נתניהו: "ביטן לא שאל את דעתי, אני מוצג כמו שליט"

הסערה הפוליטית בעקבות סוגיית תאגיד השידור נמשכת ■ נתניהו תקף את יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שמקדם חוק לסגירת התאגיד: "לא שאל את דעתי, זו דעתו" ■ על רגב ואקוניס: "לא שותף לדעותיהם"

ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר
ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה מגיב לסערת התאגיד: בתדרוך שערך היום (א') לכתבים מדיניים, התייחס נתניהו לסערה שהתחוללה לאחר שנחשפה יוזמת יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן שנועדה להביא לסגירת תאגיד השידור המתגבש.

"ביטן לא תיאם איתי ולא שאל את דעתי", אמר נתניהו בתדרוך לכתבים מדיניים. "זו דעתו. יש כמה וכמה קולות בממשלה שביקשו לא להעביר את ההחלטה - אני העברתי את ההחלטה וקידמתי את התאגיד. אמרתי בממשלה שהבעיה המרכזית היא ריכוזיות שקיימת במדינת ישראל והיעדר תחרות בנושא התקשורת".

"אפשר להתווכח על מימדי ריכוזיות אבל היא באה לידי ביטוי בכך שקשה להקים ערוצים מסחריים", הוסיף נתניהו. "הציבור יבחר וכוחות השוק - לא העורכים. צריך להוריד חסמים לתחרות. שידור ציבורי לא מוחזק על ידי תחרות אלא על ידי כספי הממשלה והבוחרים".

"שאלת גיוון הדעות וייצוג הדעות היא שאלה קשה כי לא רוצים להתערב בתכנים או ביוצרי התכנים", אמר ראש הממשלה, המכהן גם כשר התקשורת. "השאלה איך להבטיח היא שאלה קשה. רשות השידור לאורך השנים שמרה על גוון ממלכתי והרבה פעמים גישה ממלכתית".


נתניהו התנער מדברי השרים שנאמרו הבוקר בישיבת הממשלה ואמר כי הוא לא שותף לדעות של אקוניס ורגב: "אני מוצג כמו שליט באזור. כשאני פותח ערוץ אחד או אחר אני רואה שירי הלל לנתניהו וסאטירה נגד מי שנגד נתניהו. כמה אפשר לסבול את שירי ההלל האלה".

 

הדיון הסוער בישיבת הממשלה: "מה שווה התאגיד אם לא נשלוט בו?"

כך נשמע הדיון בין השרים בישיבת הממשלה בנושא התאגיד הבוקר שחולל סערה:

מירי רגב: מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים בו? השר צריך לשלוט, מה, נעמיד כסף ואז הם ישדרו מה שהם רוצים?

נפתלי בנט: אם לא רוצים את התאגיד אז תגידו, "איבדנו שליטה על זה, אנחנו לא רוצים". אבל הדחייה לשנה וחצי נועדה להפחיד עיתונאים גם מימין וגם משמאל להצטרף. יש פה רצון להטיל סימן שאלה כדי להקשות ולייצר תקופה שהתאגיד יהיה בתלות מוחלטת בדרג הפוליטי.

אופיר אקוניס: אבל אין שם ליכודניקים, אין שם פריפריה, אין שם מזרחיים.

גלעד ארדן: רק לחמור מראים חצי עבודה.

אופיר אקוניס: לבית היהודי לא אכפת, אתם מכניסים לשם מפד"לניקים (מונה שמות של שישה כתבים עם כיפה סרוגה).

איילת שקד: (דופקת על השולחן). תפסיקו כבר עם השקרים שלכם! תלמדו לשלוט ותפסיקו לקטר. חבורת בכיינים. יש לכם עיתון משלכם, מה אתם מקטרים?

בנימין נתניהו: צריך תחרות גם בערוצים המסחריים.

גלעד ארדן: מעניין למה היו כאלו שהתנגדו לזה בזמנו (רומז כנראה לנתניהו שסיכל לו את הרפורמה).

בנימין נתניהו: דווקא רשות השידור ורשת ב' היו יחסית מאוזנים.

גלעד ארדן: התאגיד החדש עוד לא קם, אז איך אתה יכול לדעת אם הוא מאוזן? אני בטוח שאתה זוכר שלטלוויזיה כבר לא נשארו צופים, ואם בעיניך רשת ב', מאוזנת אז אני בטוח שקרן נויבך, אריה גולן ומשה נגבי ישמחו לשמוע את זה.

אריה דרעי: "אני יו"ר מפלגה חרדית, ספרדית ומייצג אנשי פריפריה וכל אותם אנשים מרגישים נטע זר בתקשורת הישראלית. אני מייצג אנשים שכל הזמן צריכים להתגונן ולהסביר את עצמם בפני התקשורת. אני מוכן לתת פרס למי שימצא בתקשורת הכללית עיתונאי חרדי עם כיפה שחורה. אין אף אחד. רק שתדעו: בכלי התקשורת החרדיים יש עשרות עיתונאים חכמים, מוכשרים, כוכבים של ממש אבל לאף אחד מהם לא נמצא מקום בתאגיד השידור הציבורי, בערוץ 2 או בערוץ 10. גם העיתונאים לענייני חרדים ולענייני דתות הם כולם עיתונאים עם כיפות סרוגות ורובם עויינים את הציבור החרדי ובעיקר את ש״ס. הציבור שאני מייצג לא נמצא בכלל בתקשורת הכללית, מודר משם לחלוטין".

"סגירת התאגיד היא טעות"

הסערה החלה הבוקר לאחר שהשר לביטחון הפנים ושר התקשורת לשעבר שהוביל לרפורמה ברשות השידור, גלעד ארדן ,מתח ביקורת חריפה על יו"ר הקואליציה דוד ביטן, בעקבות יוזמת החקיקה שלו שתביא לסגירת תאגיד השידור המתגבש.

"זו טעות, אני מקווה שראש הממשלה יבהיר כי הוא מתנגד לכך", צייץ ארדן בחשבון הטוויטר שלו. "צר לי על הצעת החוק שמקדם ח"כ ביטן לביטול הקמת תאגיד השידור הציבורי עליו עמלתי. זו טעות", כתב ארדן. "אני מקווה שראש הממשלה יבהיר שהוא מתנגד נחרצות ליוזמה הזו".

לטענת ביטן, רשות השידור שכבר קיימת כעת עבר התייעלות ולכן פתיחת התאגיד תעלה יותר למשלם המסים. מקורביו של ביטן הסבירו הוא זוכה לתמיכתם של מספר שרים ובשבועות הקרובים יגייס חברי כנסת נוספים. למרות הסיבות שסיפק ביטן למהלך, ההערכה במערכת הפוליטית היא שישנם פוליטיקאים שאינם מרוצים מההרכב שמתגבש בתאגיד - ומעדיפים את רשות השידור שבה יש להם יותר שליטה.

"עם כל הכבוד לביטן, המשחק האכזרי הזה בתאגיד השידור והאיומים על כלי תקשורת לא היו מתאפשרים ללא ידיעתו וללא אישורו של ראש הממשלה שמנצח על מקהלת ההשתקה של חופש הביטוי", טען חבר הכנסת מיקי רוזנטל מ"המחנה הציוני". "לכל פארסת התאגיד, כולל במקרה הזה יש מטרה אחת- החלשת השידור הציבורי עד כדי גסיסתו ובלימת כל ניסיון להקים שידור ציבורי עצמאי".