בעלי "הלא TV": "המפרסמים לא סופרים את הציבור הערבי"

לפי סקר שערך מכון מחקר פרטי, צופים בערוץ 28% מערביי ישראל ■ באסם ג'אבר: "אנחנו רוצים שהם יראו אותנו ולא את אל-ג'זירה או אל-מנאר"

באסם ג’אבר / צילום: איל יצהר
באסם ג’אבר / צילום: איל יצהר

ערוץ הלא TV, הערוץ הייעודי המשדר בערבית, מציג נתונים שלפיהם הוא רשם באחרונה עלייה נאה בשיעורי הצפייה. הערוץ נרכש על ידי קבוצת פנורמה של באסם ג'אבר - המחזיקה גם באתר פאנט ובעיתון "פנורמה" - לפני כשנה, וכעת, לפי הנתונים שבידו, כ-28% מהציבור הערבי הישראלי מעיד כי הוא נוהג לצפות בו.

עדיין מדובר בנתון נמוך יותר מהצפייה בערוצים המרכזיים בעברית, ערוץ 2 וערוץ 10, שזוכים לצפייה של 32% ו-30% בהתאמה, אך מדובר בפערים קטנים. על פי הערוץ, בסקר שנערך לפני כשנה, זמן קצר לפני שהערוץ עבר לבעלות פנורמה, רק 10% מהציבור הערבי העיד כי הוא נוהג לצפות בערוץ.

בכל מקרה, המתחרים העיקריים של הערוץ הם כמובן הערוצים הערביים ממדינות האזור כמו MBC (שזוכה לנתון הגבוה ביותר בסקר) אל-ג'זירה ואל-ערבייה, שבהם צופים ערביי ישראל באמצעות צלחות לוויין. גם בהלא TV ניתן לצפות באמצעות הלוויין עמוס, וגם דרך yes והוט, עניין שלדברי אנשי הערוץ משמעותי בעיקר בערים המעורבות.

הסקר נערך על ידי מכון מחקר פרטי, ביסאן, ולא על ידי הוועדה למדרוג, והשאלה שהוצגה בעניין זה הייתה "שאלה נעזרת", כלומר שמות הערוצים הוקראו לנסקרים והם היו צריכים לציין אם צפו בהם.

לאחרונה נהנה הערוץ מחודש הרמדאן, שנחשב לחודש החזק ביותר בפרסום במגזר הערבי. מנתוני הערוץ, היקף הפרסום בו במהלך החודש עלה ב-350%.

"בחודש הזה כמות הקניות במגזר הערבי גדלה בצורה אדירה", מסביר ג'אבר, "קונים אצלנו בתקופה הזאת כל מה שבא ליד, לבוש, מתנות, יוצאים למסעדות ולקניונים".

- אילו קמפיינים מעניינים עלו אצלכם בתקופה הזאת?

"מקדונלד'ס עשו אצלנו קמפיין ענק שקרא 'בואו תעשו אצלנו את סעודת האיפטר' (הסעודה שלאחר הצום, י"כ), שזה לא דבר של מה בכך ולא מובן מאליו".

- מה דעתך על הפרסומת בערבית של המשביר לצרכן ששודרה בערוץ 2?

"זה היה מעניין, אני חושב שהם הצליחו, עובדה שראו אותם הרבה יותר אנשים מערך הכסף שהם השקיעו. אבל לדעתי צריך לדבר לערבים בשפה שלהם דרך ערוץ הלא, דרך כלי תקשורת בערבית, לא דרך ערוצים בעברית. זה עשה הרבה וואו, הרבה רעש, אבל השאלה אם זה היה רעש טוב".

- מי עוד נמנה עם המפרסמים הגדולים אצלכם?

"קוקה-קולה, כל קופות חולים למעט מכבי, עמינח, דבאח של הבשרים, חברת החשמל וכל משרדי הממשלה".

ולמרות הרשימה המכובדת הזאת, ג'אבר מציין באכזבה כי "המפרסמים הגדולים לא סופרים את הציבור הערבי. אם עוגת הפרסום בישראל מסתכמת בכ-3.5 מיליארד שקל, ולכל המגזר הערבי אני יכול להגיד לך בקול רועד שמופנים אולי 100 מיליון שקל, אולי פחות, אז אתה יכול להבין לבד את המצב".

- בימים אלה נערכים בערוץ לקראת קבלת אישור לשדר משדרי חדשות.

"אנחנו נתפסים כערוץ מתון, והיינו רוצים שהצופים הערבים הישראלים יגיעו אלינו כולם ולא ינדדו לערוצים כמו אל-ג'זירה או אפילו אל-מנאר".

לדבריו, "כיום יש לערוץ תוכנית אקטואליה, אבל בימים אלה עושים שם צעדים אחרונים לקראת שידור מהדורות חדשות או מבזקי חדשות, ומקדמים את הצעד הזה מול מועצת הכבלים והלוויין, שלה כפוף הערוץ".

- איך התייחסו אצלכם בתוכנית האקטואליה להתנצלות של נתניהו בפני על הדברים שאמר במערכת הבחירות?

"מובן שזה קיבל ביטוי, והיו אצלנו פרשנויות על הדברים. חלק הסתייג ובטח יש חלק שכן מקבל. יש פתגם בערבית שאומר שלא כל האצבעות ביד שלך הן באותו גובה. אנחנו מספיק פתוחים כדי לתת את המגוון, וכמו שאפשר לראות מנתוני הרייטינג זה מצליח".

ערוצי הטלוויזיה הנצפים באוכלוסייה הערבית
 ערוצי הטלוויזיה הנצפים באוכלוסייה הערבית