תקציב הפיקוח על אתרי הבנייה בישראל - 1.5 מיליון שקל בלבד

ח"כ קארין אלהרר בישיבה משותפת עם ועדת העבודה והרווחה: "אנשים מתים בתאונות עבודה, ויש התבחבשות בין משרדים. היו שני שרים במשרד, שנה ומשהו ועוד שנה ומשהו מה קרה מאז?"

פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר

"אנשים מתים בתאונות עבודה, ויש התבחבשות בין משרדים לגבי הצעת החלטה מאוקטובר 2014 שאמורה לטפל בנושא. היו שני שרים במשרד, שנה ומשהו ועוד שנה ומשהו מה קרה מאז? למה דברים לא התקדמו? דו"ח מבקר המדינה העלה הרבה נקודות בעייתיות. נכון להיום יש רק ביקורת ב-2% מהאתרים, ואין שום שיפור בנתונים. איך זה יכול להיות? מדובר בחיי אדם!"כך אמרה היום חברת הכנסת ויו"ר ועדת ביקורת המדינה קארין אלהרר (יש עתיד) בישיבה משותפת עם ועדת העבודה והרווחה שעסקה בנושא "בטיחותם של העובדים ובריאותם".

הישיבה עסקה בדו"ח מבקר המדינה על תחום הבטיחות ובמסגרת הישיבה התגלה כי במרבית הפרמטרים לא חל שיפור וכי לתדהמת חברי הוועדה, התקציב הקיים במשרד הכלכלה לנושא אפסי.

"תקציב הפיקוח על אתרי הבנייה הוא זניח, מדובר במיליונים בודדים. כ-1.5 מיליון שקל תקציב תפעולי ובנוסף פעולה מונעת של 7-8 מיליון שקל", כך אמרה בדיון ראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה ורדה אדוארדס, שנשאלה על ידי יו"ר הועדה כמה כסף מוקדש לנושא. אדוארדס הוסיפה כי גם בכל הקשור לבודקי עגורני צריח (מנופים) המצב חמור: "יש אלפי מנופים בישראל, כמעט בכל אתר בנייה, וכעשרה בודקים פעילים, זה הנתון בשטח. לפני שנתיים-שלוש פתחנו קורס על חשבון המדינה. אבל חלק גדול לא רוצים לעבוד בתחום. בספטמבר הקרוב פותחים קורס נוסף". לדברי אדוארדס, במשרד הכלכלה מבקשים תוספת של 50 תקנים ותוספת תקציב כדי לטפל בבעיה.

 

חבר הכנסת אלי אללוף (כולנו), יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, התייחס אף הוא לנושא הישיבה ואמר: "כל הגופים פועלים אחד ליד השני, אין חיבור. וכמעט כל יום מגיעות בשורות קשות מאתרי בנייה, שם המצב הכי גרוע. 17 מפקחים על למעלה מ-13 אלף אתרי בנייה, זה ביקור של בערך ארבע שנים. כבר 10 שנים שרשם הרבלנים לא פסל קבלן בגלל הנושא, משרד הכלכלה והמשטרה לא מעבירים דיווחים בזמן לפרקליטות להוצאת כתבי אישום. זה לא בסדר. צריך לעשות הכל כדי מי שיוצא בבוקר לעבוד ירגיש בטוח ויידע שעושים הכל כדי שיחזור הביתה בשלום".