צפו: אחד המחדלים הגדולים בישראל היום שבטח לא הכרתם

מדובר במכת מדינה שמתרחשת כמעט אחת לשבוע ולמרות זאת - איש כמעט לא מדבר עליה: צפו בסיפור השערורייתי מאחורי מספרם הגדול של הרוגי תאונות העבודה באתרי בנייה בישראל

נדלן לאן, תאונות באתרי בניה/ צילום: זכי הלר, מד"א
נדלן לאן, תאונות באתרי בניה/ צילום: זכי הלר, מד"א

34 הרוגים בפיגועי טרור בשנת 2015, זו כותרת שהייתה עושה הרבה רעש, במיוחד אם היא הייתה מדווחת על 17 אנשי ביטחון בלבד שאמורים למנוע אירועי טרור בכל הארץ וכשלו בתפקידם. דיווח על 34 הרוגים נפגעים בהרעלת מזון בשנה, בגלל שרק 17 טכנאי מזון מוסמכים עושים ביקורת במעל עשרת אלפים מפעלים היה עשוי לגרור תביעות משפטיות גדולות, סיקור תקשורתי גדול עוד יותר, הפגנות ועוד.

אבל, כש-34 פועלי בניין נהרגו בשנת 2015 במהלך העבודה בפרויקטים שונים, החיים ממשיכים במסלולם, חוץ מל-34 משפחות שבורות. מה הקשר לדוגמאות כאן למעלה תשאלו? קשר ישיר. ייתכן שגורלם של אותם 34 ההרוגים היה שונה אם בלמעלה מעשרת אלפים אתרי בנייה בישראל היו יותר מ-17 מפקחים. זה המספר, וזו גודל השערורייה. למה כשמדובר בעובדים בענף הבנייה, הנתון הזה הופך לשקוף? יכול להיות שבגלל שחלק גדול מהם אינם ישראלים? עובדים זרים או פלשתינים? ארגונים שעוקבים אחר מספר תאונות העבודה בענף הבנייה מדווחים על מספרים מחרידים. 480 אנשים שנהרגו באתרי בנייה מאז 2000. מדובר במחלה קשה, ולא חדשה. ובינתיים, כמעט מידי שבוע שומעים על עוד תאונות, ועוד הרוגים. כך גם ממש בשבוע שעבר, ולא ממש נראה שיש שיפור במצב.

בימים הקרובים תעלה הצעת חוק בכנסת, הצעת חוק שמציעה לקבוע משהו שמי שלא מכיר את ההתנהלות בענף הבנייה היה אומר שהיא טריוויאלית, ולא מבין למה צריך לחוקק חוק בעניין. מדובר בהצעת חוק שמציעה לקבוע שאתר בנייה שהתרחשה בו תאונת עבודה שגרמה לפציעה קשה או מוות חס וחלילה ייסגר באופן מידי ליומיים עם אפשרות לסגירת האתר עד חמישה ימים. החוק גם קובע סנקציה אמתית של קנס כספי או עד שנתיים מאסר למי שלא ישאיר את האתר סגור. הצעת החוק הזו אמורה לעלות לאישור קריאה שניה ושלישית, והיא חשובה. אבל, וזו הנקודה החשובה באמת, המטרה צריכה להיות לא להגיע למצב בו האתר יצטרך להיסגר.

בתור כתב נדל"ן לא פעם יוצא לי לסייר באתרי בנייה. מדובר באתרים מלוכלכים, מלאי אבק ורעש, ופוטנציאל לתאונה ניבט כמעט מכל פינה. אם זה גרם מדרגות ללא מעקה, מרפסות או חלונות פתוחים, כלי עבודה וכבלים חופשיים ועוד. בנוסף, בכל ביקור מספקים לי קסדה, ובדרך כלל גם מלווי חובשים אחת. אבל אי אפשר שלא לשים לב שכמעט בכל מקום העובדים עצמם נטולי מיגון. העובדים לא רוצים? המנהלים לא מקפידים? כל התשובות נכונות? אין לדעת. אבל עד שהדברים האלו לא ישתנו, וההבנה שאת התאונות צריך למנוע עוד לפני שהן קורות אם על ידי אכיפה, פיקוח או אפילו הסברה סבירה, תחלחל לכל מנהלי העבודה וכל העובדים, דבר לא ישתנה. לסגור אתר בנייה אחרי תאונה זה חשוב, אבל למנוע אותה חשוב הרבה יותר.