כבל: "נתניהו, אם אתה לא רוצה תאגיד השידור - תגיד"

דיון בוועדת הכלכלה באישור התיקון לחוק תאגיד השידור הציבורי ■ יו"ר התאגיד גיל עומר: "רק לפני שבועיים היינו גוף ימין קיצוני ועכשיו הפכנו לגוף של שמאל קיצוני"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום כדי לדון באישור התיקון לחוק תאגיד השידור הציבורי, שאושר אמש בקריאה ראשונה בכנסת. על פי החוק המתוקן, התאגיד יחל בשידוריו לא יאוחר מ-30 באפריל 2017, כשתהיה לו אפשרות להתחיל לשדר כבר בינואר 2017.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר בפתח הדיון: "זה לא סוד שאני נלחם בעד הקמת תאגיד השידור הציבורי, אבל אני קם ורואה את ישראל היום הבוקר מהשער ועד עמוד 7 עם התקפה על הימין, בנט, שקד וגילה גמליאל. אני רוצה לומר לראש הממשלה, דרך מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר - אם אתם לא רוצים את התאגיד תגידו את זה. יש פה אנשים גם ברשות השידור וגם בתאגיד - אם אתם לא רוצים את התאגיד תאמרו זאת ביושרה אבל את תטריחו אותנו לעשות מעשים כמו בובות על חוט. זאת הצעה שהממשלה הניחה. אני אומר את זה מדם ליבי. אני מתכוון לסיים להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה - וזאת הצעת חוק ממשלתית. אי אפשר להשאיר יותר את האנשים באוויר".

 

יו"ר התאגיד, גיל עומר, דיבר אחריו: "אמרת שאתה מדבר מדם ליבך ואני רוצה להצטרף ולהגיד כמה משפטים מדם ליבי. אני קורא ושומע שאנחנו הולכים להקים סניף של הברנז'ה. לא חיפשתי תפקיד ולא חיפשתי ג'וב, אני שם כדי להקים גוף פלורליסטי שייצג את כל השכבות והזרמים של החברה הישראלית. רק לפני שבועיים היינו גוף ימין קיצוני ועכשיו הפכנו לגוף של שמאל קיצוני. אנחנו מתכוונים להקים תאגיד פלורליסטי שייצג את כולם בצורה מקצועית, עצמאית וחזקה".

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, דיבר על מעבר התאגיד לעיר. "התאגיד, ערוץ 2 ו-10 צריכים להיות בירושלים ואנחנו נאבקים בזליגה של יציאה מירושלים משיקולים טקטיים שמחלישים את חוק יסוד ירושלים. כשהתאגיד קם שאלו אותי את עמדתי, ואנחנו בעד התאגיד, אם היה הדיון היום חד משמעית התאגיד לא היה קם כי אף אחד לא העלה על דעתו שאפילו באופן זמני לא יגידו 'קול ישראל מירושלים'. הולכים לתקן את החוק כך שכל מי שירצה לזלוג מירושלים יוכל לעשות זאת. הזמניות של הקמת התאגיד, התיקון הזה מחליש את ירושלים. הירושלמים לא מתנגדים לרפורמה אבל אסור בשום פנים ואופן שהכנסת תכניס סעיף סותר ומחליש את חוק יסוד ירושלים".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הגיב לדברים: "כולנו אוהבי ירושלים, אני לא חושב שיש מי שאוהב את ירושלים פחות מראש העיר. אבל זה עלול להתפרש כעוד סיבה להתעלל בתאגיד. הוא יחל לפעול בזמן. אם ראיתם היום את ישראל היום יכולת להבין מה זה עיתונות חופשית. בהתחלה זה היה של משרד ראש הממשלה, אחר כך זה היה עיתון של לשכת ראש הממשלה ועכשיו זה של ראש הממשלה. מסע השיסוי לא לגיטימי, מדברים על יוצאי גל"צ - מה הם חיזבאללה? כל דחייה זה תירוצים כדי לאפשר לרשות השידור הגוססת להמשיך לפרפר וכדי שהתאגיד לא יפרוס כנפיים וימריא. אם נקרא לתאגיד 'כאן שידורי ישראל היום' תראו איך הכל מסתדר".

ח"כ אורן חזן: "אני מאוד הופתעתי מהמהלך של ביטן (הח"כ מהליכוד מתכוון להגיש הצעת חוק לביטול הקמת התאגיד, י' כ'), אבל אני לא מופתע כשאני מבין שראש הממשלה היה זה שביקש ממנו לעשות את זה. אני לא מתכון לתת לדבר הזה יד, לא תהיה תקשורת מטעם. זה שאנחנו יודעים שהתקשורת היום היא שמאלנית זה בסדר. אנחנו נדע להתמודד איתה. זה מרגיש כאילו עובדים פתאום על כולנו. אין אף אחד בחדר הזה שספג מהתקשורת יותר ממני, אבל בסוף אנחנו מתעסקים כאן בבני אדם".

לדברי היו"ר גיל עומר: "אנחנו נעלה ב-1 בינואר ושידורי קול ישראל יהיו מירושלים. המשמעות של מעבר לרוממה היא תוספת ענקית של עובדים וכסף. עבודה במערכת אחודה היא התייעלות וצמצום".

לקראת סוף חלקו הראשון של הדיון התעוררה סערה בקשר למיקומו של התאגיד בתחילת השידורים. בתיקון לחוק נקבע כי התאגיד יחל לשדר מירושלים לא יאוחר מ-1 ביוני 2018. אי הבהירות סביב העניין הזה עדיין רבה, כשכזכור בתאגיד מתכננים להתחיל בשידורים מאולפני ערוץ 9 במודיעין, בהתאם לחוות הדעת של המשנה ליועמ"ש אבי ליכט, אך לגבי העניין הוגשה גם עתירה של עיריית ירושלים לבג"ץ.

חלק מחברי הכנסת ביקשו להבין מדוע התאגיד לא יכול לשדר כבר היום מהאולפנים ברוממה, שהרי רשות השידור הנוכחית משדרת משם כיום. מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, ניסה להשיב: "עשינו כל מה שיכולנו כדי למצוא מתחם בירושלים, ונכון לרגע זה אין אף מתחם שיכול לשרת את התאגיד. גם רוממה לא מקום מתאים כרגע. התאגיד קם כדי ליצר תשתית לשידור מתקדם, לא לכאן ועכשיו אלא גם לעוד 5 ו-10 שנים. מערכת הבסיס של רוממה נבנתה לפני יותר מ-40 שנה ואינה מתאימה למערכת התפעולית של שידורי התאגיד, אשר בונה חטיבת חדשות אחודה. רוממה לא מאפשרת לבצע את זה. האולפנים במודיעין כן יכולים לספק את זה כי זה מקום שנבנה לפני חמש-שש שנים".