אושרה הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על הפרקליטות

שר המשפטים והשר לביטחון פנים ימנו נציב שיברר תלונות על פרקליטים, יחידת התביעה המשטרתית, ולראשונה, גם תלונות על היועץ המשפטי לממשלה

דין וחשבון מאזניים, צדק, משפט  / צלם: טינקסטוק
דין וחשבון מאזניים, צדק, משפט / צלם: טינקסטוק

הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על הפרקליטות אושרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. בתום דיונים ארוכים שחלקם היו סוערים, בתמיכתם של תשעה חברי כנסת, ללא מתנגדים, וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

הצעת החוק קובעת כי שר המשפטים והשר לביטחון פנים בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה ובהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, ימנו נציב שיברר תלונות על פרקליטים. הנציב יוסמך לברר תלונות גם על יחידת התביעה המשטרתית. אולם התביעה הצבאית נותרה מחוץ לחוק.

הנציב יוסמך לברר בנוסף ולראשונה תלונות גם על היועץ המשפטי לממשלה. עוד נקבע, כי הנציב לא יברר תלונות על שיקול דעתו המשפטי של פרקליט. במידה ותתעורר שאלה האם מדובר בשיקול דעת, הנציב בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה עצמו, יכריעו בשאלה האם התלונה עוסקת בשיקול דעת משפטי.

בשונה מהמצב הקיים כיום, וזהו השינוי המשמעותי שמעגן החוק, הביקורת המערכתית על עבודת הפרקליטות, תבוצע ע"י מבקר המדינה ולא על ידי נציבות הביקורת על הפרקליטות. מבקר המדינה יקים לשם כך אגף חדש שיפעל תחת שרביטו.

בכך, מאמצת הצעת החוק את המלצות השופט העליון בדימוס, אליעזר גולדברג, שבדוח שפרסם באוקטובר האחרון המליץ שהחקיקה החדשה תביא לפיצול הביקורת כך שהביקורת המערכתית על עבודת הפרקליטות תעבור מידי הנציבות, ואילו הביקורת הפרטנית תישאר בידי הנציבות, אותה הגדיר גולדברג כנציב תלונות (אומבודסמן) חיצוני, בדומה לנציב התלונות על שופטים.

נזכיר כי עד כה פעלה הנציבות מכוח החלטת שרים ולא מכוח חוק. בחודש אפריל האחרון התפטרה הנציבה המייסדת, השופטת הילה גרסטל מתפקידה על רקע חילוקי דעות עם ארגון הפרקליטים ומחאות חוזרות ונשנות של הפרקליטים על עבודתה.

ועדת האיתור למציאת מחליף לגרסטל המליצה על מינויו של השופט ישעיהו שנלר מביהמ"ש המחוזי בתל אביב, אבל שנלר משך את מועמדותו לאחר ההחלטה לאור העובדה שבנה של רעייתו הטרייה עובד כפרקליט בפרקליטות מחוז חיפה. שנלר לא דיווח על כך לוועדת האיתור בהמליצה עליו לתפקיד.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), חברת וועדת החוקה מסרה כי "לדאבוני, החוק שעבר נכה בכל הנושא של עצמאות הנציב וסמכויותיו. אני מקווה שבמשך הזמן ניתן יהיה לבדוק את התנהלות הנציבות החדשה ולחזק את מעמד הנציב."