מפעל גדות ביוכימיה מתכוון לפטר יותר מ-50 עובדים

המפעל שבשליטת יצחק תשובה נמצא במפרץ חיפה, מייצר תמציות וחומרי גלם לתעשיית המזון ומעסיק 110 עובדים בקירוב

גדות ביוכימיה, שבבעלות קבוצת דלק שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, מתכוונת לפטר מחצית ממספר העובדים שלה על רקע הפסדים של מיליוני שקלים. המפעל נמצא במפרץ חיפה, מייצר תמציות וחומרי גלם לתעשיית המזון ומעסיק 110 עובדים בקירוב. על רקע הפסדים של מיליוני שקלים מתחילת השנה, הודיעה בימים האחרונים המנכ"לית אסתר אלדן לוועד העובדים כי תפטר בקרוב 52 מהם.

התוכנית לפטר עשרות מבין עובדי גדות ביוכימיה גובשה במסגרת תוכנית הבראה כוללת שמנסה להוביל אלדן, ובמסגרתה חלק מפעילות הייצור ייסגר, וחומרי גלם המיוצרים שם כיום ייובאו על ידי החברה מטורקיה. "גם לפני שנתיים הונחה חרב הפיטורים על ראשנו", אמר היום (ג') ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים בגדות ביוכימיה, אילן ברנשטיין. "אז, החברה סגרה את אחד מקווי הייצור ושלחה הביתה 24 עובדים. עובדים אחרים נאלצו לפרוש או להתפטר מתפקידיהם בחברה בגלל האי-ודאות התעסוקתי כאן. החששות של כולנו מתממשים כעת, עם כוונת ההנהלה לשלוח הביתה עוד 52 איש. פעם המפעל הזה העסיק 270 עובדים".

עובדי החברה מתכוונים לקיים מחר (ד') הפגנה מול משרדי ההנהלה. היום הם קראו גם לבעלים של קבוצת דלק, תשובה, להתערב למען הצלת מקום עבודתם. "יש כאן אנשים שעובדים 30-35 שנה. לאן הם ילכו? אנחנו אמנם לא מאגר גז, אבל יש כאן מצבור של נפשות, של אנשים שמפרנסים משפחות. אנחנו רוצים שתשובה יידע מה קורה כאן וישמע את הזעקה שלנו. אנחנו מצפים שהוא יתערב בדחיפות", אמר יו"ר הוועד.

86 מבין 110 עובדי גדות ביוכימיה מאוגדים בהסתדרו,ת והם חתומים על הסכם עבודה קיבוצי עם ההנהלה. יו"ר מרחב חיפה בהסתדרות הכללית, רפי מסט, מלווה אותם במאבקם בתכניות ההנהלה. "החברה לא מכבדת את ההסכם הקיבוצי שעליו היא חתומה איתנו: ההסכם כולל סעיפים ולפיהם ניתן יהיה להעלות שכר לחלק מהעובדים בהתאם לדרגת הוותק שלהם. המנכ"לית אלדן מתנה את יישום ההסכמים האלה בכך שהוועד יביע הסכמה לפיטורים של 52 איש. אנחנו לא יכולים להסכים לכך", אמר ברנשטיין. "אנחנו לא ועד מתלהם, כולנו מתונים ורוצים את טובת המקום הזה. אם הבעלים יצחק תשובה חושב שצריך לסגור את המפעל הזה - שיסגור, אבל שיכבד אותנו ויגיע איתנו להסדרים שיאפשרו לנו לחיות בכבוד". גורמים בחברה אמרו היום כי הרקע לתוכנית ההבראה המתגבשת נעוץ בקשיי תחרות עם חומרי גלם לתעשיית המזון המיובאים מטורקיה במחירים נמוכים.

המנכ"לית אלדן - לשעבר מנכ"לית חברת כיתן - מסרה בתגובה ל"גלובס": "אנחנו דוחים את הטענות שהועלו. גדות עובר בשנתיים האחרונות תהליכי התייעלות מתמשכים ומקיפים במטרה לאפשר את המשך פעילותו הסדירה של המפעל. בכוונתנו להמשיך ולנהל דיאלוג רציף עם העובדים, בשיתוף עם נציגי ההסתדרות כפי שגם עשינו בעבר, וזאת כדי להגיע להסכמה על הדרך המיטבית ליישום תוכנית ההתייעלות בנסיבות שנוצרו".