צרפת מזהירה מבחירת טראמפ: הדמוקרטיה בסיכון, יהיו לכך השלכות

הנשיא הולנד הביע ביקורת נוקבת על המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, בעקבות דבריו על משפחת החייל המוסלמי ■ "הגזמותיו גורמות לך לרצות להקיא", אמר ■ "הערותיו מכאיבות ומשפילות"

פרנסואה הולנד / צילום: רויטרס
פרנסואה הולנד / צילום: רויטרס

נשיא צרפת פרנסואה הולנד תקף אמש (שלישי) את המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ ואמר כי "הגזמותיו" גורמות לו לבחילה. הוא הזהיר מפני ההשלכות לכניסתו של טראמפ לבית הלבן.

"הגזמותיו גורמות לך לרצות לנסות ולהקיא, במיוחד כשהוא פוגע בזיכרונו של חייל", אמר הולנד לכתבים בפריז, כשהוא התייחס לתקרית שגרם המיליארדר. אביו של הומאיון חאן, שנהרג בשורות צבא ארצות הברית בעיראק, תקף את טראמפ במהלך הוועידה הדמוקרטית בשבוע שעבר, כשלצדו עמדה רעייתו רזאלה.

המועמד הרפובליקני אמר בתגובה כי אמו השכולה של החייל שתקה מאחר שככל הנראה "לא אפשרו לה לדבר", ברומזו על היותם מוסלמים. ביקורתו החריפה על משפחה שאיבדה את בנה החייל הביאה לזעזוע בקרב הממסד האמריקני, גם בתוך מפלגתו שלו. חבר בית הנבחרים הרפובליקני ריצ'רד האנה הודיע היום כי יצביע לקלינטון בעקבות זאת וגם כריס כריסטי, בעל בריתו של טראמפ, ביקר את דבריו.

הנשיא הולנד גינה גם את הערותיו של טראמפ כ"מכאיבות ומשפילות". לדבריו, "הדמוקרטיה גם היא בסיכון, מאחר שאנו רואים עוד ועוד אנשים מתפתים לאוטריטריות, במיוחד בארצות הברית". המנהיג הצרפתי הדגיש כי אם ייבחר טראמפ, "יהיו לכך השלכות, מאחר שהבחירות ב ארצות הברית הן בחירות גלובליות".

גם בארצות הברית נמשכה אתמול הסערה סביב התבטאויותיו האחרונות של טראמפ. הנשיא ברק אובמה אמר כי המועמד הרפובליקני "אינו כשיר" לתפקיד וכי הוא עבר את הגבול. בתגובה, מסר איל הנדל"ן מניו יורק הצהרה שבה טען כי יריבתו הילרי קלינטון, הנתמכת בידי אובמה, אינה כשירה לכהן בשום משרד ממשלתי.