ההקלות לחברות היי-טק יוגשו לממשלה בשבוע הבא

הכללים יבטיחו לחברות טכנולוגיה מיסוי מופחת של 6% או 12% וכן מס דיבידינד של 4% ■ כחלון: "הממשלה נכנסת מתחת לאלונקה כדי לסייע לחברות היי-טק"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

כללי המיסוי החדשים לחברות הייטק, מבטאים מחוייבות מצד ממשלת ישראל "להיכנס מתחת לאלונקה" וסייע לענף ההיי-טק המקומי להמשיך ולהתפתח, כך אמר אתמול (ג') שר האוצר, משה כחלון, במפגש עם בכירים בתעשיית ההיי-טק המקומית. הכללים המבטיחים לחברות טכנולוגיה מיסוי מופחת של 6% ו-12% מס חברות ומס דיבידנדים של 4% נכללים במסגרת חוק ההסדרים שיוגש בשבוע הבא לאישור הממשלה.

שבועיים לאחר שהכריז על הקמת מסלול מיסוי חדש לחברות עתירות טכנולוגיה במסגרת חוק ההסדרים, נפגשו אתמול שר האוצר וצמרת משרדו עם מנהלי חברות ההיי-טק הגדולות בישראל. במפגש השתתפו נציגי החברות הישראליות Checkpoint , Wix, Taboola, , Similarweb, Gett, Fiver, SolarEdge, IronSource ,Outbrain, Cyberark וכמו כן נכחו בו נציגי חברת Broadcom האמריקאית.

כחלון ואנשיו הציגו במפגש את הפתרונות שהם מקדמים במענה לביקורת נוקבת שהשמיעו יזמי היי-טק ישראלים במפגש קודם, שהתקיים לפני חצי שנה, על ההתנהלות הממשלתית הפוגעת לדבריהם בהתפתחות הענף בישראל. הטענה העיקרית שהעלו היזמים נוגעת לחוסר הוודאות לגבי מדיניות המיסוי על עסקאות ותשלומים נלווים, המביא למצב שבו אין דרך לדעת מראש מה תהיה העלות הסופית של רכישת חברה מקומית. הם טענו, כי הליכי הרולינג של רשות המיסים בישראל אורכים זמן רב בהרבה מבארה"ב ואין דרך לצפות מראש מה תהיה ההחלטה. הפתרון שמקדם האוצר במסגרת חוק ההסדרים הוא העברת חברות הטכנולוגיה למסלול מיסוי ירוק שאינו מחייב רולינג.

טענה מרכזית נוספת שהעלו חברות הנסחרות בנאסד"ק בארה"ב נוגעת להוראות סותרות בין הרגולציה הישראלית (חוק החברות) לאמריקאית (ה-SEC, רשות ניירות ערך האמריקאית). בתחום זה מקדם חוק ההסדרים ביטול של מספר הוראות בחוק החברות, שאינן מחויבות לפי דרישות ה-SEC (ראו טבלה).

כחלון אמר במפגש כי המיסוי המופחת ממצב את ישראל כיעד אטרקטיבי למרכזי פעילות לחברות היי-טק הבינלאומיות והביע תקווה כי ימשוך לכאן השקעות במיליארדי דולרים. "הגיע הזמן שממשלת ישראל תיכנס מתחת לאלונקה ותהפוך לשותף שדוחף אתכם להישגים חדשים", אמר שר האוצר. המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון אמר כי הכללים החדשים מבטאים "מהלך התקפי ולא דפנסיבי. עד עכשיו בקושי היינו בחדר ההלבשה, עכשיו אנחנו מתלבשים ועולים על המגרש".

משתתפי הפגישה הביעו קורת רוח גם מהפשטת הרגולציה שמתלווה למיסוי המופחת, כמו ההגדרה לחברת טכנולוגיה המופיעה בפעם הראשונה והוספת המסלול הירוק. נשיא Wix, ניר זוהר, אמר כי "הרפורמה במיסוי חברות היי-טק היא חשובה, אבל עצם ההגדרה של חברת היי-טק ויצירת מסלול פשוט, ברור וודאי היא לב הרפורמה וצעד בריא וחשוב לעתיד. אם ברצוננו לנצח במאבק על ה-startup nation לאורך זמן, עלינו ללמד תכנות כבר מגיל גן החובה".

מנהל מחלקת המיסים של פירמת EY ישראל, שרון שולמן, אמר כי "החקיקה היא לא פחות מדרמה בהיי-טק הישראלי. לא יהיה עוד אירוע כזה ב-20-30 שנים הבאות. מדובר במהלך אמיץ וחכם. לא סתם קיבלנו עליו מחמאות בוול סטריט ג'ורנל".

מייסד ומנכ"ל SimilarWeb, אור עופר, אמר כי "ההתקדמות היא בקצב יוצא דופן שאינו מאפיין את הממשלה. כבר מתחילים להרגיש את השינוי בשטח".

ד"ר שלמה מרקל, סגן נשיא חברת ברודקום העולמית: "הרפורמה העולמית במיסוי היא הזדמנות יותר מאיום עבור מדינת ישראל. אני מקווה מאוד שלא יקלקלו לנו את החוק בכנסת".

צעדי כחלון
 צעדי כחלון