לאומי ואגוד: האפיק המנייתי נותר מרכזי בתיק המומלץ

לאומי: מומלצת חשיפה מנייתית ממוצעת ■ אגוד: רמת הריביות המוניטריות הנמוכה בעולם ממשיכה לתמוך בשוקי המניות לטווח הארוך, אך תנודתיות צפויה ללוות אותנו בתקופה הקרובה 

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א סיימה אתמול בעליות של 0.4% ויותר, וסיכמה שבוע בעלייה של כ-0.3%. מדד ת"א-25 ירד מתחילת השנה ב-4.7%, לאחר עלייה של כ-4% בשנת 2015. 

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להמליץ בסקירת סוף השבוע שלהם על חשיפה מנייתית ממוצעת ומציינים שוב כי לאור רמת התמחור הגבוהה בשאר אפיקי ההשקעה, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ. לדבריהם, במבט קדימה, צמיחה עולמית מתונה צפויה להביא לשיפור קל בלבד ברווחיות הפירמות במחצית השנייה של שנת 2016 ובתרחיש זה, לא צפויות עליות שערים חדות במדדי המניות העיקריים בעולם. 

בלאומי ממשיכים גם להזכיר כי קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, סחורות, אג"ח קונצרני) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. 

לאחר שאתמול הוריד הבנק המרכזי בבריטניה את הריבית הבסיסית לראשונה זה 7 שנים והודיע על תוכנית רכישות אג"ח, בבנק לאומי סבורים כי המדיניות המוניטרית בשווקים העיקריים בעולם תוסיף להיות מרחיבה מאוד בטווח הנראה לעין, כאשר קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להיות מתון. הבנקים המרכזיים של אירופה, שוויץ ויפן, צפויים להמשיך ולפעול באגרסיביות כדי לתמוך בפעילות הכלכלית במדינות אלו.

בלאומי מזכירים כי נתוני הצמיחה בארה"ב לרבעון השני של השנה היו נמוכים מהצפוי, ונתוני הרבעונים הקודמים אף עודכנו כלפי מטה. הכלכלנים סבורים כי קצב הצמיחה הגלובלי צפוי להסתכם השנה בשיעור חיובי אך נמוך, בדומה לזה של שנת 2015.

עוד מציינים בבנק כי גורמי הסיכון לצמיחה הגלובלית מגיעים מכיוונה של בריטניה. לדברי הכלכלנים, עדיין קיים סיכון שנובע מאי הוודאות של הברקזיט וכן סיכון מהתפתחויות שליליות בכלכלה הסינית. "ככלל, סביבת הריבית הנמוכה בעולם תורמת לגידול במינוף משקי הבית והפירמות, וכתוצאה מכך לעלייה הדרגתית במכלול הסיכונים הפיננסיים", מציינים בבנק.

בחודש החולף הפדרל ריזרב שוב הותיר את הריבית ללא שינוי, אך כן רמז על העלאה אפשרית בספטמבר. לדברי לאומי, "קצב הצמיחה בארה"ב ברבעון השני של השנה, והרכבה, מקטינים דווקא את הסיכוי להעלאת ריבית בחודש ספטמבר. שינויים בהערכות לגבי תוואי הריבית בארה"ב, כמו גם בהתפתחויות לקראת הבחירות שם, עשויים להיות במוקד תשומת הלב של המשקיעים בחודשים הקרובים", הם מציינים.

אז בבנק ממליצים על המשך השקעה במניות, העדפה של מניות בישראל על פני חו"ל, תוך רכישת הגנות על האפיק המנייתי בחו"ל. וכן על מתן עדיפות לאג"ח קונצרני על פני אג"ח ממשלתי. בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, בבנק מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים.

בנוגע לשוק המט"ח הישראלי, בלאומי מציינים כי "נתוני סחר החוץ של ישראל כוללים ירידה חדה ביצוא הסחורות מתחילת השנה. התפתחות זו מקטינה להערכתנו את ההסתברות לתיסוף משמעותי בשקל. אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה מט"חית בתיק ההשקעות באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית".

אגוד: להמשיך לקנות מניות

גם כלכלני בנק אגוד ממשיכים להמליץ על המשך קניית מניות, ומציינים כי רמת הריביות המוניטריות הנמוכה בעולם ממשיכה לתמוך בשוקי המניות לטווח הארוך, אם כי קיימים גורמי אי ודאות ביניהם השלכות הברקזיט העשויים להשפיע על המסחר. הם מעריכים כי תנודתיות צפויה ללוות אותנו בתקופה הקרובה.

באגוד ממליצים על חלוקה שווה בין ישראל לחו"ל תוך העדפה להשקעה סקטוריאלית ו-"תיבול" התיק בבחירה סלקטיבית של מניות. מבחינת החשיפה הכללית למניות ממליצים בבנק על 18% בתיק המייצג ו-32% בתיק הספקולטיבי. 

בהתייחס לחשיפה הגיאוגרפית ההמלצות הן: ארה"ב - 70%, אירופה - 15%, יפן - 8%, אסיה ללא יפן - 7%. מומלצת השקעה במניות גלובליות בעלות תזרימי מזומנים יציבים ומניות דיבידנד. בבנק ממשיכים בהמלצתםלהיחשף לדולר גם באמצעות האפיק המנייתי.

ביחס לשוק המט"ח, באגוד ממשיכים להעריך כי הדולר צפוי להתחזק מול המטבעות העיקריים בעולם בטווח הבינוני וכן גם מול השקל.

בבנק מציינים כי "הזרקור השבוע בגזרת המאקרו הוא נתוני התעסוקה בארה"ב לחודש יולי הצפויים להתפרסם היום (שישי), בהם צפי לתוספת של 180 אלף משרות במגזר הלא חקלאי. נתונים אלו צפויים להשפיע על קצב העלאת הריבית של הפד ועל צפי השוק בנוגע למועד העלאת הריבית. כיום, הצפי על ידי למעלה מ-50% מהשוק היא כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות במחצית השנייה של 2017. בישראל, ע"פ תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל, הריבית צפויה לעלות רק לקראת סוף 2017".

בבנק אגוד גם מעדכנים השבוע כלפי מטה את תחזיות האינפלציה שלהם. כלכלני הבנק מעריכים כי מדד חודש אוגוסט יעמוד על 0% במקום 0.1% על פי הערכתם הקודמת, בשל המשך ירידת מחירי האנרגיה. כפועל יוצא מכך, האינפלציה הצפויה ל-12 חודשים הקרובים ירדה מ-0.9% ל-0.8% ותחזית המדד לשנת 2016 כולה עודכנה מטה מ-0.3% ל-0.2%".