אנליסטים: גוברת הסבירות להעלאת ריבית עקב דוח התעסוקה

רוב האנליסטים מסכימים כי הדוח יוצר קרקע נוחה יותר להעלאת ריבית ■ עם זאת, חלקם סבורים שהעלאה עשויה להידחות בשל הבחירות בארה"ב והורדת הריבית ברחבי העולם

בניין הפדרל ריזרב / צילום:  רויטרס
בניין הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס

היום (ו') פורסם בארה"ב דוח התעסוקה לחודש יולי, שהכה את תחזיות האנליסטים עם גידול משמעותי במקומות העבודה החדשים ועם עלייה גבוהה מהצפי צפי בשכר לשעה. שיעור הבלתי מועסקים, לעומת זאת, נותר על כנו ולא ירד מ-4.9% ל-4.8%, כפי שצפו האנליסטים.

דוח התעסוקה של יולי עשוי לסייע לפדרל ריזרב בהחלטה אם ומתי להעלות שוב ריבית בארה"ב. דוח חזק כמו זה שפורסם היום מעיד כי שוק העבודה מתאושש ואולי מסוגל להתמודד עם העלאת ריבית. 

בהחלטת הפד הקודמת, נזכיר, רמז הבנק המרכזי האמריקאי שספטמבר עשוי להיות החודש שבו תעלה הריבית. כמו כן, יו"ר הפד, ילן, כבר אמרה לאחרונה כי במצב הכלכלי הקיים, גם תוספת חודשית של כ-100 אלף משרות עשויה להספיק להעלאת ריבית.

ואכן, נראה כי כלל האנליסטים מסכימים על כך שהדוח יוצר לפד קרקע נוחה יותר לפעול. עם זאת, חלקם סבורים שהעלאת הריבית עשויה להידחות ולא להתרחש כבר בספטמבר בשל הבחירות הצפויות בארה"ב והורדת הריבית ברחבי העולם.

תנופה בשוק העבודה זה החודש השני ברציפות

"נמשכת זה החודש השני ברציפות התנופה בשוק העבודה של ארה"ב. 255,000 מקומות עבודה חדשים נוספו בחודש יולי, נתון הגבוה ב-70,000 מההערכות המוקדמות ולמעשה, גבוה בהרבה מהרף העליון שלהן, שעמד על כ-215,000. כמו כן, נתוני החודשיים הקודמים עודכנו קלות כלפי מעלה", כך אמר רונן מנחם, ראש מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, בהתייחסו לדוח התעסוקה האמריקאי לחודש יולי שפורסם היום והכה את תחזיות האנליסטים.

בנוגע לשיעור הבלתי מועסקים, שנותר על כנו ברמה של 4.9%, אמר ש"עדיין מדובר בהישג נאה, לאור גידול נוסף בכוח העבודה האזרחי ובשיעור ההשתתפות".

"אנחנו עכשיו מקבלים אישור על מה הפד כבר אמר - שהמשק הולך להתרומם במחצית השנייה של 2016", אמר אדם סהרן, המנכ"ל של סהרן קפיטל.

ועדיין, ייתכן כי הפד יבחר להמתין

עם זאת, היו גם אנליסטים אופטימיים קצת פחות: "אני חושב שהגענו למהירות השיא", אמר מייק ואשולס, נשיא פונטון. ואשולס הוסיף שהוא מתקשה לראות כיצד שוק העבודה יוכל להמשיך בקצב הנוכחי, שככל הנראה ירד אחרי שהגיע לשיאו.

לדברי רונן מנחם, מדובר ב"עוד נתון טוב מאוד, שיכול להשיב לשולחן אפשרות שריבית הפד תעלה בכל זאת כבר בספטמבר, אם כי לנוכח הורדות הריבית ברחבי העולם (באוסטרליה ובריטניה רק בשבוע האחרון) וההמתנה לבחירות לנשיאות ארה"ב, ייתכן כי יבחר להמתין עוד מעט".


"שוק העבודה מחזיק מעמד ושומר על יציבות בצורה די טובה", אמר ג'סי אדגרטון, כלכלן בכיר בג'יי.פי מורגן. "נראה שהשכר מתחיל להתרומם, וזה חיובי עבור הוצאות הצרכנים. ללא ספק, הנתונים מחזקים את ציפיית הפד כי השיפור בשוק העבודה יימשך. ועדיין, לא בטוח שהפד יבחר לפעול כבר בחודש הבא - הרי רק אתמול נחתכה הריבית בבריטניה והבחירות בארה"ב קרבות".

לפעמים העבר משקר

"החשש האמיתי של המשקיעים הוא ממה שיקרה עכשיו ולא ממה שכבר קרה. חשוב לזכור שהנתונים שפורסמו ומצביעים על העבר לא בהכרח מעידים על מה שיקרה בהווה. נתון טוב יותר להתמקד בו מאשר דוח התעסוקה החודשי הוא מספר מבקשי דמי האבטלה החדשים, שמתפרסם בכל שבוע, מאחר שהוא מעיד בצורה טובה יותר על מה יקרה בשבוע הנוכחי", אמר ניגם ארורה, כתב ב-Marketwatch.