אין כפל הטבות בדירות ירושה

במקרה של שימוש בחזקה לצורך מכירה בפטור, את אותו חלק בדירת הירושה לא ניתן יהיה למכור בשלב מאוחר יותר בפטור ממס 

לאחרונה פורסם תיקון 85 לחוק מיסוי מקרקעין, אשר כלל, בין היתר, גם הקלה ביחס לדירות שהתקבלו בירושה וחלקו של היורש בהן אינו עולה על מחצית, בקבעו כי החלק בדירת הירושה לא יפגע במעמדה של הדירה העיקרית כדירה יחידה - הן לעניים מס שבח והן לעניין מס רכישה.

רשות המיסים פרסמה ביום 1.6.2016 את הוראת ביצוע 2/16 ובה חזרה על ההוראות שנקבעו במסגרת תיקון 85, תוך מתן מספר דגשים ובהבהרות בנוגע ליישום הוראותיו.

בהוראת הביצוע הובהר כי הקלה זו באה ללא קשר לזהות המוריש ומניין דירותיו במועד הפטירה. כן הובהר, כי התיקון אינו חל לגבי דירות שלא התקבלו בירושה, לגביהן תמשיך לחול החזקה הקובעת כי רק חלק של עד 1/3 בדירה (כולל), לא ייחשב לדירה נוספת.

כן הובהר, כי אם מדובר בדירה שעומדת בתנאי סעיף 49ב(5)(א) ו-(ב), כלומר בתנאים הנוגעים לטיב הקשר בין המוריש למוכר (בן זוגו של המוריש, צאצא של המוריש וכו') ומספר הדירות שהיו למוריש לפני פטירתו, הרי שאין מגבלה על החלק שבבעלות המוכר בדירת הירושה, והיא לא תבוא בכל מקרה במניין הדירות.

הבהרה חשובה נוספת בהוראת הביצוע נוגעת למכירה בתקופת המעבר שנקבעה בתיקון 76 לחוק. הוראות המעבר לתיקון 76 קובעות כי אדם לא יוכל עשות שימוש בפטור דירה יחידה בתקופת המעבר (1.1.14 - 31.12.17) כל עוד נכון ליום 1.1.2014 היו בבעלותו יותר משתי דירות מגורים, וזאת גם אם במועד המכירה נותר עם דירת מגורים אחת. בהוראת הביצוע הובהר, כי לצורך השימוש בסעיף 49ב(2) לחוק, הרי שבמכירת דירת מגורים מזכה החל מיום 6.4.16 ועד 31.12.17, דירה שהתקבלה בירושה וחלקו של המוכר בה אינו עולה על מחצית, לא תיחשב לדירה נוספת ולא תמנע מהמוכר שימוש בפטור דירה יחידה.

כן הובהר, כי במקרה של שימוש בחזקה האמורה לצורך מכירה בפטור לפי סעיף 49ב(2), הרי שאת אותו חלק בדירת הירושה לא ניתן יהיה למכור בשלב מאוחר יותר בפטור ממס לפי סעיף 49ב(2) לחוק.

יש לשים לב לכך שהחלת החזקה לעניין דירת הירושה אינה תמיד כדאית. במצב דברים שבו יש בבעלות יורש דירה וחלק בדירת ירושה שאינו עולה על מחצית, והוא שוקל למכור את דירתו העיקרית כדירה יחידה, תוך הפעלת החזקה לפיה החלק בידרת הירושה אינו נכלל במניין דירות המוכר, עליו לבדוק באיזו מן הדירות המס החל גבוהה יותר. לעיתים, עדיף לוותר על הפטור לדירה יחידה במכירת הדירה העיקרית ולמכור את הדירה העיקרית בשיעור המס הליניארי החדש (ככל שקיימת זכאות), אם המס החל במכירת דירה זו נמוך מהמס שיחול במכירת החלק מדירת הירושה בעתיד, ולמכור את דירת הירושה בעתיד תוך שימוש בפטור דירה יחידה.