עיוות המס שהפך את כל עם ישראל ואשתו לטייקוני נדל"ן

כך תרמה העלאת מס להתנפחות בועת הנדל"ן: לא ייתכן שהמס על הבורסה יהיה 25% והמס על השכרת דירה ינוע בין 0 ל-10% ■ דעה ■ המס הנוכחי (והמגוחך) על שכר דירה

יריד הדירות של מרכז הבניה הישראלי דצמבר 2015 / צילום: משה חיון
יריד הדירות של מרכז הבניה הישראלי דצמבר 2015 / צילום: משה חיון

את הבאזז הכי גדול בכותרות השבוע שעבר תפסו נתמך הביטוח הלאומי שמשכיר 30 דירות ושר האוצר כחלון שבהברקה נוספת רוצה להטיל מס על בעלי 3 דירות ומעלה. הקשר בין שני הסיפורים הדוק ביותר.

אחת העוולות הגדולות ביותר שתרמו להרס שוק ההון הישראלי הייתה העלאת מס הבורסה ל-25%. כל עוד הריבית השקלית להשקעות סולידיות הייתה ברמה סבירה אפשר היה לעצום עין, אולם כשהריבית השקלית התאפסה וברור שמדובר בריבית אפסית לטווח ארוך לא ייתכן שהמס על הבורסה יהיה 25% והמס על השכרת דירה ינוע בין 0 ל-10%. זו הסיבה העיקרית שדחפה יותר ויותר כסף לשוק הנדל"ן ותרמה ליצירת הבועה. זהו עיוות מטורף ומה הפלא שכל עם ישראל ואשתו הופכים להיות טייקוני נדל"ן.

אז לפני חודש עלתה לכותרות משפחה שהחזיקה 110 דירות ועכשיו נתמך הסעד. אתם יודעים כמה כאלו יש עוד שלא עלו לכותרות? מאות ואולי אלפים! מנהל סניף אחד הבנקים עמו אני בקשר סיפר לי שהלקוחות הכי קטנים שלו מחזיקים בארבע דירות. יש כאלה עם עשר, עשרים ואפילו עם שישים! בשכונה אני רואה בבית הקפה פנסיונרים חביבים שכל היום עסוקים בהחתמה על חוזי שכירות של דירות בבעלותם.

זה לפנסיה - הוא המשפט השגור בפיהם ומדוע לא? כשהחוק הקיים הוא כל כך אווילי ויוצר כזו אפליה בין אפיקי ההשקעה השונים אז מה הפלא שכולם עושים את אותו הדבר. סליחה לא כולם - כל מי שיש לו ויש הרבה כאלו. כשהחוק הקיים ימשיך לגבות מעצמאי שמנהל עסק מס מלא גם אם עבר את גיל הפנסיה אולם יתיר לפנסיונרים לעסוק בהשכרת דירות למחייתם ללא תשלום מס או בתשלום של 10% במקרה הטוב, איך אפשר שלא יהיה עיוות?

אז שר האוצר מנסה כל גחמה אפשרית ובצד תכניות של מחיר למשתכן וניסיונות לשכנע בנייה להשכרה ארוכת טווח מנסה ללכת בין הטיפות ולהעביר חוק שיטיל מס על בעלי שלוש דירות ויותר. למה בין הטיפות? בגלל גובה המס ששוב יוצר אפליה מטורפת וכנראה פוזל לעבר ידידיו חברי הכנסת, שרבים מהם מחזיקים נכסים בערך העולה על 1.5 מיליון שקל.

אחרת קשה להבין חלוקה כה אינפנטילית בין תשלום מס באחוזים לבין תשלום קבוע. וכמובן שכל בעלי הדירות והאינטרסנטים נזעקים לתקוף. אגב אגלה לכם סוד. לא משנה מה יהיו ההצעות ומה תהיה איכותם של הצעדים שיינקטו לטובת פיצוץ בועת הנדל"ן, תמיד תשמעו את בעלי הנכסים צועקים שזה לא יעבוד, שזה לא הגיוני, שיעבירו נכסים על שם הילדים והנכדים ועל שם העסק והמשפט הכי אבסורדי מכולם - שזה יגולגל על משכירי הדירות.

זה שטויות. מעבר למספר מקרים של תכנוני מס מתוחכמים מתי ראיתם מישהו מעביר נכסים סתם כך? הקמת חברה לצורך העניין היא בדיחה טובה ותו לא. העברה לבן משפחה? רק אחוזים בודדים אם בכלל יעבירו נכסים על שם אחרים ולשם כך יכולה רשות המיסים להכיל את החוק לפי בית אב עם ילדים מתחת לגיל 18. גם זה פשוט. ולגבי גלגול המס על השוכרים? רק קומץ אווילים יסכים כשוכרים שהמס יגולגל עליהם ואם זה יהיה הקש שישבור את גב הגמל (שמאיים בלאו הכי להישבר תחת עול דמי השכירות המפלצתיים) אז יבינו כולם את גודלו של האבסורד.

בשורה התחתונה, אסור להתרשם מצעקות ובצד נקיטת צעדים שיביאו לשוויון בין אפיקי ההשקעה השונים, צריך להמשיך להגדיל את ההיצע ולדאוג שקבלנים יבנו ואם יש כאן בעיה אמתית אז לאשר יבוא זמני של עובדים עד שהבעיה תפתר.

■ הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים.

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עמי.

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש, עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.