שני שמאים ישלמו לביטוח לאומי פיצוי בסך כ-31.7 מיליון שקל

מדובר בעיזבונו של שמואל שחר ז"ל ושמעון שינה, שני שמאים מלשכת השמאי הממשלתי הראשי לשעבר, שהורשעו לפני כעשור בהונאת המוסד לביטוח לאומי

עיזבונו של שמואל שחר ז"ל ושמעון שינה, שני שמאים מלשכת השמאי הממשלתי הראשי לשעבר, שהורשעו לפני כעשור בהונאת המוסד לביטוח לאומי (מל"ל), ישלמו למל"ל פיצוי בסך כ-31.7 מיליון שקל - כך קבע לאחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה.

השופט רון סוקול ציין כי מדובר במלוא הסכומים ששולמו לשמאים כשכר-טרחה עבור שומות שהם כלל לא ביצעו בפועל, כחלק ממסכת המירמה מול הביטוח הלאומי.

"ניתן לקבוע כי הוכח ששחר ושינה פעלו במירמה ביחד עם שלמה תענך ומוסא חלף (שני שמאים נוספים שהורשעו בפרשה. ח'מ') על-מנת לגבות מהמוסד לביטוח לאומי תשלומים שלא כדין, תוך הצגת מצג בדבר עריכת שומות לחלקות משותפות, אף ששומות שכאלה לא נערכו על-ידם", כתב השופט.

לדבריו, עוד הוכח כי התמלאו כל יסודות עוולת המירמה בפקודת הנזיקין, וכי יש לראות בשחר ז"ל ובשינה מעוולים במשותף, ועל כן יש לחייבם לשלם לביטוח הלאומי.

בית המשפט ציין כי בפרשה זאת "כל מערכות הביקורת של המוסד לביטוח הלאומי כשלו. תשלום סכומים כה נכבדים לאורך שנים רבות מבלי לגלות את מעשי המירמה של השמאים אינו סביר ומעיד על רשלנות בפיקוח ובבקרה".

עם זאת, השופט דחה את טענת השמאים לאשם תורם של המוסד לביטוח לאומי, שצריך להביא להפחתה בפיצוי. "מעשי המירמה של הנתבעים, אשר גזלו את כספי המוסד ופגעו בכך בציבור הזכאים ובציבור הרחב, הם כה חמורים, עד כי אשמו של המוסד שלא מנע מהם לפעול במירמה מתגמד", נקבע.

בשנת 2003 העמידה המדינה לדין 4 שמאים מלשכת השמאי הממשלתי הראשי, באשמה כי הונו את הביטוח הלאומי בשומות שלא בוצעו, או שבוצעו בניגוד לחוק, בסכום של כ-16 מיליון שקל. 

לפני כ-9.5 שנים הרשיעה שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה בדימוס, רעיה חפרי-וינוגרדוב, את השמאים בעבירות מירמה, הפרת אמונים והלבנת הון. שניים מהשמאים, שלמה תענך ושמואל שחר ז"ל, נשלחו על-ידי השופטת ל-4 שנות מאסר. על השמאי מוסא חלף הוטל מאסר של 3 שנים, ואילו השמאי הרביעי שהורשע, שמעון שינה, הוטל עונש מאסר על-תנאי.  

השנים חלפו, השמאים ריצו את עונשי המאסר, ואחד מהם, שמואל שחר, הלך לעולמו בנסיבות טרגיות.

בשנת 2012 הגיש הביטוח הלאומי תביעה אזרחית שהתבססה על פסק הדין הפלילי, שבה ביקש לחייב את השמאים לפצות אותו על הנזקים שגרמו לו במעשיהם, וכעת, כאמור, היא התקבלה. 

את הביטוח הלאומי ייצג יעקב ברכה ממשרד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות'. תענך יוצג בידי עו"ד עופר אטיאס.