הטיפוסים של הליכוד

אולי תופעת "הצל", חזן ודומיהם תגרום לליכוד להחליט שהגיע הזמן להתנקות

עכשיו אני יודע. שמו הוא יואב אליאסי. כשהייתי נתקל בהתחלה בשם "הצל", חשבתי שמדובר במחזה הידוע מאת יבגני שוורץ שהוצג בקאמרי. רק לא הבנתי מה נזכרו בו עכשיו, כי הוא הוצג אצלנו בשנות ה-40' של המאה הקודמת. אחרי זמן התברר לי שבכלל לא מדובר במחזה, אלא בטיפוס. ראפר שנהפך "אושיית פייסבוק". אהה! זה בהחלט מסביר את הפרסום שלו; את העובדה שעיתונים ארציים מפרסמים עליו ידיעות ומאמרים, לפעמים בעמודים הראשיים. לא מפליא בכלל שאותו אדם החליט שהוא יכול להיכנס לפוליטיקה. יש לו הכול, כולל גסות רוח. כך הטיפוס לא ירגיש בודד בליכוד, וגם לא כל כך בכנסת.

השתלטות עוינת?

אבל "השתלטות עוינת על הליכוד"? זה מה שהטיפוס הקרוי "הצל" מסוגל לעשות? השר צחי הנגבי, שאמר זאת, באמת מאמין בכך? כנראה שכן, זה אחד הנימוקים שהנגבי, השר לשום דבר, נתן בדרישתו לאסור את כניסתו של הטיפוס לליכוד. מכיוון שהנגבי ידוע כמבין גדול בכל הנוגע לליכוד, יש כאן אמירה חמורה מאוד על מפלגת השלטון. כי אם לטיפוס הצלליתי יש סיכוי, אפילו זעיר, להשתלט על הליכוד, מה זה אומר? זה אומר שהליכוד מורכב כיום מאנשים שהטיפוס החדש עשוי להראות להם מתאים להנהיג את המפלגה שלהם. אלמנטרי.

המעטה החיצוני

אבל הוא צודק, הנגבי. הוא עצמו שייך לסוג האנשים שהטיפוס יכול להתאים להם. להנגבי יש בהחלט את הנתונים לכך. כמו הרשעה פלילית בעדות שקר; כמו הקלון שהוטל עליו על ידי בית המשפט; כמו זיהום השירות הציבורי בפעילי מפלגה שרבים מהם בלתי-מתאימים בעליל. כלומר, הליכוד די עמוס באנשים שאינם שונים בהרבה מהטיפוס הקרוי "הצל", בוודאי בשורות הפעילים, אבל גם בצמרת המפלגתית.

חלקם אנשים שאמנם אינם נראים כמו הטיפוס; הם מגולחים, לובשים חליפות ועניבות, משתמשים בדיאודורנט. חלקם אפילו משכילים. אבל אם מסירים את המעטה החיצוני אפשר לספור בשורות הליכוד טיפוסים צלליים לא מעטים. הנגבי טוען שאין במפלגה מקום לטיפוס שאותו הביא טיפוס אחר ששמו אורן חזן, בגלל שהוא בז למפלגה ואינו מסכים עם עקרונותיה? אם יערכו בדיקה ימצאו כאלה בכמויות מסחריות.

להביט במראה

ואולי זה בסדר לגמרי שהאבטיפוס של אורן חזן יהיה בליכוד. כיום הוא בהחלט נראה שייך ומתאים. הרבה יותר מבני בגין, למשל.

אולי התופעה הזו של אליאסי, חזן ודומיהם - אולי היא תוכל לגרום לליכוד להביט במראה, ולהחליט שהגיע הזמן להתנקות. זה חשוב למפלגה, ולא פחות מכך למדינה.