לידיעת השוכרים: לכחלון יש תוכנית שתקפיץ לכם את השכ"ד

בואו נניח ש-50 אלף משכירי דירות ימכרו דירה אחת לפחות, מה יקרה לשוק ההשכרה? ועל למי לדעתכם יגלגלו המשכירים מס של כמעט 20 אלף שקל בשנה? עמדה ■  המס על שכר הדירה

אתם מחזיקים ביותר משלוש דירות? תתכוננו לשלם מס חדש שיכול להגיע לכמעט 20 אלף שקל בשנה. חוק ההסדרים, הדרך של הממשלה ומשרד האוצר לקדם חוקים במהירות הבזק, מציע הפעם להטיל מס חדש על בעלי הדירות להשקעה. הצעה זו ממשיכה את הקו בו נקט שר האוצר משה כחלון להדרת המשקיעים משוק הנדל"ן, אבל גם עלולה, לדברי מתנגדיה, לגרום להעלאת שכר הדירה מחד ועשוי אף לצמצם את היצע הדירות להשכרה.

במסגרת חוק ההסדרים מוצע כי החל מינואר הקרוב, עוד פחות מחצי שנה, יכנס מס חדש לתוקף במסגרתו בעלי דירה שלישית ישלמו אחוז משווי הדירה עד תקרה של 1,500 שקל בחודש או 18 אלף שקל לשנה. שווי הדירה ייקבע על ידי השמאי הממשלתי במשרד המשפטים בהתאם לאזורים גאוגרפיים שונים כך שדירה בפריפריה לא תמוסה כמו דירה במרכז הארץ.

כמה אנשים בישראל מחזיקים ביותר משלוש דירות? על פי נתוני משרד האוצר מדובר בכ-50 אלף איש, שמחזיקים בכ-180 אלף דירות. מספר לא מבוטל.

באוצר מסבירים שמדובר בעוד דרך להוציא משקיעים מהשוק ועל ידי כך להגדיל את היצע הדירות למכירה בשוק החופשי, אולם גורמים בענף הנדל"ן דווקא חושבים שהמס החדש באם יאושר יוביל לעליית מחירי השכירות. אם בעל דירה יצטרך לשלם עכשיו פתאום עוד 1,500 שקל לחודש, טוענים המתנגדים להצעה, הכי קל יהיה לגלגל את העלות הנוספת על השוכרים.

עם זאת, גם המצב הקיים היום, שבעלי דירות מרובות משכירים אותן ומשלמים מס נמוך, לא בטוח שנכון שיימשך. אז מה נכון? ומה סיכויי הצעת החוק לעבור את אישור הכנסת? שאלה קשה. מה שבטוח הוא שככל שמספר המתנגדים להצעה הולך וגדל, כך הלחץ שיופעל על מקבלי ההחלטות יגדל וייתכן ואף ישפיע.

במקביל, ההצעה כפי שנוסחה מחייבת גם עבודת מטה של השמאי הממשלתי, שעתיד לקבוע מחיר למ"ר על פי אזורים. נשמע מוכר? לא סתם, זו אותה המשימה שהוטלה עליו לפני שנתיים כששר האוצר הקודם, יאיר לפיד, ניסה לקדם את תוכנית "מע"מ אפס". הנתונים שאסף אז השמאי הממשלתי נגנזו כמו התוכנית כולה, ובאם הוא יצטרך כעת לערוך בדיקה מחודשת לצורך המיסוי החדש, נשאלת השאלה האם הטבלאות יהיו מוכנות כבר בינואר 2017.

שאלה נוספת שמרחפת מעל הצעת החוק מתייחס להשפעתה על היצע הדירות להשכרה. אם 50 אלף איש ימכרו דירה אחת לפחות, מדובר אמנם בתוספת משמעותית לשוק הדירות למכירה, אך גם בפגיעה אנושה בהיצע הדירות שעומדות להשכרה.

השורה התחתונה של המס החדש, באם יאושר או לא יאושר, היא שאם בכוונת שר האוצר ללכת עד הסוף עם המשקיעים, הוא חייב במקביל לשים גז גם בכל הקשור לתחום הדיור להשכרה. מכרזים בודדים שכבר נסגרו ו-1,200 דירות להשכרה סך הכל לא מספיקים ואם מבריחים את המשקיעים מצד אחד, אפילו אם זה מהלך נכון כדי לצנן את השוק, חייבים לדאוג גם לשוכרים שנכון להיום יישארו בלי אלטרנטיבה.