החבר של "טופ גיר": מאט לבלנק גויס כדי להתניע את התוכנית

ב-BBC מקווים ש"ג'ואי" יגדיל את כוח המשיכה של התוכנית מחוץ לבריטניה ובעיקר בארה"ב ויקפיץ את ההכנסות מהתוכנית לטובת תחנת השידור הציבורי שסופגת קיצוצים מהממשלה

מאט לבלנק ב"טופ גיר / צילום מסך
מאט לבלנק ב"טופ גיר / צילום מסך

בסיטקום "חברים" מאמץ השחקן הכושל ג'ואי גינונים של אישיות מנצחת כפיצוי על הנאיביות שלו ומוצא את עצמו בכל מיני מצבים מוזרים - מג'ובים בפרסומת ועד דייטים. כעת הצליח מאט לבלנק, שגילם את דמותו, לזכות בתפקיד דומה בבריטניה.

השחקן האמריקאי עומד למלא את התפקיד הראשי ב"טופ גיר", תוכנית הרכב וזיכיון הבידור של ה-BBC, לאחר שהמגיש-הכוכב ג'רמי קלרקסון עזב, ומחליפו כריס אוונס פישל באופן כמעט קבוע.

הרבה מאוד תלוי בהצלחתו של לבלנק. התוכנית לא רק משעשעת את הצופים בבריטניה, אלא גם הפכה לאחד ממוצרי היצוא התרבותי הגדולים של הממלכה. עד כה היא הניבה לזרוע המסחרית של BBC - BBC Worldwide - כ-65 מיליון דולר בשנה במכירות בינלאומיות של שידורים, צעצועים ומשחקים. להכנסה זו יש חשיבות גדלה עבור חברת השידור הציבורי הגדולה והוותיקה בעולם, כי הממשלה מקצצת לה את המימון.

מספר הצופים בפרק האחרון של "טופ גיר", שבו השתתף אוונס, התכווץ ל-1.9 מיליון, לעומת 5.3 מיליון בהופעתו האחרונה של קלרקסון לפני שנה. המבקרים מתחו ביקורת חריפה על סגנונו הצרחני של אוונס ואמרו שלצוות חסרה הכימיה ששררה בין קלרקסון לכוכבים העמיתים ריצ'רד האמונד וג'יימס מיי, הידוע בגין תעלולים כמו נהיגה בארגנטינה עם לוחית זיהוי המרמזת על מלחמת פוקלנד.

"זו תמיד משימה קשה להמציא מחדש פורמט כזה", אמר טים דייבי, מנכ"ל BBC Worldwide. "אנחנו רק מחממים את המנועים".

כדי להתניע מחדש את הצמיחה הבינלאומית, מכרה BBC Worldwide בסוף 2014 אחזקה בת 49.9% בערוץ BBC אמריקה ל-AMC, ביתן של סדרות כמו "מד מן" ו"שובר שורות". העסקה, בהיקף 200 מיליון דולר, העבירה ל-AMC את השליטה ב-BBC אמריקה, כולל מכירות הפרסום.

BBC Worldwide שיתפה פעולה אשתקד עם סוני במיזם טלוויזיה בהודו, ולדברי דייבי הוא מחפש הזדמנויות דומות. "בהחלט אין סיבה שלא נוכל להציע שותפויות", אמר דייבי בריאיון. "אנחנו בתקופה שבה הגודל קובע".

BBC Worldwide השיבה 222.2 מיליון ליש"ט ל-BBC בשנת הכספים שהסתיימה ב-31 במארס. החברה רוצה להגדיל את התשלום ל-1.2 מיליארד ליש"ט ב-5 השנים הבאות - 30% יותר מאשר ב-5 השנים הקודמות.

BBC Worldwide מתכננת להשיק השנה בארה"ב שירות סטרימינג בסגנון נטפליקס, אמר עוד דייבי. השירות יציע תוכניות מארכיוני BBC ותוכניות חדשות יותר. החברה גם משתפת פעולה עם אמזון ב-"The Collection", סדרת דרמה על בית אופנה צרפתי לאחר מלחמת העולם השנייה.

תחרות על המסלול

BBC מתמודדת עם מתחרים חדשים בעודה מתכונן לצלם עונה חדשה של "טופ גיר" עם לבלנק, שהצטרף כשחקן משנה לאוונס. קלרקסון, שפוטר אשתקד לאחר מריבה עם המפיק, החל לעבוד בסדרה מתחרה בשם "The Grand Tour", ששידוריה יחלו בסתיו בשירות הסטרימינג של אמזון.

בשכירתו של לבלנק - מקרה נדיר שבו כוכב אמריקאי מוביל סדרה בריטית מובהקת - הולך ה-BBC בעקבות אולפני הסרטים בהוליווד, שהחלו ללהק שחקנים לא אמריקאים כדי למצוא חן בעיני הקהל הבינלאומי הצומח.

דייבי אמר כי העדיפות העליונה של ה-BBC היא לשרת את משקי-הבית הבריטיים המשלמים את האגרה השנתית בסך 145.5 ליש"ט שמממנת את החברה. לבלנק מוכר מאוד בבריטניה, הוסיף דייבי, כי הופיע כאורח ב"טופ גיר" וגם ב"Episodes", סיטקום בריטי-אמריקאי.

מעמדו של לבלנק עשוי לקדם את המכירות הבינלאומיות. "טופ גיר" במתכונת החדשה נמכרה ביותר מ-130 מדינות ואזורים - עלייה משמעותית בהשוואה ל-89 שבהם נמכרה בתקופה המקבילה אשתקד, לדברי BBC, אף שמדובר במספר קטן יותר מ-236 המדינות והאזורים שאליהם הגיעו הפרקים בהובלת קלרקסון.

בארה"ב משכה השקת העונה החדשה עם אוונס ולבלנק 388 אלף צופים בלבד, לעומת 530 אלף בגרסה עם קלרקסון. שיעורי הצפייה גבוהים מהממוצע של BBC אמריקה באותה משבצת. "הצוות - אם הוא יותר בינלאומי ומגדיל את כוח המשיכה בעולם - הוא כנראה חלק מהמשוואה", אמר טים ווסטקוט, אנליסט ב-IHS.