נטו זומנה לשימוע; החשד: רכשה מכסות ליבוא בשר ללא מכס

עפ"י החשד, נטו רכשה מכסות ממאסטרפוד וממעדני הטלה למרות האיסור על כך ■ במקביל, במשרד הכלכלה מבקשים להגדיל את המכסות ליבוא בשר פטור ממכס ב-2,000 טונות

עדי עזרא / צילום: שוקה כהן
עדי עזרא / צילום: שוקה כהן

משרד הכלכלה זימן לשימוע את קבוצת נטו, בחשד כי הקבוצה רכשה לכאורה מכסות ליבוא בשר טרי ללא מכס מחברת מאסטרפוד ומחברת מעדני הטלה - כך נודע ל"גלובס". הנושא מצוי בבדיקה במשרד הכלכלה כבר כמה שבועות.

עוד נודע כי המשרד כבר ערך שימוע לחברת מאסטרפוד, ובעקבותיו הוחלט לזמן לשימוע את קבוצת נטו. החשדות מול חברת מעדני הטלה עדיין מתבררים, ונציגי משרד הכלכלה ביקרו במשרדי החברה לשם כך.

עוד נודע ל"גלובס" כי במקביל, משרד הכלכלה פועל להגדלת המכסות ליבוא בשר פטור ממכס. השנה חילק המשרד מכסות ליבוא של 6,000 טון בסך-הכול, ולאחרונה פנתה ועדת המכסות, בראשות יאיר שירן, למשרדי האוצר והחקלאות בבקשה להגדיל את המכסות ב-2,000 טון נוספים. בהתייחס לכך אומר שירן ל"גלובס": "אני מניח שלבקשה הזאת יהיו תוצאות בקרוב".

מדיניות הממשלה לאפשר יבוא של מכסות בשר פטורות ממכס נועדה לעודד את התחרות בשוק בתחום הבשר הטרי ולהוביל להוזלת המחירים לצרכן. כדי להבטיח תחרות בין יבואני בשר, קבע מנכ"ל משרד הכלכלה כי לא יהיה ניתן לסחור במכסות ליבוא בשר ללא מכס, ואסר למעשה על מקבלי המכסות למכור אותן לגורם נוסף. במקביל, נאסר על גורמים אחרים לרכוש מכסות מאת מקבליהן.

לדברי שירן, "כעיקרון, המטרה שלנו היא 'לחסוך' בכל תהליך היבוא ידיים שאין להן ערך ממשי עם התהליך עצמו, מכיוון שיד נוספת שאין לה תרומה רוצה לגזור את הקופון, והדבר הזה עלול להיגרר שלא לצורך למחיר לצרכן. לכן המטרה היא לתת את המכסות לשחקנים או לחברות שיש להן יכולת גם לייבא את הסחורה וגם לשווק ולהפיץ אותה במגוון רחב של נקודות קמעונאיות ברחבי הארץ. זה נכון לגבי כלל המכסות, ובטח לגבי הבשר.

"מסיבה זו אנחנו מבצעים מלחמה נגד סחר ברישיונות, כיוון שזה גורם לפגיעה בהקצאה יעילה של המכסות ועלול להתבטא בהעלאת המחיר לצרכן שלא לצורך. בסופו של דבר, המטרה היא לא להחליף יצרנים דומיננטיים מקומיים ביבואן אחד או שניים דומיננטיים, אלא לאפשר תחרות".

נטו עתרה לבג"ץ בגלל ההקצאות

אם יתברר כי החשדות נגד קבוצת נטו נכונים, משרד הכלכלה עלול למנוע ממנה קבלת מכסה נוספת ליבוא בשר טרי ללא מכס. כל זאת בזמן שנטו עצמה טוענת כי קיבלה הקצאה לא מספקת שעלולה למנוע ממנה לספק את כל כמות הבשר שהיא צריכה עבור רשת שופרסל, וזאת בשל היותה ספקית המותג הפרטי של שופרסל בבשר הטרי "אנגוס".

בעניין זה עתרה נטו לבג"ץ, כאשר גורמים המעורבים בסוגיה לא שוללים קשר בין השימוע הצפוי לקבוצת נטו לבין החלטתה לעתור לבג"ץ.

"יש חשדות שאנחנו בודקים. אם נמצא שהחשד מוצדק, יש בידי הוועדה אפשרות לנקוט מגוון צעדים - החל מצעדים אזהרתיים ועד לצעד של מניעת קבלת מכסה ליבוא", אומר שירן.

בהחלטה האחרונה של ועדת המכסות במשרד הכלכלה, הוחלט שלא להעניק לחברת מאסטרפוד מכסת יבוא למחצית השנייה של 2016. בפרוטוקול הוועדה שהגיע לידי "גלובס" נכתב: "הוועדה החליטה שלא להעניק מכסה לחברת מאסטרפוד, מכיוון שבבירור שנערך עם החברה התברר כי היא מכרה את הטובין המיובאים ליבואן אחר שקיבל מכסות בעצמו. לפיכך, הוועדה לא ראתה תרומה לשרשרת הערך בהקצאת מכסה לחברה זו". 

חברת מעדני הטלה קיבלה השנה מכסה ליבוא של 200 טון בשר טרי ללא מכס. עזרא לאטי, מנכ"ל ובעלי החברה, מכחיש את החשדות ואומר ל"גלובס" כי הוא מכר את הבשר הטרי לחברת "עטרה", שיש לה הסכם הפצה עם קבוצת נטו.

מנטו נמסר בתגובה: "הואיל והנושא מצוי עדיין בדין ודברים מול משרד הכלכלה, אין באפשרותנו להרחיב בשלב זה. עם זאת, יודגש כי כל פעולותינו נעשו כדין".