"לא למנות את אורית שבתאי-פרנק למבקרת עיריית ת"א-יפו"

התנועה לאיכות השלטון ואיגוד מבקרי הפנים טוענים בפנייה לביה"ד לעבודה: שבתאי-פרנק מצויה בניגודי עניינים ואינה עומדת בתנאי הסף לתפקיד

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

התנועה לאיכות השלטון ואיגוד מבקרי הפנים פנו השבוע לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נגד מועצת עיריית תל-אביב-יפו, ראש העירייה רון חולדאי, ועדת המכרזים לבחירת עובדים בכירים והעובדת הבכירה אורית שבתאי-פרנק - להוציא צו מניעה למינויה של שבתאי-פרנק כמבקרת העירייה.

כמו כן מתבקש צו אשר יורה לעירייה ולחולדאי לכנס מחדש את ועדת המכרזים ולבחור במועמד מתאים לתפקיד מבקר הרשות המקומית בעירייה. בנוסף מתבקש בית הדין להורות על הקפאת איוש משרת מבקר עיריית תל-אביב-יפו עד למתן פסק דין סופי בעניין.

שבתאי-פרנק היא סגנית מנהל אגף הארנונה בעיריית תל-אביב-יפו, כיהנה כדירקטורית בגופים שונים בעירייה, ובאחרונה היא משמשת דירקטורית בחברות העירוניות מרכז הירידים ואחוזות חוף (לתפעול מגרשי החניה העירוניים).

כפי שפורסם ב"גלובס" (25.7.16), חולדאי, שמינה את שבתאי-פרנק, העביר באחרונה לחברי מועצת העיר דוח ביקורת על מרכז הירידים לשנת 2015 שערכה המבקרת היוצאת, חנה הורוביץ. דוח נוסף, העוסק גם בתיפקוד הדירקטוריון, יפורסם בעוד כחודשיים.

בד-בבד, במרכז הירידים עוסק צוות של מבקר העירייה בבדיקת הקמת ביתן 2, הגדול ביותר במרכז הירידים. חבר מועצת העיר גל שרעבי-דמאיו, שהיה חבר בוועדה שבחרה את שבתאי-פרנק לתפקיד המבקרת, מכהן אף הוא כדירקטור במרכז הירידים.

בעתירה נטען כי הכשירות הנדרשת לתפקיד מבקר הפנים ברשות מקומית - שהוא בעל כוח רב - נקבעה על-ידי המחוקק, אך אף על-פי כן מונתה שבתאי-פרנק מבלי שהיא עומדת בתנאי הסף הקבוע והמפורש: ניסיון מעשי ומוכח של שנתיים בעבודת ביקורת. נוסף על כך שבתאי-פרנק הציגה את עצמה כרואת חשבון, אך מבדיקת העותרים עולה כי אין בבעלותה רישיון ראיית חשבון בתוקף משום שלא שילמה אגרות שנתיות.

"עוד יש להוסיף", נאמר בעתירה, "כי שבתאי-פרנק מונתה אף על-פי שהיא נושאת בתפקיד בכיר במחלקת הכספים של העירייה ומשמשת חברת דירקטוריון בחברות עירוניות, כאשר באחת החברות (מרכז הירידים) אף נערכת בימים אלה ביקורת הכוללת גם ביקורת על חברי הדירקטוריון עצמם, כך שנוצר מצב בו המבקרת תבקר את עצמה. בנוסף, בין חברי ועדת המכרזים שהצביעו למינויה נמצא חבר דירקטוריון מבוקר אחר של מרכז הירידים, שלא פסל את עצמו מחברות בוועדה וככל הנראה אף לא הצביע על ניגוד העניינים בפני יתר חברי הוועדה".

העותרים טוענים לסיכום כי שבתאי-פרנק אינה עומדת בתנאי הסף הנדרשים למשרה. בנוסף, "ניגוד העניינים מתפרס על כלל תחומי פעילותה כמבקרת ומונע ממנה את האפשרות לבצע את עבודת הביקורת כהלכה - כל זאת עד למתן פסק דין סופי בבקשה. מבקר הרשות אמון על קיומם של ערכי המינהל התקין וטוהר המידות, ועל כן מי שייבחר לתפקיד ראוי שישקף ערכים אלה בצורה המיטבית ויבקר את הגורמים שמינו אותו. חשיבות זו, בצירוף שלל הפגמים הקיימים במינוי - מחייבים את ביטולו".

"המתאימה ביותר מבין המועמדים"

עיריית תל-אביב-יפו עדיין לא הגיבה לעתירה, ואולם בתגובה שהעבירה ל"גלובס" בגין הפרסום הקודם בסוגיה, מסרה העירייה בין היתר כי "השיקול העיקרי לבחירת רו"ח אורית שבתאי-פרנק לתפקיד מבקרת העירייה הוא היותה המתאימה ביותר מבין המועמדים".

שבתאי-פרנק סירבה להגיב לשאלות "גלובס" בעניין החשש לניגוד עניינים והמצב שנוצר בעניין תפקודה בדירקטוריון מרכז הירידים.