עלייה בהכנסות כיל ברבעון השני; הרווח הנקי ירד ל-132 מ' ד'

הכנסות כיל ברבעון החולף הסתכמו ב-1.37 מיליארד דולר ■ מכירות האשלג זינקו כמותית, אך המחיר ירד ב-24% לעומת הרבעון השני אשתקד

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

חברת הדשניםכיל  , הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, הציגה היום את תוצאותיה לרבעון השני של 2016. החברה מתמודדת עם חולשה בשוק העיקרי שלה, האשלג, שהחריפה בשנה האחרונה, עת ירדו מחירי האשלג בחוזים האחרונים שנחתמו מול הודו וסין בכ-30% לעומת 2015, לרמה של כ-220 דולר לטונה.

בשורה העליונה דיווחה כיל על הכנסות של כ-1.4 מיליארד דולר, גידול של כ-15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שבמהלכו נפגעו הכנסות החברה משביתה ממושכת במפעליה בים המלח.

הרווח התפעולי ברבעון הסתכם ב-149 מיליון דולר, לעומת 107 מיליון דולר ברבעון השני לשנת 2015. הרווח התפעולי המתואם לרבעון הסתכם ב-163 מיליון דולר, ירידה של 33% לעומת 244 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2015 (השביתה קיזזה 149 מיליון דולר מהרווח ברבעון אשתקד). בכיל מציינים כי צעדי התייעלות, תרומה גבוהה יותר של המוצרים המיוחדים וירידה בעלויות חומרי גלם ואנרגיה קיזזו רק באופן חלקי את השפעת הירידה החדה במחירי האשלג.

הרווח המתואם ירד

הוצאות המס של החברה היו נמוכות במיוחד ברבעון זה, ועמדו על כ-5 מיליון דולר בלבד, לעומת 24 מיליון דולר ברבעון המקביל. בכיל מסבירים את הירידה החדה בעיקר על רקע צמצום במסים נדחים, שקוזזו באופן חלקי על-ידי הוצאות מס, כתוצאה מיישום חוק מיסוי משאבי טבע בישראל, ומעלייה במיסוי על חברות בנות ישראליות הקשורות לשינויים בשערי החליפין דולר/שקל.

בשורה התחתונה הציגה כיל רווח נקי של כ-120 מיליון דולר ברבעון, לעומת 75 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, הרווח הנקי המתואם ברבעון הסתכם ב-132 מיליון דולר, ירידה של כ-23% לעומת הרבעון המקביל. החברה תחלק דיבידנד בהיקף של כ-60 מיליון דולר.

חטיבת המינרלים החיוניים, הכוללת את פעילות האשלג, המגנזיום והפוספטים, נפגעה כאמור מחולשת המחירים בשוק העולמי, והציגה רווח תפעולי מתואם של 90 מיליון דולר, ירידה של 49% לעומת הרבעון המקביל. מחיר המכירה הממוצע של טונה אשלג ירד לכ-221 דולר, לעומת 292 דולר ברבעון המקביל. הכנסות החטיבה גדלו בכ-24.5% לעומת הרבעון המקביל, ל-597 מיליון דולר.

חטיבת הפתרונות המיוחדים, הכוללת את המוצרים התעשייתיים, דשנים מיוחדים, תוספים ורכיבי מזון, רשמה גידול של כ-17.3% במכירות, לכ-842 מיליון דולר, ועלייה של 18.2% ברווח התפעולי המתואם לכ-162 מיליון דולר.

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל, אמר כי "אנו מרוצים מהביצועים הטובים במגזר המוצרים התעשייתיים וביחידת התוספים המתקדמים, וכן מהשיפור שהביאו יוזמות ההתייעלות והתפעול למיצובנו התפעולי והפיננסי".

ניר גלעד, שכיהן במשך כעשור כיו"ר החברה, ומוחלף בימים אלה בידי יוחנן לוקר, אמר כי "השינויים בתנאי הפעילות של כיל בישראל אילצו את החברה להחליט בשנים האחרונות על עצירת תנופת ההשקעות כאן. אני מקווה כי מקבלי ההחלטות יבינו את משמעות הצעדים שנכפו על כיל, וימצאו את הדרך להחזיר את החברה אל מסלול השקעות וצמיחה מוטת-יצוא בישראל".