נתניהו בהתבטאות חריגה על מחירי הדיור בישיבת התקציב

במהלך ישיבת התקציב חרג נתניהו ממנהגו והתייחס לראשונה זה תקופה ארוכה מאוד להשפעות תוכניות הדיור הממשלתיות על מחירי הדיור ■ הדיון צפוי להתמשך עד מחר בבוקר

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ראש הממשלה לשרים במהלך ישיבת הממשלה על התקציב: "תוך 7 שנים הוכפלו הבנייה והתכנון, חייבת להיות השפעה על המחירים", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה הנערכת בשעות אלה. במהלך ישיבת התקציב חרג נתניהו ממנהגו והתייחס לראשונה זה תקופה ארוכה מאוד להשפעות תוכניות הדיור הממשלתיות על מחירי הדיור. "מתכננים היום כפול דירות ממה ממה שתכננו בשנת 2009 ובונים כפול דירות ממה שבנו בשנת 2009, זה חייב להשפיע על המחירים", אמר.

השינוי הארגוני במפעל הפיס, המיסוי על בעלי שלוש דירות ומעלה, ההיטל על ביטוחי הבריאות הפרטיים, הרפורמה במכון התקנים והקיצוצים בתקציבי המשרדים צפויים לעמוד במוקד המחלוקת בין השרים בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה שהחלה היום.

הממשלה התכנסה הבוקר (ה') לישיבה מיוחדת לאישור תקציב המדינה לשנים 2017-18. הישיבה אמורה להימשך עד שעות הבוקר המוקדמות של יום שישי ובמהלכה תיערך גם ישיבת קבינט ביטחוני לאישור ההחלטות בנושא תקציב הביטחון. לקראת הישיבה היום שב שר האוצר, משה כחלון, והחמיא לראשי הצבא ואמר כי "אני גאה שבעקבות הסכם הביטחון נפסק השיח האלים נגד הצבא. כשהרמטכ"ל אומר שתקציב הביטחון מאפשר לו למלא את תפקידו בצורה המיטבית זה פשוט עושה לנו טוב ונחת".

באשר להצעת התקציב והרפורמות בחוק ההסדרים המצורף אליה אמר כחלון "אנחנו מסיימים את תקציב 2015-2016 בצורה טובה עם גירעון נמוך ויחס חוב-תוצר מהנמוכים שהיו למדינת ישראל. התקציב שאנחנו מביאים היום ממשיך בגידולים של מיליארדי שקלים למשרדים החברתיים-הבריאות, החינוך והרווחה. יש בתקציב הזה מנועי צמיחה למשק והפחתה משמעותית ברגולציה ובביורוקרטיה. אנחנו ממשיכים במגמה של הפחתת מסים. מסים נמוכים מצמיחים את הכלכלה ומאפשרים לנו להגדיל את ההוצאה האזרחית. אנחנו נמשיך להילחם בריכוזיות ולפתוח את השוק לתחרות. נמשיך במאמץ הלאומי לפתרון משבר הדיור ונקצה את כל קרקעות המדינה לזוגות הצעירים. התחרות בפנסיה תביא לחיסכון של מאות עד אלפי שקלים בחודש עבור העובדים הלא מאוגדים ולאלה שאף פעם לא דאגו להם".

באוצר אומרים כי הצעת התקציב והרפורמות מיועדים להשיג שלושה יעדי-על שנקבעו על ידי כחלון: הפחתת יוקר המחיה, צמצום הפערים בחברה, והעלאת הצמיחה והפריון במשק. תקציב המדינה לשנתיים הקרובות יכלול תוספות תקציביות משמעותיות למשרדים האזרחיים, דבר שיבוא לידי ביטוי בהגדלת התקציבים בתחומי בריאות, חינוך, תחבורה, רווחה וקליטה.

הצעדים המרכזיים שהאוצר מתכנן בתחום הפחתת יוקר המחייה הם רפורמות בתחום הדיור (צעדים להגדלת היצע הדיור, הטלת דמי פיתוח רוחביים התייעלות בבניית מוסדות ציבור ואשכול רשויות מקומיות), רפורמות צרכניות (בתקינה, הקלת היבוא של מוצרי החשמל, הגברת התחרות בענף הטואלטיקה והתמרוקים, הוזלת תחום התקשורת והגברת התחרות בתחום הגפ"מ), רפורמות בתחום התחבורה (קידום תחבורה שיתופית, פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית) ורפורמות בתחום הפיננסי (הגברת התחרות באשראי קמעונאי והגברת התחרות באשראי באמצעות הסדרת פלטפורמות P2P).

 

להשגת היעד של צמצום פערים מציע האוצר שורת צעדים בתחום הרווחה (הגדלת סל הבריאות, הגדלת השלמת הכנסה לקשישים, חיזוק החינוך הבלתי פורמלי לילדים מרקע חלש, חיזוק יכולת הניהול העצמי של מנהלי בתי ספר, דמי אבטלה לעצמאיים, ייעול מדיניות הענישה ושיקום אסירים וקליטת עובדי תאגידי בריאות להעסקה ישירה בבתי חולים), צעדים להקטנת אי-שוויון (שינוי ארגוני במפעל הפיס, מיסוי פיצויי פיטורים והחלת סעיף 14 חובה, וחלוקה דיפרנציאלית של הכנסות מארנונה ממשלתית) וצעדים בתחום המיסוי (הפחתת מס הכנסה בדגש על מעמד הביניים, השוואת תנאי המיסוי לחברי קיבוצים, מיסוי חברות ארנק, צעדים להגברת הגבייה של הון שחור, והטלת המס על בעלי שלוש דירות ומעלה).

להשגת היעד של הגדלת הצמיחה והפריון מציע האוצר הפחתות מסים (הפחתת מס חברות, הטבות מס לחברות הייטק ותמריצים למעבר לגז טבעי), צעדים להקלת הרגולציה והגברת קלות עשיית העסקים (הסמכת מכוני בקרה לרישוי עסקים, One Stop Shop לפתיחת עסק, צעדים להקלה על רישום נכס: אישור מקוון מרשות המסים לטאבו, קבלת אישור לטאבו מיד עם התשלום והטלת מגבלות על רגולציה נוספת) וצעדים לתמיכה בעסקים והעלאת הפיריון (עידוד חדשנות ושילוב טכנולוגיות בתעשיה, מסחר ושירותים, הלוואות לעסקים קטנים).

תקציב2
 תקציב2

תקציב
 תקציב