ביוליין מינתה את פיליפ סרליין למנכ"ל במקום כנרת סוויצקי

בתקופתה של סוויצקי צנחה מניית חברת הביומד ב-93% בשל ניסויים כושלים

חברת פיתוח התרופות ביוליין RX הודיעה בשבוע שעבר כי המנכ"לית כנרת סוויצקי תעזוב את תפקידה ותוחלף על-ידי פיליפ סרליין, סמנכ"ל הכספים והתפעול של החברה.

סוויצקי כיהנה כמנכ"לית ביוליין משנת 2010, כאשר 6 שנים קודם לכן כיהנה בתפקיד ראש החממה של החברה.

לאורך תקופת כהונתה של סוויצקי, שוק ההון לא חסך ממנה ביקורת, זאת מאחר שבתקופתה רשמה ביוליין שני כישלונות גדולים בניסויים מתקדמים בתרופות הדגל של החברה - תרופה לסכיזופרניה ותרופה לטיפול בהתקפי לב. בין היתר בעקבות כך איבדה מניית החברה 93% מערכה לשווי חברה של 179 מיליון שקל.

עם זאת, במבט לאחור ניתן לראות גם נקודות אור בכהונתה. ההישגים הגדולים של סוויצקי הם ככל הנראה שיתוף-פעולה אסטרטגי עם ענקית התרופות נוברטיס, במסגרתו השקיעה נוברטיס 10 מיליון דולר בחברה, והיא משקיעה לצד ביוליין בפרויקטים חדשים; וכן הרישום של ביוליין למסחר גם בארה"ב והצלחתה בבניית נראות ומוניטין, גיוס משקיעים בארה"ב וגיוס הון דרך נאסד"ק.

ביוליין גייסה מאז הרישום הכפול מעל 90 מיליון דולר בגיוסים ציבוריים בנאסד"ק או פרטיים, שרובם נענו על משקיעים אמריקאים.

גם בהקשר זה הייתה למשקיעים הישראלים ביקורת, שכן ההנפקות העדיפו משקיעים זרים, אולם היה למהלכים אלה תפקיד חשוב בבניית הנראות של החברה בארה"ב והבטחת עתידה. לא ניתן היה לגייס סכומים כאלה בישראל.

מהלך משמעותי נוסף שביצעה סוויצקי היה רישוי של תרופת הטיפול בסרטן של הסטארט-אפ הישראלי ביוקיין, שמהווה היום את תרופת הדגל של החברה.

סוויצקי ירשה חברה במצב בעייתי, לאחר שהתגלו טעויות בדיווחים שלה, והתברר כי יש לה פחות כסף משחשבה. היא ירשה גם את שני מוצרי הדגל - מוצר לטיפול בהתקפי לב שכבר היה תחת הסכם רישוי לחברת איקריה האמריקאית ומוצר לסכיזופרניה, שסוויצקי הצליחה למסחר לחברת סייפרס האמריקאית גם היא.

שתי השותפות לא היו מוכרות, והדבר הוביל בזמנו לאי נוחות בשוק. בסופו של דבר שני המוצרים נכשלו, כנראה בלי קשר לאיכות השותפות: סייפרס החזירה את התרופה לסכיזורפניה לביוליין, שהחליטה להמשיך לפתח אותה ונכשלה. איקריה התפרקה לשתי חברות, ועלתה השאלה אם היא נותרה השותפה הנכונה לשיווק המוצר, אבל ממילא גם מוצר זה נכשל בניסויים מתקדמים, כך שהשאלה הפכה לא רלוונטית.

מוצר שלישי שפותח על-ידי החברה, משחה לטיפול בנגעים בעור, הגיע לשוק ומסחורו החל לאחרונה, אך לא מדובר בשוק גדול.

בפני פיליפ סרליין, המנכ"ל הנכנס, יעמדו נכון להיום כמה החלטות קריטיות, בהן באיזו מהירות לרכוש מוצרים חדשים, אילו מוצרים קיימים בצנרת הפיתוח של החברה כדאי לקדם, האם ומתי ולמי למסחר את המוצר המוביל, וכיצד לדאוג להמשך נזילותה של החברה.

בסוף הרבעון השני של 2016 היו בקופת המזומנים של ביוליין 41.8 מיליון דולר.