"הכשרת היישוב מקטינה את המינוף, ורואים את התוצאה במניה"

תומר כץ, סמנכ"ל השקעות ופיתוח עסקי בהכשרה, שהשלימה גיוס חוב של 100 מיליון שקל: "קיבלנו ריבית אטרקטיבית; יש פה אמירה מבחינת השוק"

חברת ההשקעות בנדל"ן ובמלונאות הכשרת היישוב, שבשליטת עופר נמרודי, ממשיכה לנצל את הריבית האפסית והתשואות הנמוכות בשוק האג"ח, ומצמצמצת את הוצאות המימון שלה. החברה ביצעה בשבוע שעבר הנפקת אג"ח מסדרה חדשה (19), במסגרתה גייסה סכום כולל של כ-100 מיליון שקל. בסך הכול, נרשמו בשני שלבי ההנפקה ביקושים בהיקף כולל של כ-280 מיליון שקל.

הריבית בהנפקה נקבעה על 4%, לעומת ריבית המקסימום שהוצעה במכרז בשיעור של 5.15%. ריבית זו נמוכה ב-1.6% מהריבית הנקובה בסדרה הקודמת שגייסה החברה (סדרה 18). מח"מ הסדרה הינו כ-5 שנים והיא עומדת לפירעון בחמישה תשלומים שנתיים בשנים 2020-2024. לצד ירידה מתמשכת בתשואות האג"ח שלה, מניית הכשרת היישוב רשמה עלייה של כ-30% בשנה האחרונה ושל קרוב ל-120% בשלוש שנים - מהלך שהרים את שווי חברה לכ-630 מיליון שקל.

"לא מתכננים כרגע עוד גיוס"

אגרות החוב של החברה רשמו עליות של 4.5% (הסדרה הקצרה, 14, בעלת מח"מ של כשנה, נסחרת בתשואה של 1.5%) ועד 19.3% (סדרה 18, מח"מ 3.3 שנים, התשואה ירדה לרמה של כ-3.7%) בשנה האחרונה.

תומר כץ, סמנכ"ל השקעות ופיתוח עסקי בהכשרת היישוב, אומר כי "האג"ח שלנו עשו מהלך יפה בשנה האחרונה והתשואות ירדו משמעותית. הנפקנו סדרה חדשה מכיוון שרצינו להאריך את המח"מ לאחר שהמח"מ של הסדרות הקיימות התקצר. הריבית שקיבלנו מהשוק מאוד אטרקטיבית ואנחנו מרוצים. יש פה אמירה מבחינת השוק".

כץ מוסיף כי "אנחנו עושים מהלך אסטרטגי להקטין את המינוף של הכשרת היישוב. גם השנה וגם במהלך השנה הקודמת ביצענו גיוסים בעיקר לצורך מיחזורים ויש תהליך משמעותי של הורדת הוצאות המימון. רואים את התוצאות של המהלכים האלה גם בעליית המניה וגם בירידת תשואות האג"ח".

- האם אתם מתכננים עוד גיוסי חוב לצורכי מחזור בהמשך השנה?

"בעיקרון סיימנו את תוכנית העבודה ל-2016 והקדמנו חלק מהיעדים שהצבנו ל-2017, אז נכון לעכשיו אנחנו לא מתכננים עוד גיוסים, אבל אתה יודע שהדברים משתנים כל הזמן ויכול להיות שנחליט לבצע מהלכים נוספים".

בחודש אפריל השנה חתמה הכשרת היישוב הסכם מסגרת עם חברה סינית גדולה, במסגרתו אמורה החברה הסינית להשתתף בהקמה ומימון של 19 פרויקטים בתחום הנדל"ן בישראל, בהיקף של כ-3.7 מיליארד דולר. מימוש ההסכם יאפשר להכשרה לבצע קפיצת מדרגה בפעילותה הנדל"נית.

ההשקעה הסינית עדיין בבדיקה

הכשרת היישוב פירטה כי שישה פרויקטים פוטנציאליים הינם בבעלותה, והיתר הם פרויקטים עתידיים בתחומי ההתחדשות העירונית בהיקף של כ-21 אלף דירות, המצויים בשלבי התקדמות שונים וכפופים לקבלת הסכמות דיירים ורשויות.

בשלב הראשון אמורה החברה הסינית להשתתף במימון (כ-70%) והקמה של 2 פרויקטים גדולים: בית חולים סיעודי שיהיה הגדול במדינה (עם למעלה מ-1,000 מיטות) בבני-ברק, בהיקף בנייה של כ-65 אלף מ"ר, ומגדל משרדים בן 60 קומות בבני-ברק בהיקף בנייה דומה. עלויות הבנייה של שני הפרויקטים מוערכות בכ-600 מיליון שקל.

- איך מתקדם שיתוף-הפעולה עם החברה הסינית?

"יש הסכם עקרוני. הם אמורים לבחון את הפרויקטים שלנו בבני-ברק, ועדיין אנחנו בוחנים את זה. אם הפרויקט הראשון יצליח, ושני הצדדים יהיו מרוצים גם מבחינת הצד הביצועי וגם מבחינת הצד המימוני, אז נמשיך לפרויקטים נוספים".

- מה לגבי פעילות הפינוי-בינוי שהכנסתם לתוך החברה-הבת הכשרה אנרגיה?

"לצערנו תהליך של קידום תב"ע בארץ הוא איטי מאוד. אנחנו מנסים לקדם מספר פרויקטים ומתכננים לקדם את הפעילות הזו בשנים הבאות, אבל אלה תהליכים שצפויים להימשך הרבה שנים. אנחנו מקווים להתחיל לראות את הפירות מהפעילות הזו בתוך מספר שנים".

מניית הכשרת היישוב
 מניית הכשרת היישוב