טירוף: מחירי האננס בישראל זינקו ל-86 שקל לק"ג

מי אחראי למחיר הגבוה? מדוע המחיר כה גבוה אף שהשוק מוצף? ואיך קורה שהחקלאות הישראלית מייצרת אננסים בגודל פלפל, תפוח ועגבנייה?

אננס / צילום: אילנית חיות
אננס / צילום: אילנית חיות

שימו לב לנתון הבא: אננס במשקל של 290 גרם בלבד, בגודל עגבנייה או פלפל, נמכר באחת מרשתות השיווק במחיר של 24.90 שקל ליחידה, המשקף מחיר של 86 שקל לק"ג.

המצב הזה שכיח בשבועיים האחרונים במרבית רשתות השיווק. גודל האננס נע לרוב בין 300 ל-800 גרם, והמחיר ליחידה עומד על 24.90 שקל לכל הפחות ונוסק גם למחיר של 45 שקל ליחידה. מחירים אלה משקפים מחיר של 37-86 שקל לק"ג אננס. 

לשם השוואה - מחיר האננס בארה"ב עומד על 4 שקלים לק"ג, ובאירופה על 5 שקלים לק"ג, כך שהמחיר בישראל מגיע לעד פי 21.

בכל המקרים שבהם נמכר לצרכן אננס השוקל פחות מק"ג, מדובר באננס מגידול ישראלי.

מי אחראי למחיר הגבוה של אננס? מדוע המחיר גבוה למרות שהשוק מוצף? ואיך קורה שאחרי שנתיים של גידול, החקלאות הישראלית מייצרת אננס בגודל פלפל בלבד? 

 אננס / צילום: אילנית חיות
  אננס / צילום: אילנית חיות

סיזל יעקב, מגדל אננס מבית יצחק, טוען כי הרשתות הן האחראיות למחיר הגבוה. לדבריו, "אני מקבל על אננס קטן של 200 גרם 5 שקלים, על אננס של 500 גרם אני יכול לקבל 8-10 שקלים, על אננס במשקל 700 גרם אקבל בין 12-15 שקל, ועל אננס במשקל של קילו אקבל 20 שקל.

"זה רחוק מאוד מהמחיר של אננס בשוק. כלל האצבע הוא שהמחיר לצרכן גבוה פי שתיים וחצי ממה שהחקלאי מקבל. זה נכון לאננס ונכון גם לכל הירקות האחרים, כולל עגבנייה, מלפפון וקישואים. האם זה בסדר או לא זה לא חשוב. זו המציאות".

- מי נפגע?

הצרכן, שלא קונה במחיר הוגן; והחקלאי, שעושים מניפולציה על פרי קטן ששילמו לו עליו מעט. אני רואה בחנויות נוחות אננס צעצוע שנמכר ב-28 שקל. להערכתי לא קונים, והאננס נרקב".

אלא שמאחורי המחיר הגבוה מסתתר סיפור עצוב של חלק גדול מחקלאי האננס בישראל. לדברי יאיר אזולאי, מגדל האננס הגדול בישראל, המצב הנוכחי של פרי שהבשיל טרם עת הוא תוצר של היעדר תשתיות מתאימות. לדבריו, "זה צמח שגדל במדינות טרופיות שבהן יש 24 מעלות בלילה ו-32 מעלות ביום. הצמח מניב פרי בשנה אחת בלבד. בארץ, בגלל שאנחנו בטמפרטורות קיצוניות שמגיעות בקיץ גם ל-40 מעלות ושיורדות בחורף עד לאפס מעלות, הצמח נמצא בתנאי קיצון. בגלל הקיצוניות, משך הגידול הוא כפול, שנתיים. מאחר שאתה שנתיים בתוך גידול, אתה צריך לעבור שני חורפים עד שהוא מניב.

"מי שרוצה ליום סגריר להיות מוגן, צריך להצטייד בצינורות חימום לחורף שעולים הרבה כסף. חוץ ממני, אף חקלאי לא מחמם את הגידולים בחורף. התוצאה היא שברגע שהטמפרטורה בחורף ירדה מתחת ל-8 מעלות, הצמח פרח, ויצא אננס קטן, בגודל כדור טניס, עגבנייה. השוק מוצף באננס הכי קטן שיש. רוב המגדלים נפגעו בגל הזה". 

 אננס / צילום: אילנית חיות
  אננס / צילום: אילנית חיות

אזולאי סבור כי צריך לפסול את מכירת האננסים הקטנים לצרכן. לדבריו, "מוצר שהוא פחות מק"ג לא צריך להיות משווק בכלל. צריך לפסול אותו. אני לא קורא לזה מוצר, כי לא נשאר ממנו כלום. גם אם מוכרים אותו ב-10-15 שקל - זה לא מוצר".

יעקב טוען עוד כי ניתן למצוא אננס גדול יותר בשווקים. לדבריו, "אם את הולכת לרשתות, לא תמצאי אננס גדול, כי הם לא רוצים להוציא כסף. בשווקים גדולים תמצאי אננס גדול במשקל 1.5 ק"ג שיימכר לצרכן ב-60-100 שקל, תלוי בעונה. זה יקר בגלל היצע וביקוש. שלא לדבר על עלויות מטורפות של חקלאים לגדל אננס ועל הצורך לגדל בחממות. פועל באקוודור מקבל 1.5 דולר ליום, וכאן אנחנו משלמים לתאילנדי 300 שקל ליום". 

משקל אננס / צילום: אילנית חיות
 משקל אננס / צילום: אילנית חיות