עבר מתחת לרדאר: תיקון חדש שיעשה מהפכה בתחום הנדל"ן

בזמן שעיקר תשומת-הלב במסגרת דיוני תקציב המדינה הופנתה לחוק ההסדרים, כמעט אף אחד לא שם לב לתיקון חדש ואפור שעתיד לחולל מהפכה של ממש בשוק

קרקע חקלאית/ צילום: תמר מצפי
קרקע חקלאית/ צילום: תמר מצפי

אוגוסט 2016. מזג האוויר בחוץ רותח וגם ענף הנדל"ן לא שקט. חוק ההסדרים מאיים להטיל מס חדש על משקיעים, שוכרי הדירות חוששים מהעלאת שכר הדירה, באוצר מתגאים בהדרת המשקיעים אך התגברות העסקאות בשוק היד שנייה מעידה שהביקוש לא הולך לשום מקום.

בינתיים, נקודת האור התקופתית מגיעה דווקא מכיוון אחר. לא דירות ולא מחירים, אם כי שקיפות ויכולת אכיפה וענישה מול מי שלא מספר את האמת. אמת על מה? על קרקע חקלאית.  

זניח? את מי זה מעניין? בשנים האחרונות, עם עליית מחירי הדירות, והקושי לגיוס הון עצמי מצד הרוכשים עוד ועוד אנשים התפתו לרכוש קרקע חקלאית. פרסום מאסיבי, הדמיות יפות, שלטי חוצות מזמינים ומחירים נמוכים גורמים לכל שדה שקרוב לעיר להידמות להזדמנות. גם הדיבורים בשתי הממשלות האחרונות על הותמ"ל שתאפשר הפשרת קרקע חקלאית בהליך מהיר שופכים עוד דלק למדורה. פרשת חברת אדמה שעדיין נמצאת ככל הנראה רחוק מסיומה הוכיחה שחלק גדול מהרוכשים לא בודקים כמו שצריך מה הם קונים. וכאן נכנס לסיפור התיקון החדש.

מדובר בתיקון אפור ועל פניו לא מעניין, בתקנות שאישרה ועדה הכלכלה. אבל בפועל מדובר במהפכה. מעכשיו, כל משווק קרקע חקלאית חייב להציג שומה עדכנית לגבי הקרקע, שומה שתחשוף מידע לגבי סיכוי ההפשרה, הערך האמיתי נכון להיום, התשלומים שעוד צריך לשלם עד שהחלום יתגשם וגם תמרור אזהרה בולט במקרה והסיכוי להפשרה דומה לסערה מושלגת בתל אביב בחודש אוגוסט. 

התיקון החדש מאפשר הטלת קנסות כבדים על מי שלא יחשוף את המידע אבל הוא מחייב גם את הרוכשים להיות מודעים יותר. אם את או אתה מאמינים שרכישת קרקע חקלאית היא בשבילכם, מילת המפתח מעכשיו והלאה בשיחה עם כל משווק וכל חברה היא תקן שמאי 22. זו נקודת הפתיחה. זה התקן שיחשוף האם מדובר בעסקה לגיטימית או בלוף. בלי זה, אין טעם להתקדם ואף רצוי להעיר את תשומת-הלב של הרשות לצרכן וסחר הוגן במשרד הכלכלה בנושא. מעכשיו הם יוכלו לעשות משהו בנידון. 

עכשיו, הגיע הזמן גם להתקדם גם עם השקיפות לשלב הבא. לחייב את קבוצות הרכישה לגלות הכל מראש, גם את הקבלנים בכל הנוגע למפרטים, תשלומים והדמיות. וגם את משרדי הממשלה. לגבי נתוני ענף הנדל"ן שעדיין חסרים וגם לגבי אחזקת השרים וחברי הכנסת בנכסי נדלן רגע לפני שהם מקדמים או תוקפים יוזמה כזו או אחרת.