מתגרשים יקרים, חוק שיוזם נתניהו עלול להרוס לכם את החיים

הצעת חוק שתאסור על הקלטת שיחות ללא אישור כל המשתתפים בהן, עלולה לכסות על התעללות במשפחה נגד נשים, כמו גם לזרוק מהבית מיידית בעלים ואבות חפים מפשע

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכוון לקדם בקרוב הצעת חוק שתאסור על הקלטת שיחות ללא אישור כל המשתתפים בהן. המשטרה כבר הודיעה על התנגדותה ליוזמה זו בשל פגיעה ביכולת החקירה, אך קיים ציבור שלם נוסף שעלול לספוג פגיעה קשה מחוק זה - אנשים הנמצאים בהליכי גירושים.

כיום, חוק איסור האזנות סתר אוסר על הקלטת שיחות על-ידי מי שאינו צד להן, אולם הקלטת שיחה על-ידי אחד המשתתפים בה אינה מהווה האזנת סתר, ולכן היא מותרת. כתוצאה מכך, השימוש בהקלטות ובתמלילים שמוגשים לבית המשפט ומהווים ראיה, הינו נפוץ מאוד בתחום הגירושים ויכול להכריע מחלוקות משפטיות המבוססות על טענות עובדתיות סותרות.

בשל אופיים האינטימי של הליכי הגירושים נחשף לעיני בית המשפט חלק קטן מהפאזל האמיתי שחבוי בין כתלי התא המשפחתי. לעתים קרובות נחשפת האמת עם הגשת תמלילי שיחות המתרחשות בחדרי-חדרים ומאירות באור שונה לחלוטין את הנטען באולם בית המשפט.

כך, למשל, אחת הרעות החולות של הליך גירושים היא הגשת תלונת-שווא במשטרה כדי להרחיק את אחד הצדדים מהבית. תלונות אלה, שעל-פי רוב מוגשות על-ידי נשים נגד גברים, זוכות לטיפול משטרתי מיידי בשל הצורך האמיתי להגן על קרבנות אמת - וכאלה קיימים לא מעט. ברוב-רובם של המקרים מורחק הבעל באופן מיידי מביתו בצו משטרתי לתקופה שבין 48 שעות לכמה ימים, ובהמשך נדרש בית המשפט לענייני משפחה לתת צו הגנה האוסר על הבעל לשוב לביתו למשך 3 חודשים.

מטבע הדברים, קשה לדעת מה קורה בחדרי-חדרים. אל מול תלונת האשה עומדת הכחשתו הנמרצת של הבעל, וקשה מאוד לדעת האם אותה אישה היא אכן קורבן לאלימות - או שהקורבן האמיתי הוא דווקא הבעל, שהוגשה נגדו תלונת-שווא, תוך ניצול המדיניות המשטרתית להרחיק מהבית בכל תלונה בגין אלימות במשפחה.

בלא מעט תיקי גירושים בהם מרחפת עננת האיום בתלונת-שווא, ניתנת לבעל המלצה לשאת עליו מכשיר הקלטה שישמש כראיה במקרה שהאישה תחליט לעשות צעד של הגשת תלונת-שווא. במקרים רבים השמעת ההקלטה בעת החקירה במשטרה מביאה לשחרור מיידי של הנחקר, לאחר שהפרובוקציה נחשפת.

גם במקרים הפוכים יש להקלטה ערך רב: אלימות מילולית ופיזית, התעללות נפשית או התבטאויות פרובוקטיביות וקשות שנאמרות בחדרי-חדרים, מציגות את הגורם המתעלל במערומיו בעת ההליך המשפטי ועוזרות לבית המשפט להגיע לחקר האמת.

 

פן משמעותי נוסף של הליכי גירושים הוא הצורך לחשוף את האמת באמצעות חוקרים פרטיים, ואין כוונה רק לחשיפת בגידות. במקרה שנדון בימים אלה בבית המשפט לענייני משפחה הוצג תמליל שיחה של חוקר פרטי עם בן הזוג, ממנו עולה כי הוא בעל מניות ואופציות בחברות אמריקאיות - עובדות שהוסתרו עד כה מבית המשפט ומהמומחה שמונה לצורך הערכת שווי העסק.

חלק ניכר מעבודת החוקר הפרטי מבוסס על הקלטת שיחות במטרה לחשוף את האמת ולהציגה בבית המשפט. ברור שאיסור הקלטת שיחות כאלה יסתום את הגולל על היכולת להגיע לחקר האמת ויביא לפגיעה ניכרת בציבור המתגרשים.

רות דיין וולפנר / צלם: שירן כרמל
 רות דיין וולפנר / צלם: שירן כרמל

■ עו"ד רות דיין-וולפנר היא בעלת משרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה וירושה getup.co.il