"הפוליטיקאים לא מתעניינים בצמיחה כי לא נבחרים על זה"

כך אמר יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, בהתייחסו לתקציב המדינה שאושר בממשלה ■ "אנחנו אובדי עצות באשר לאן הולך המשק", אמר שרגא ברוש 

 

יוג'ין קנדל / צילום: איל יצהר
יוג'ין קנדל / צילום: איל יצהר

"פוליטיקאים בישראל לא מתעניינים בצמיחה וביצירת מקומות עבודה, בניגוד לרוב המקומות האחרים בעולם, כי זה לא נושא שנבחרים עליו. כרגע הבוחר מקבל רושם מהתקשורת שמקומות עבודה גדלים כאן על העצים. לפי דעתי, הדבר ישתנה במשבר חריף, כאשר האבטלה תעבור את סף ה-8% והבוחר הישראלי יתחיל להתעניין בכך", אמר פרופ' יוג'ין קנדל, בהתייחסו לתקציב לשנים 2017-2018 שאושר בממשלה בסוף השבוע.

את הדברים אמר קנדל במסגרת כינוס שהתקיים היום (ב') וכלל מעל ל-50 אנשי עסקים ואת ראשי כלל הארגונים העסקיים שדנו בהשלכות התקציב שאושר בסוף השבוע על המשק. בכנס הוחלט לצאת לקמפיין תקשורתי רחב שמטרתו יצירת מודעות בקרב הציבור והעובדים בישראל בדבר הסיבות לרמת החיים הנמוכה במדינה.

בין המשתתפים בכנס, נמנו יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר אסם, דן פרופר, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי, נשיא לה"ב, רועי כהן, נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן וסגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אריה זייף.

"הגיעו מים עד נפש. מעמד התעשייה בשפל. הפכנו מגיבורי החלוציות של מדינת ישראל למטרות לזריקת חיצים. איש לא עוסק בפריון. איש לא מבין שהעלאת רמת החיים קשורה בהעלאת רמת הפריון. הצמיחה נעצרה ואבטלה לא עולה רק בגלל שהמגזר הציבורי ומגזר השירותים קולטים את עודף העובדים, אמר יו"ר דירקטוריון אסם, דן פרופר.

"זה מה שקורה כשהפופוליזם שולט"

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, תקף את התקציב שאושר ואמר כי הוא לא מחולל שינוי בצמיחה ובהעלאת רמת החיים בישראל: "אנחנו אובדי עצות באשר לאן הולך המשק. כיום כבר כמעט ולא מקימים מפעלים חדשים בארץ והכיוון הכללי הוא להעביר פעילות יצרנית לחו"ל", אמר.

"זה מה שקורה כשיש ממשלה שהפופוליזם שולט בה - לא מקשיבים לאנשי מקצוע. הרי גם אנשי המקצוע באוצר אומרים כי הדרך היחידה להעלאת רמת החיים בישראל, היא העלאת הפריון במשק. כיום לצערי הפריון בישראל נמוך ב-25 אחוז מבמדינות ה-OECD, והשכר נמוך גם כן ב-25 אחוז בהתאמה. הדרך היחידה לשיפור היא צמיחה של המגזר העסקי. אנחנו הפתרון, לא הבעיה", הוסיף.

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, התייחס למחירי הדיור הגבוהים בארץ ואמר כי "אנחנו מברכים, מאמינים ורוצים שעד אחרון התושבים שאין ברשותו דירה יזכה בדירה, רק צריך לתת לנו קרקע. על הקרקע שולטת המדינה, אך במקום לשווק לציבור קרקעות זולות, הם מייקרים את המס על קרקעות למגורים ומכניסים חברות בנייה זרות".

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, אמר בכינוס כי "יש ענף ספורט חדש בישראל, 'הכו במעסיקים', ואין לי ספק שבזה נזכה במדליית זהב. כוחות השוק לא עובדים לפי דיאגרמות, גרפים ומצגות, 50 אלף עסקים יסגרו בשנת 2016 ואף אחד לא לוקח אחריות. יש פה התגייסות חסרת תקדים של כל המגזר העסקי שזועק כי צריך להביא יעד של צמיחה, של פריון, שעסקים בישראל יוכלו לחיות, ולא שילבשו מדי בוקר שכפ"ץ מול מבול הגזרות והרפורמות".