האבטלה מתחת ל-5%; מתרחבים הפערים בין ת"א למדינה

שיא בשיעור תעסוקה ברבעון השני - 61.2% ■ מה עומד מאחורי התמונה הוורודה בסקירה שפרסם הבוקר הכלכלן הראשי במשרד האוצר? ולמה יש סיבה לדאגה בירושלים והצפון?

מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: תמר מצפי
מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: תמר מצפי

מצב התעסוקה במשק הוא הטוב ביותר מזה שנים רבות, אך על התמונה הוורודה מעיבים הפערים הגדולים בשיעורי התעסוקה בין תל אביב והמרכז לבין המחוזות ירושלים והצפון, שדווקא התרחבו מתחילת השנה. כך עולה מניתוח שוק העבודה שמפרסם היום הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה.

לדברי הכלכלן הראשי לשעבר באוצר, ד"ר מיכאל שראל, נתוני שוק התעסוקה החזקים מצביעים על כך שלא היה נכון להפחית מסים ולהביא להגדלת הגירעון, משום שהמשק אינו נמצא במיתון.

בסקירה שבועית שמפרסם היום האוצר, המבוססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קובע נוה כי שיעור התעסוקה הגיע ברבעון השני של השנה (חודשים אפריל עד יוני) ל-61.2%, נתון המבטא שיא של כל הזמנים ועלייה של 0.4 נקודות האחוז לעומת סוף הרבעון הראשון. במקביל צנח שיעור המובטלים מקרב כוח העבודה במשק לראשונה זה שנים מתחת לקו ה-5% והגיע ל-4.8%.

עם זאת, ניתוח שיעורי התעסוקה לפי מחוזות מראה כי קיימים עדיין פערים ניכרים בין מרכז לפריפריה. למעשה, קובע הכלכלן, ניתן לחלק את המדינה לשלוש קטגוריות נפרדות בתחום התעסוקה:

■ בקטגוריה העליונה, הכוללת את מחוזות תל אביב והמרכז, נשמרים מאז 2014 שיעורי השתתפות בעבודה של מעל 70% (מהגבוהים בעולם) ושיעורי אבטלה נמוכים מ-4%.

■ בקטגוריה השנייה, הכוללת את מחוז חיפה ומחוז הדרום, שיעורי ההשתתפות בעבודה נעים בין 60% ל-65% ושיעורי האבטלה נמוכים מ-6%. באזורים אלה נרשם מתחילת השנה שיפור בשיעורי ההשתתפות בעבודה והצטמצם הפער מול המרכז ותל אביב.

■ בקטגוריה השלישית, הכוללת את מחוז ירושלים ומחוז הצפון, שיעורי ההשתתפות בעבודה נמוכים מ-60% ודווקא בהם חלה הרעה מתחילת השנה והפערים התרחבו.

שיעורי השתתפות ואבטלה
 שיעורי השתתפות ואבטלה

הסיבה העיקרית לנתוני התעסוקה הנמוכים בירושלים ובצפון הוא שיעורה הגבוה של האוכלוסייה הערבית מכלל התושבים באזורים אלה. על פי דוח פורום קהלת ל-2016, הפערים באבטלה בין יישובים יהודיים וערביים סמוכים מגיעים לעשרות אחוזים: בצפון עומד שיעור האבטלה הממוצע ביישובים הערביים על 11.5% לעומת 5% ביישובים היהודיים, ובאזור ירושלים על 9.7% לעומת 3.5% באוכלוסייה היהודית. גם פילוח שוק התעסוקה לפי מגזר, מין, והשכלה אקדמאית שערך פורום קהלת מצביע על פערים ניכרים בין המגזרים השונים.

 ריכוז נתונים - כלכלת ישראל