"החלטתו של ראש עיריית רמת השרון שערורייתית ואינה סבירה"

בעקבות ההחלטה לא לתת התרי בנייה עד שתיבנה יציאה לכביש 4, כתבה חברת יובלים, המבצעת פרויקט פינוי בינוי בשכונת מורשה: "מתקבל הרושם כי שיקולים זרים עומדים ביסוד ההחלטה"

בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר החליט לעצור את היתר הבנייה ליזמים המתכננים לבנות פרויקטים למגורים בשכונות המזרחיות של העיר, וזאת עד לתחילת ביצוע עבודות להקמת פתרון תחבורתי שיקצה כניסה ויציאה לשכונות מכביש מספר 4.

עוד ציין גרובר כי במידה ויחתום על היתרי בנייה יתנה את הנפקת טפסי האכלוס לבניינים שיוקמו בפתרון התחבורתי. לדבריו, טרם קיבל כל אינדיקציה ממשרד התחבורה לגבי תכנון ותיקצוב פיתרון ממשי לבעיה, למרות פניותיו הרבות למשרד.

להחלטה יש השפעה ניכרת על פרויקטים רבים המתוכננים בשכונת מורשה, בעיקר של התחדשות עירונית, חלקם כבר בביצוע.

ההיתר האחרון שעליו חתם לאחרונה גרובר, היה היתר בנייה לחברת יובלים, שמבצעת פרויקט פינוי בינוי בשם רמות מורשה במתחם יוספטל בשכונת מורשה, הכולל הקמת ארבעה בניינים חדשים. החברה קיבלה היתר לבניין הראשון שכבר נמצא בבנייה, והיא אף סיימה את פינוי הדיירים שאמורים לאכלס את הבניין השני. בשבוע שעבר אושרה בקשת החברה להנפקת היתר בנייה לבניין השני, אך האישור הותנה בחתימת החברה על כתב התחייבות בו היא מתחייבת כי הבניינים השלישי והרביעי לא יאוכלסו עד למציאת פתרון תחבורתי שישביע את רצונה.

בתגובה שיגרה יובלים מכתב באמצעות משרד יגאל ארנון לראש העירייה וליועץ המשפטי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עו"ד מיכאל בלום, ובו ציינה כי מדובר בהחלטה "שערורייתית" ובלתי חוקית שהתקבלה בחוסר סמכות. "קשה להימנע מהרושם כי שיקולים זרים והרצון לרצות בעלי עניין מסוימים הם שעומדים ביסודה", לשון המכתב.

עוד מציינת החברה במכתב כי ועדה מקומית אינה רשאית להתנות תנאים להיתר אלא אם התנאי פורט במידע להיתר, או שהתנאי נדרש על פי חוק התכנון והבנייה או במקרה קיצוני שהתנאי נדרש למניעת סיכון ממשי לציבור או לבריאותו. "אף אחד מהתנאים הללו לא מתקיים בענייננו ואין כל מקור חוקי המאפשר לוועדה המקומית לקשור בין הקמת הפרויקט או חלקים ממנו לבין יצירת פתרון תנועתי של חיבור לכביש מספר 4, לא בתוכניות החלות על הפרויקט, ולא בשום מקום אחר".

החברה מסכמת כי החלטת הוועדה המקומית אינה חוקית ויש לבטלה, ומאיימת כי אם לא ייעשה הדר היא תשקול הגשת תביעה נגד הוועדה המקומית ותביעה אישית כל מי שהיה שותף להחלטה. "יצירת התניה בין הקמת בניינים בפרויקט לבין מימוש של פתרון תנועתי לא מוגדר בדרך ראשית ומחוץ לפרויקט ואך לא בעיריית רמת השרון היא בלתי סבירה באופן קיצוני ופוגעת בהסתמכותה הלגיטימית של החברה על התוכניות החלות ועל מצגי העירייה והוועדה המקומית שלאורם פועלת החברה כבר שנים רבות בייזום ובמימוש הפרויקט תוך השקעת מילוני שקלים".

"כבר נגרם נזק"

החברה מוסיפה כי כבר נגרם נזק לפרויקט מאחר וקבלת היתר בנייה לבניינים השלישי והרביעי על סמך ביצוע פיתרון תחבורתי שאינו תלוי בחברה או בעיירייה אינו ידוע, וצפוי לארוך שנים ארוכות אם בכלל. הדבר יוצר חוסר ודאות כלפי הקמת הבניינים השלישי והרביעי ואף רוכש סביר לא יקנה דירה בבניינים אלה, כמו גם הקושי למצוא מימון להקמת הבניינים. "בנסיבות אלה תימנע כל אפשרות לממן את המשך הפרויקט וכלל לא ניתן יהיה להתחיל בעבודות להקמת הבניינים השלישי והרביעי".

החברה מוסיפה כי גם הדיירים שאמורים לאכלס את בניינים אלה חלקם ממשפחות קושת יום, ממתינות כבר 13 שנה למימוש הפרויקט.

מעיריית ראש השרון נמסר: "בעירייה טרם התקבלה כל פנייה בנושא. אם וכאשר תועבר פנייה, היא תידון בכובד ראש בקרב מקבלי ההחלטות בעירייה".