כלכלנים: תקציב 2017-18 חושף את המשק לסכנת משבר חמור

הכלכלנים הראשיים של לידר ומיטב דש בביקורת חריפה על כך שהגידול בהוצאות בתקציב אינו מגובה בהכנסות יציבות, ואין גידול בהשקעה בחינוך

תקציב המדינה שאושר בממשלה חושף את המשק להתפתחות של משבר חמור, גם במקרה של הרעה קלה יחסית בתנאים הפיסקליים - כך מזהירים שניים מהכלכלנים הראשיים הבולטים של בתי ההשקעות הפרטיים.

הביקורת של הכלכלנים מתמקדת בהחלטות להגדיל את הוצאות הממשלה בשיעור של יותר מ-5% ב-2017, להגדיל את יעד הגירעון ל-2.9% תוצר ולבסס את הגידול המתוכנן בהכנסות על הכנסות חד-פעמיות מגופים כמו מפעל הפיס, רשות שדות התעופה וקק"ל - שהסיכוי לגבות מהם את הסכומים במלואם אינו גבוה.

"כדי להביא את הגירעון ליעד החדש, האוצר משתמש בעיקר בהעברת כספי קק"ל, מפעל הפיס ורש"ת אל קופת האוצר", כותב יונתן כץ מלידר. "מדובר בתופעה מאוד בעייתית מכיוון שהמקורות הללו זמניים, לעומת גידול בהוצאות או הורדת מסים שקשה לסגת מהם לאחר מכן".

כץ מציין גם כי הרכב הגידול בהוצאות בעייתי: "למרות ההאצה בהוצאה התקציבית, אין כמעט גידול בהוצאה על חינוך והשקעות בתקציב - שני תחומים אשר אמורים לתרום לגידול בפריון בעתיד. משק בתעסוקה מלאה, אשר נמצא בשלב המואץ של מחזור העסקים, לא אמור להנהיג מדיניות פיסקלית מרחיבה, אלא ההפך. במקרה שהמשק ייכנס לסביבה כלכלית ממותנת, לא יהיו כלים פיסקליים לתמוך בפעילות. בנוסף, סביבה ממותנת יותר תביא לעלייה חדה בגירעון התקציבי ולפגיעה באמינות".

"הצעדים המתוכננים של הממשלה בתקציב הקרוב מעלים את הסיכון הפיסקלי", קובע אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב-דש. "ניסיון העבר מלמד שהסיכון לא בא לידי ביטוי בשוק האג"ח הממשלתי בצורה הדרגתית. עד שלב מסוים, הרעה במצב הפיסקלי כמעט לא מורגשת, אך אם מתפרץ משבר, הוא מתפתח במהירות. הגירעון עלול לזנק במהירות לרמות גבוהות הרבה יותר, כתוצאה מעלייה באבטלה וירידה בהכנסות ממקורות מחזוריים.

"במקרה זה, יחס החוב לתוצר יעלה מהר הרבה יותר. במקרה שהנסיבות הפיסקליות בישראל יורעו, היחס אליה של המשקיעים, במיוחד הזרים, לא יהיה כמו למדינות המפותחות, אלא יחס קרוב הרבה יותר ליחס למדינות המתפתחות שהסתבכו".

לפי זבז'ינסקי, "מתיחת הגבולות בצד ההוצאות וההכנסות ויצירתיות בניהול התקציב מאפיינות בדרך-כלל תקופות משבריות, אך נעשית דווקא כעת כשהמשק נמצא בשיא המחזור הכלכלי. הגדלת הגירעון לא צפויה להגביר צמיחה במצב שהמשק כבר נמצא בתעסוקה מלאה".