חב' בנייה זרות הגישו מועמדות לקול הקורא של משרד השיכון

לא פחות מ-50 חברות שונות הגישו מועמדות להשתתף בתוכנית החדשה ■ במקביל, תוכנית זו תאפשר גם הבאת עובדי בניין זרים שיוכלו לעבוד בישראל במסלול עוקף למסלול הרגיל

בנייה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בנייה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביקוש מרשים מצד חברות בנייה זרות להגיע ולפעול בישראל: משרד השיכון והבינוי הודיע היום (ב') כי לאחר שתם מועד הגשת ההצעות לקול הקורא שפרסם המשרד לחברות בנייה זרות, לא פחות מ-50 חברות שונות הגישו מועמדות להשתתף בתוכנית החדשה. על פי נתוני המשרד, מדובר בחברות בנייה מסין, ספרד, יוון, טורקיה, רוסיה, פורטוגל, ויאטנם, אוקראינה ועוד.

כעת, לאחר הגשת ההצעות, הן ייבחנו על ידי ועדה בראשות היועץ המשפטי למשרד השיכון והבינוי, אלעזר במברגר, שתקבע האם ההצעות השונות עומדות בתנאי הסף שנקבעו על-ידי המשרד. לאחר מכן היא תנקד את ההצעות על-פי בדיקת תנאי איכות.

כזכור, התוכנית להבאת חברות בנייה זרות לישראל אושרה לפני מספר חודשים בקבינט הדיור ומטרתה היא לאפשר לעד 6 חברות בנייה זרות להגיע לישראל עם אלף עובדים כל אחת ולהשתתף בפרויקטי בנייה למגורים. כל חברה שתקבל אישור להיכלל ב-6 החברות האמורות תוכל לפעול בישראל בעצמה, או במסגרת שיתוף פעולה עם קבלן ישראלי, למשך 5 שנים בלבד.

עם זאת, במידת הצורך, ניתן יהיה להאריך התקופה ב-3 שנים נוספות. הרעיון שעמד בבסיס תוכנית זו, שקידם שר השיכון יואב גלנט יחד עם מטה הדיור במשרד האוצר, הוא הגדלת יכולת הבנייה בישראל. זאת, במטרה לתמוך ביעדי התחלות הבנייה שעתידים לעמוד, כך על פי היעדים שהציבו במשרד האוצר ומשרד הבינוי, על 60 אלף או אף על 70 אלף יחידות דיור בשנה.

 

במקביל, תוכנית זו תאפשר גם הבאת עובדי בניין זרים שיוכלו לעבוד בישראל במסלול עוקף למסלול הרגיל של הבאת העובדים הזרים שעד כה לא הצליח להגדיל בצורה משמעותית את היקף הידיים העובדות בענף.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר היום: "תנאי הסף שנקבעו ב'קול קורא' מציבים רף גבוה במיוחד של דרישות, ומטרתם להבטיח כי החברות שייבחרו בהליך יהיו חברות ביצוע בעלות נסיון רב בבנייה למגורים. הבאת חברות הבנייה הזרות על עובדיהן עתידה לחולל שינוי כמותי ואיכותי בענף הבנייה הישראלי ולשלב בו טכנולוגיות תיעוש ברמה גבוהה, באופן אשר יביא להעלאת הפריון בענף".

"שוק הדיור בישראל סבל בשנים האחרונות ממחסור בכוח אדם, מאיטיות וממשאבים יקרים. החברות הזרות, המיומנות בשיטות בניה ייחודיות, שלא תמיד קיימות בנסיון הישראלי, יביאו גם טכנולוגיות וכוח אדם מומחה בתחומו, כדי לקצר את משך הבניה ולהוזיל עלויות", כך שר השיכון והבינוי גלנט, "העולם היום שטוח, ולכן אימוץ של שיטות וטכנולוגיות, ושיתוף הידע עם הקהילה הגלובאלית יכולות להביא אותנו להישגים רבים בענף הבניה. כל צעד כזה יהיה מלווה בפיקוח הדוק על תקנים, איכות ויציאת וכניסת פועלים באופן מסודר ומוגבל".

אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון הוסיף: "ההיענות האדירה ל'קול קורא' שפרסמנו מהווה הבעת אמון בענף הבנייה הישראלי. טכנולוגיות התיעוש והמיומנות הרבה שיביאו איתן החברות הזרות יסייעו להעלאת היקף הבנייה ואיכותו בארץ. אני רוצה להודות לאנשי המשרד אשר הובילו את המהלך".