בנק ישראל: גאות בגביית המסים עלולה להתפוגג במהירות

בנק ישראל מזהיר כי אמנם הפחתת מס ההכנסה לכלל הציבור תמומן ע"י מיסוי הקיבוצים, מיסוי בעלי 3 דירות ומיסוי נוסף על המעסיקים, אך ללא תיקוני חקיקה ההוצאה התקציבית ב-2019 תהיה גבוהה ב-5 מיליארד שקל מהתקרה ■ מדריך מס על הבורסה (ואיך לקבל החזר?)

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל מזהיר את הממשלה מפני העלאת ההוצאה הציבורית שמתבססת על גאות זמנית בגביית המסים. גאות זו, לפי בנק ישראל, עלולה להתפוגג במהירות וליצור גירעון גדול מכפי שתוכנן שיגולגל להגדלת החוב הציבורי.

בבנק ישראל מציינים שהפחתת בסיס המס, כלומר הפחתת מס ההכנסה לכלל הציבור תמומן על-ידי מיסוי הקיבוצים, מיסוי בעלי 3 דירות ומעלה וכן מס נוסף על המעסיקים. עוד כותבים כלכלני הבנק, כי בהינתן שהמשק הישראלי נמצא בתעסוקה מלאה, חשוב שהתקציב הדו שנתי יתמקד בהעלאת הפריון והפיכת הסביבה הרגולטורית לסביבה תומכת צמיחה כמו גם שיפור ההון האנושי ושיפור התשתית הפיזית בישראל.

"ניסיון העבר הקרוב בישראל" כותבים בבנק ישראל "מלמד כי גאות בתקבולי המסים המבוססות על ההתפתחויות בשווקים ספציפיים עלולה להתפוגג במהירות ולהתבטא בגידול מהיר של הגירעון. משום כך הסיכונים הטמונים בהעלאה הנוכחית של ההוצאה הפרמננטית, ביחד עם הפחתה של בסיס המס הם משמעותיים".