החששות התבדו: המשק הישראלי צמח ברבעון השני ב-3.7%

הלמ"ס: קצב הצמיחה במחצית הראשונה של 2016 עלה ל-2.9% ■ קטר הצמיחה של המשק בשנתיים האחרונות, הצריכה הפרטית, אף הגביר מהירות

בשורות טובות למשק ולשר האוצר משה כחלון: קצב הצמיחה במחצית הראשונה של שנת 2016 עלה ל-2.9% - כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

לאחר רבעון ראשון חלש יחסית, שבמהלכו רשם המשק צמיחה של 2.2% בלבד, תיקן המשק ברבעון השני עם צמיחה של 3.7% בחישוב שנתי. הנתונים מפריכים את החששות מפני מיתון ומחזירים את המשק הישראלי לקצב צמיחה קרוב מאד לפוטנציאל שלו.

התמונה הכללית העולה מניתוח מרכיבי הצמיחה השונים היא של התרחבות בפעילות בכל ענפי המשק. קטר הצמיחה של המשק בשנתיים האחרונות, הצריכה הפרטית, הגביר מהירות: ההוצאה לצריכה פרטית זינקה ב-7.3% במחצית השנה הראשונה לעומת המחצית השנייה של 2015. התפתחות חיובית משמעותית נוספת מגיעה מכיוון ההשקעה בנכסים קבועים, שזינקה בלא פחות מ-13% לאחר כמה רבעונים חלשים.

תפנית משמעותית לא פחות נרשמה בייצוא הסחורות והשירותים, שעלה ב-4.9% במחצית 2016 לעומת המחצית השנייה של 2015. נתוני הייצוא החלשים של הרבעון הראשון עמדו בבסיס החששות כי המשק נמצא לפני מיתון, ואולם בדיעבד התברר כי אומדני הלמ"ס היו פסימיים מדי והמשק צמח ברבעון הראשון ב-2.2% - ולא ב-0.8% כפי שהעריכה הלמ"ס באומדן הראשון שפרסמה בחודש מארס. נציין כי גם נתוני המחצית הראשונה החיוביים שהלמ"ס פרסמה היום הם בבחינת אומדן ראשון - ולכן אך סביר להניח שעוד יתוקנו באופן משמעותי בהמשך.

מפזרים עננים

נתוני הלמ"ס החדשים מעמידים בסימן שאלה שורת תחזיות צמיחה למשק ב-2016 שעודכנו רק באחרונה כלפי מטה בעקבות נתוני הלמ"ס לרבעון הראשון של השנה. רק בחודש שעבר עדכן הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה, את תחזית הצמיחה ל-2016 ל-2.5% (לעומת 2.8% בתחזית הקודמת). גם בנק ישראל, ה-OECD וקרן המטבע עדכנו למטה את תחזיות הצמיחה שלהם, כשהתחזית הנמוכה ביותר היא זו של בנק הפועלים (2.2%).

בבית ההשקעות פסגות כבר מיהרו היום לעדכן כלפי מעלה את תחזית הצמיחה של המשק ל-2.5% עד 3%, לעומת 2% עד 2.5% בתחזית הקודמת. גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות: "הנתון החזק של הרבעון השני, עם העדכון הנוסף לצמיחה ברבעון הראשון (אשר עודכן ל-2.2%) עוזרים לפזר מעט את העננה סביב הפעילות הכלכלית במשק, אשר ממשיכה להתרחב בקצב התואם את פוטנציאל הצמיחה בישראל".

צמיחה
 צמיחה