ההסתדרות לרשת חצי חינם: שלמו לעובדים את מלוא הזכויות

לטענת ההסתדרות, הרשת לא שילמה את כל רכיבי השכר שמגיעים לעובדים מאז כניסתו לתוקף של צו ההרחבה בענף רשתות המזון

חצי חינם / צילום: תמר מצפי
חצי חינם / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות פנתה לרשת חצי חינם והודיעה כי בעקבות תלונות שהתקבלו מעובדי הרשת נערכו בדיקות, בהן נמצא כי הרשת הפרה באופן שיטתי את זכויות העובדים, כאשר מנעה מהם רכיבי שכר שונים המגיעים להם מכוח צו ההרחבה בענף רשתות שיווק המזון.

את המכתב העבירו עו"ד חנה שניצר-רהב, סגנית ראש הלשכה המשפטית לאג"ם בהסתדרות, ועו"ד אורן שרם מהלשכה המשפטית, למנכ"ל רשת חצי חינם, זכי שלום.

יצוין כי על אף העובדה שעובדי רשת חצי חינם עדיין אינם מאוגדים, ההסתדרות רשאית לפעול לאכיפת זכויותיהם, מאחר שהיא חתומה על הסכם קיבוצי ענפי. תחולתו של ההסכם זה הורחבה, כאמור, על כל המעסיקים בענף רשתות שיווק המזון באמצעות צו הרחבה שהוצא בפברואר 2010.

נזכיר כי במהלך השנה האחרונה ההסתדרות פנתה בדרישה דומה לחברת שיווק המזון רוסמן שהפרה את זכויות עובדיה. משזו סירבה להיענות לבקשת ההסתדרות, בטענה כי אין להסתדרות מעמד של ארגון יציג בקרב עובדיה, ההסתדרות הגישה בקשת צד לבית הדין לעבודה, וזה קיבל את עמדתה ודחה את בקשתה של רשת רוסמן לסילוק התביעה.

לאחר שרוסמן ערערה, בית הדין הארצי לעבודה בחר לחזק ולהרחיב את ההחלטה של בית הדין האזורי, אף מבלי לבקש את תשובת ההסתדרות. כך נקבע כי להסתדרות יש סמכות מלאה לפעול למען חיוב המעסיק בתשלומים לעובדיו - גם במקרה שההסתדרות אינה יציגה במקום עבודה זה.

בפנייה הנוכחית להנהלת חצי חינם, ההסתדרות קוראת לשיתוף-פעולה עם הליך מוסדר של אכיפה לתשלום מלוא הזכויות לעובדים, לרבות באופן רטרואקטיבי מפברואר שנת 2010, מועד פרסום צו ההרחבה. לשם הסבר על מנגנון האכיפה המוצע, ההסתדרות אף הציעה לקיים פגישה בין מנכ"ל הרשת זכי שלום לבין נציגיה.

במכתב הודגש כי ככל שהרשת לא תשתף פעולה עם ההסתדרות בנוגע ליישום צו ההרחבה, ההסתדרות תפעל בכל הערוצים שעומדים לרשותה על-מנת להבטיח את זכויות העובדים, לרבות פנייה לבית הדין.