"אני אשבור לך את כל הגוף": הצצה נדירה לשוק האפור בישראל

כתב אישום שהוגש נגד 5 בעלי עסק בשוק האפור חושף את הריביות הגבוהות ואת מסכת הלחצים שעוברים הלווים, הכוללת בקבוקי תבערה, רימוני הלם, איומים והפחדות

שוק האפור / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוק האפור / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשלהי שנת 2010 נטל א.א הלוואה בסך 5,000 שקל מלירן יחזקאל, בעלים של עסק למתן הלוואות וניכיון צ'קים בשוק האפור. ההחזר השבועי הועמד על 650 שקל במשך 10 שבועות - ובסך-הכול 6,500 שקל. אולם, לאחר ששילם כ-5 תשלומים שבועיים, נקלע א.א לבעיה כספית, ונטל הלוואה נוספת מיחזקאל, בסך 5,000 שקל נוספים, באותם תנאים.

לאחר שהצליח לשלם מספר תשלומים, שב א.א ונקלע לקשיים כלכלים וחדל לשלם את החזרי ההלוואה. מה שקרה לו בעקבות זאת נשמע לקוח מסרטי מאפיה הוליוודיים. בחודשים שלאחר מכן עבר א.א מסע הפחדה ואיומים, וחובו תפח לסכום של 35 אלף שקל.

יחזקאל רדף את א.א. "אני אשבור לך את כל הגוף", "אתה לא תדרך על רגל אחת אפילו" ו"הכסף ילך לבית חולים" - אלה הם חלק מהאיומים שספג מיחזקאל. האחרון אף שלח אל ביתו של א.א "שליח" מטעמו, ברוך אפסנייב, שהודיע ל-א.א כי החוב העדכני שלו נע בין 15-17 אלף שקל, והבהיר לו שכדאי שהוא יתחיל לשלם, כי "בפעם הבאה אני לא אדבר".

בהמשך הצליח א.א להגיע להסדר תשלומים חדש מול יחזקאל ונטל ממנו הלוואה נוספת בסך 10,000 שקל, אך כאשר כספו אזל שוב, והוא חדל לשלם שוב, חזרו האיומים מצד יחזקאל, שאמר לו, בין היתר: "אני אשבור לך את הרגליים", "אתה תלך לבית חולים", וכן ניסה לאתר אותו במטרה לפגוע בו.

גם תלונה למשטרה נגד יחזקאל לא עזרה ל-א.א, ולאחר שא.א המבוהל הגיש תלונה, האיומים רק התגברו. כך, יחזקאל כתב ל-א.א: "אני מבין שאתה לא רוצה לשלם את החוב אם פנית למשטרה. תהיה בריא, הר והר לא נפגשים, אדם ואדם נפגשים".

יחזקאל אף "הודיע" ל-א.א כי החוב שלו כלפיו עומד כעת על סך של 35 אלף שקל, ואיים עליו כי זוהי הזדמנותו האחרונה לשלם, וכי אם לא יעמוד בה, הוא "ישבור את ידיו ורגליו, והכסף ישולם לחדר מיון". 

הלוואות, צ'יינג'ים והסתרת זהות

המקרה של א.א ומקרים נוספים, החושפים את מאחורי הקלעים של עולם ההלוואות בשוק האפור, מפורטים בכתב אישום חמור שהוגש אתמול (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) נגד לירן יחזקאל (32), נתנאל ביטון (27), דוד יחזקאל (42), ברוך סרגיי אפסנייב (33), עידן אפרייט (35) ו-ואכד חנבוט (56). זאת, בטענה לביצוע שלל עבירות סחיטה, הצתה ואיומים וכן עבירות מס, הלבנת הון ועבירות נוספות, במסגרת הפעלת עסק למתן הלוואות וניכיון צ'קים בשוק האפור.

לפי כתב האישום - שהוגש בידי עורכי הדין גיא רוסו ונעם שביט - לירן יחזקאל וגיסו נתנאל ביטון הפעילו עסק למתן הלוואות וניכיון המחאות בשוק אפור עם דוד יחזקאל, בן-דודו של לירן, ועם אפסנייב ואפרייט. החמישה מואשמים כי במסגרת העסק פעלו באלימות מילולית ופיזית קשה, בהרכבים שונים ותוך צירוף אנשים נוספים, בשיטות חוזרות ונשנות של הטלת אימה על הלווים השונים ובני משפחותיהם, והכול במטרה להבטיח את גביית החזר החובות.

כתב האישום, שהוא תולדה של חקירה משותפת של גופי האכיפה הכלכלית - משטרת ישראל-ימ"ר תל-אביב, יחידת יהלום ברשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור - מתאר בנוסף כיצד ניהלו הנאשמים את עסקם בכלכלת הצללים, העלימו מס מהמדינה והלבינו את הונם.

כך, נטען, בשנים 2008-2012 הפעיל וניהל לירן יחזקאל פעילות כלכלית העולה כדי "עסק" למתן הלוואות בריבית ובניכיון המחאות, והפיק הכנסות מעיסוק זה, עליהן נמנע מלדווח בכוונה להתחמק מתשלום מס. לפי האישום, בשלהי 2012 צירף לירן יחזקאל את ביטון כשותף לעסק, ומאותו שלב הפעילו וניהלו השניים את העסק יחד והפיקו ממנו הכנסות רבות, עליהן נמנעו מלדווח כדי להתחמק מתשלום מס.

לפי כתב האישום, היקף ההלוואות וניכיון ההמחאות שסיפק לירן יחזקאל בשנים 2008-2012 עמד על סך של כ-418 אלף שקל לכל הפחות, והיקף הריבית וההכנסות אותם הפיק באותן שנים עמד על סך של כ-79 אלף שקל לכל הפחות.

בהמשך, עם צירופו של ביטון לעסק, פעילותו גדלה, והרווחים עלו - היקף ההלוואות וניכיון הצ'קים שסיפקו השניים יחד בשנים 2013-2016 עמד על סך של 2.5 מיליון שקל לכל הפחות, והיקף הריבית וההכנסות אותם הפיקו באותן שנים עמד על סך של כ-876 אלף שקל.

לפי כתב האישום, לירן יחזקאל וביטון פעלו להלבנת ההון, בין היתר באמצעות בנק הדואר, שם פתחו חשבון על שמו של אפסנייב, ששימש בפועל להפקדת הכספים שהתקבלו מהלווים, ובהמשך נמשכו כספים אלה על-ידי לירן יחזקאל וביטון, במזומן, לשימושם.

לפי כתב האישום, לירן יחזקאל וביטון פעלו להלבנת ההון, בין היתר באמצעות בנק הדואר, שם פתחו חשבון על שמו של אפסנייב, ששימש בפועל להפקדת הכספים שהתקבלו מהלווים, ובהמשך נמשכו כספים אלה על-ידי לירן יחזקאל וביטון, במזומן, לשימושם.

בנוסף השתמשו לירן יחזקאל וביטון גם בצ'יינג' תל-אביבי לצורכי הלבנת ההון. מהאישום עולה כי בניגוד לחוק, השניים פתחו כרטסת בצ'יינג' בשם עובד שעבד בעסק שלהם, כאשר בפועל כל הפעולות שבוצעו בכרטסת בוצעו בשמם ובהנחייתם. בדרך זו, תוך הסתרת זהותם כנהנים משירותי הצ'יינג', נטען כי הם הלבינו למעלה ממיליון שקל.

עוד עולה מהאישום כי בשנים 2010-2013 הועסקו דוד יחזקאל, אפסנייב ואפרייט כשליחים לאיסוף והעברת כספים וכגובים מטעמם של לירן יחזקאל וביטון, והיו חלק בלתי נפרד ממנגנון העסק השניים. לטענת המדינה, במקרים רבים ושונים ולאורך תקופה ארוכה סחטו בני-הדודים יחזקאל, ביטון ואפסנייב כספים מחייבים שלא עמדו בהסדר החזרי ההלוואות שלהם. זאת, תוך שימוש בכוח ובאלימות פיזית ותוך השמעת איומים קשים, חוזרים ונשנים כלפיהם.

"אני יודע איפה אתה גר"

כתב האישום משרטט תמונה עגומה של המעגל השוטה אליו נכנסים בעלי עסקים ושכירים במשק, בעת שהם נקלעים לצרות כלכליות הדוחפות אותם אל פתחו של השוק האפור. שם הם מסתבכים יותר ויותר, נוטלים עוד ועוד הלוואות, טובעים תחת החובות, הריביות, האיומים וההפחדות.

כך, למשל, מתואר בכתב האישום עניינו של ה.ה, בעליו של עסק לטקסטיל בתל-אביב שנקלע ב-2015 לקשיי תזרים. במטרה להציל את העסק, פנה ה.ה לללירן יחזקאל בבקשה להלוואה בסך של 20 אלף שקל, שלגביה הוסכם כי היא תוחזר ב-10 תשלומים שבועיים בסך 2,400 שקל כל אחד. הכסף הועבר ל-ה.ה במזומן, ולאחר ששילם כ-8 תשלומים, ביקש לקבל מלירן יחזקאל הלוואה נוספת בסך 20 אלף שקל.

לטענת הפרקליטות, במשך תקופה שילם ה.ה את התשלומים החודשיים, אך לאחר זמן מה נקלע לצרות כלכליות ולא יכול היה לעמוד בהם. בתגובה - לפי הנטען - החל ה.ה לספוג איומים מצד לירן יחזקאל, קרובי משפחתו ועובדיו.

"אם אתה לא חוזר אליי היום בטלפון, אל תחזור בכלל, אני מבטיח לך שאתה תשלם את זה לבית חולים", כתב לירן יחזקאל ל-ה.ה וגם איים: "אני יגיע אלייך וייתן לך לשלם את זה לבית חולים, ואחר-כך אל תבכה ותשאל למה (השגיאות במקור - א' ל"ו)". לפי כתב האישום, בעקבות האיומים עזבו ה.ה ומשפחתו את ביתם ואת מקום עבודתו וחדל לענות לשיחות טלפון שאינן ממספרים מזוהים.

גם ו.ו, שעבד כשליח לרשתות מזון, הסתבך כלכלית והגיע אל העסק של לירן יחזקאל. לפי כתב האישום, לאחר שלא עמד בהחזר הלוואה בסך כ-10,000 שקל, חיכו לו בני-הדוד יחזקאל וביטון מחוץ לביתו ברכב שחור, וכאשר ניגש לשוחח עם השלושה, פנה אליו לירן יחזקאל ואמר לו: "אתה רוצה לאכול את הכסף שלי?... אני יודע איפה אתה גר... אני אשרוף אותך בבית עם הילדים... אני יכול להעלים אותך ואת הילדים, וכדאי לך להתחיל לשלם... אנחנו מתצפתים עליך ויודעים כל הזמן איפה אתה נמצא". 

לפי כתב האישום, בהזדמנות אחרת, בעת שהיה בחניון, הפתיע דוד יחזקאל את ו.ו, כשהוא רכוב על אופנו מסוג TMAX שחור, נכנס לרכבו של ו.ו, דרש ממנו לנסוע למקום אחר ושם איים עליו: "אני אשבור לך את שתי הפיקות של הרגליים". בהמשך לקח לו את מפתחות הבית ואמר לו: "מעכשיו אני לא מדבר יותר... אני יודע איפה אתה גר עכשיו, ובפעם הבאה אני נותן לך קסדה לתוך הראש ושובר לך את כל הראש".

המדינה ממשיכה לגולל בכתב האישום את מסכת האיומים וההפחדות מצד הנאשמים כלפי לווים. לווה אחר שלא שילם את חובו "זכה" להפתעה מטלטלת עוד יותר - ולפי כתב האישום רימון הלם הושלך לבית חמו.

עוד נטען כי במקרה אחר, ב-3 הזדמנויות שנות, השליכו לירן יחזקאל ועובדיו לעבר ביתו של החייב בקבוקי תבערה ורימון הלם, תוך גרימת נזק ושריפה לבית ועוד.

גם ח.ח, שנקלע לקשיים כספיים עקב בניית ונטל הלוואה בסך 100 אלף שקל מלירן יחזקאל, נקלע למסכת האיומים והאלימות כאשר לא הצליח לשלם את חובו. לירן יחזקאל שלח לו הודעות בהן נכתב: "מנייאק, בן זונה, אני אבוא ואשים אותך בבגאז' ואכניס לך מכות"; "אני אקח אותך לפרדס ואכניס לך מכות".

לירן יחזקאל מואשם גם כי בסמוך לחג הפסח כתב הודעה לטלפון הנייד של ח.ח, בה איים עליו: "אל תענה, אני אעשה את החג כמו מנייאק, אבל אני מבטיח לך שאתה תהיה בבית חולים לפני שנגמר הפסח". 

בהמשך, לפי כתב האישום, הפכה מסכת האיומים למסע הפחדות ואלימות פיזית של ממש, כאשר יחזקאל הגיע אל ביתו של ח.ח. עם אדם נוסף והיכה אותו באגרופו מספר פעמים.

אולם בכך לא תמה מסכת הייסורים של ח.ח, ולטענת המדינה, חודשים ספורים מאוחר יותר הגיעו אל ביתו שליחים מטעם לירן יחזקאל בשעה 2:30 לפנות בוקר, כשהם רכובים על קטנוע, והשליכו בקבוק תבערה לעבר ביתו. בהמשך, נטען, הושלכו לעבר ביתו של ח.ח רימון הלם ובקבוק תבערה נוסף.