אישום: "ביטחון אזרחי" ניכתה סכומים משכר עובדיה עבור "מתנות"

החברה, המספקת שירותי ניקיון ואבטחה, מואשמת כי במשך שנים ניכתה סכומים משכרם של עובדיה ולא העבירה אותם ליעדם ■ משרד הכלכלה: "ננקוט יד קשה כנגד הפרת זכויות עובדים"

חברת שירותי ניקיון / צילום: דור מלכה
חברת שירותי ניקיון / צילום: דור מלכה

בגלריה בדיזינגוף סנטר שבתל-אביב הוצגה לפני מספר שנים תערוכת צילומי דיוקן של עובדים חלשים וחסרי ביטחון תעסוקתי שמועסקים באמצעות קבלני כוח-אדם בעבודות כפיים ושמירה. בין היתר הציג הצלם דן חיימוביץ’ באותה תערוכה תמונות של עובדת הניקיון רבקה ויטנברג, של רנין שבטי שעובדת בחקלאות, של המאבטח אשר קליין ושל עובדים נוספים. כותרת התערוכה הייתה "שקופים", ומטרתה הייתה להאיר זרקור על כל אותם עובדים שמסתובבים בינינו ואיש אינו רואה אותם ואת מצוקותיהם.  

אבל מסתבר כי לא רק הציבור הרחב, אלא גם ואולי בעיקר בעלי חברות כוח-האדם, לא רואים מספיק את עובדיהם, ובחלק מהמקרים במקום להעסיקם על-פי החוק, הם מנצלים את חולשתם ומקפחים את זכויותיהם. 

מי שמפקח על חברות כוח-האדם שעוסקות בעיקר בשירותי אבטחה וניקיון במטרה לשמור על זכויותיהם של אותם עובדים הוא מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה.

היום (ד') הגיש המינהל לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע כתב אישום חריג בחומרתו נגד חברת "ביטחון אזרחי", המספקת שירותים בתחום הניקיון והאבטחה, ונגד מנהל החברה, שמעון קויפמן. 

החברה מואשמת כי במשך שנים ניכתה סכומים משכרם של עובדיה ולא העבירה אותם ליעדם. בכתב האישום מצוינים מאות מקרים שונים של עבירות בתחום הגנת השכר.

לפי הנטען, מינהל ההסדרה והאכיפה ערך בדיקה בקרב עשרות מעובדי החברה וגילה כי כלפי כל העובדים ללא יוצא מן הכלל בוצעו העבירות, ונוכו סכומי כסף עבור קרנות פנסיה, אך אלה לא הועברו ליעדם או שהועברו באיחור ניכר.

עוד עולה מכתב האישום כי במשך חודשים ארוכים החברה ניכתה משכרם של עובדיה, בניגוד לחוק, סכומי כסף בכל חודש בעבור "מתנות". 

לדברי משרד הכלכלה, היקף העבירות ונסיבות ביצוען חמורים במיוחד, ועל כן בכתב האישום מואשמת החברה בביצוע העבירות בנסיבות מחמירות. דבר זה יכול להוביל לקנסות עונשיים של מיליוני שקלים, במקרה שיורשעו החברה ומנהלה. 

כתב האישום הוגש לאחר חקירה שערך האגף לאכיפה פלילית במינהל ההסדרה והאכיפה, בה עלה כי במשך שנים (ולפחות מאז 2010) ניכתה החברה סכומי כסף משכרם של עובדיה שלא כחוק.

במשרד הכלכלה מציינים כי להגשת כתב האישום הנוכחי כנגד החברה קדמו הליכים בתחום האכיפה המינהלית. האגף לאכיפה מינהלית במינהל ההסדרה והאכיפה הטיל על החברה במהלך השנים האחרונות עיצומים כספיים והתראות בגין עבירות של אי-העברת ניכויי שכר לפנסיה ואי-תשלום פידיון חופשה שנתית. בעניין זה הגישה החברה ערר. למרות העיצומים וההתראות שהוטלו על החברה, התגלה כי לאורך השנים החברה לא תיקנה את הליקויים והמשיכה בביצוע העבירות.  

במקביל להגשת כתב האישום עורך גם אגף ההסדרה במינהל ההסדרה והאכיפה הליך שימוע ל"ביטחון אזרחי", בו התבקשה החברה להשיב לחשדות החמורים המגובים בראיות, ואשר בסיומו ייבחן האם החברה ראויה להחזיק ברישיון קבלן שירות. 

מנהלת מינהל האכיפה וההסדרה במשרד הכלכלה, יפה סולימני, מסרה: "יש להגיד בפה מלא - אי-העברת ניכויים ליעדם משמעה גזל. לא די זאת, אלא שהנאשמים בתיק זה גם פגעו באוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה - בעובדי הקבלן. כנגד הפרות זכויות עובדים חמורות שכאלה לא נהסס לנקוט יד קשה, ככל שמתיר לנו החוק". 

עו"ד יובל אברהם, ממונה בתביעה הפלילית, אמר: "אנו נחושים לאכוף את זכויותיהם הסוציאליות של ציבור העובדים המגיעות להם על-פי החוק, כאשר במקרים חמורים של הפרות שיטתיות, תכנון במטרה להפיק רווח או במקרה של היקף פגיעה משמעותית בעובדים, יוגשו כתבי אישום פליליים, ויידרשו קנסות עונשיים כבדים מהמעסיקים ומנושאי המשרה, לרבות בקשה לעונשי מאסר במקרים המתאימים".