מיטב דש: מו"מ למכירה מול קרן השקעות בינלאומית

צבי סטפק ואלי ברקת מנהלים מגעים למכירת בית ההשקעות לידי קרן הפרייבט אקוויטי הסינית-אירופית XIO

צבי סטפק ואלי ברקת מנהלים מגעים למכירת בית ההשקעות מיטב דש לידי קרן הפרייבט אקוויטי הסינית-אירופית XIO. "החברה קיבלה פנייה מקרן השקעות בינלאומית להתקשר בעסקה לרכישת מלוא הון מניות החברה. לאור תנאי העסקה המוצעת, החליט דירקטוריון החברה לקיים מגעים עם המציעה במטרה לבחון את מתווה העסקה והיתכנותה", הודיעה היום מיטב דש, תוך שהוסיפה כי "הדירקטוריון הקים ועדה מיוחדת אשר חברים בה שלושה דירקטורים והיא מנחה את הנהלת החברה בתהליך".

מיטב דש  נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-862 מיליון שקל, לאחר שערך המניה שלה עלה מתחילת השנה בכ-33.5%. נכון לשעות הצהריים, הוביל פרסום דבר המגעים לזינוק של כ-9% במניית החברה. משפחת סטפק וברקת מחזיקים כל אחד ב-28.4% ממניות בית ההשקעות. מי שעוד ייהנו מהמכירה, אם תצא לפועל, הם גם מנכ"ל בית ההשקעות אילן רביב, שמחזיק בכ-1% מהמניות, וכ-700 מעובדי בית ההשקעות, שמחזיקים באופציות לכ-8% ממניות בית ההשקעות, בדילול מלא.

מיטב דש מדווחת, כי "טרם סוכמו כלל תנאי העסקה, ואין כל ודאות כי המו"מ יבשיל לכדי הסכם מחייב ומה יהיו תנאיו המדויקים של ההסכם - אם וככל שייחתם". ככל הנראה הקרן הזרה כבר נמצאת בעיצומה של בדיקת נאותות, ונראה שהצדדים יחתמו בקרוב על הסכם כלשהו, שיקדם את העסקה. הצדדים מדברים על עסקה לרכישת כלל מניות בית ההשקעות, במחיר המשקף פרמיה על שווי השוק. אגב זאת, כפי הנראה הקרן הזרה מעוניינת להותיר בחברה את ההנהלה, גם לאחר השלמת העסקה, אם וכאשר זה יקרה.

קרן XIO, שבעבר דווח שהתעניינה בכלל ביטוח, ושככל הנראה גם בחנה את רכישת הפניקס, היא קרן השקעות סינית שרכשה בשנת 2015 את לומניס הישראלית בתמורה לכ-510 מיליון דולר. זהות הרוכשת היא סוגיה משמעותית. זאת משום שבשנים האחרונות למדנו במספר מקרים, שהאוצר לא שש לאשר מכירת שליטה בגופים מוסדיים ישראליים לקרנות השקעה, ועוד יותר מכך - הוא לא שש לאשר שליטה בגוף מוסדי ישראלי לגופים סיניים. כלומר, על פניו, יש כאן שני מכשולים שיקשו על XIO לקבל את אישור השליטה מאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר. על כך אומרים בסביבת הצדדים לעסקה, כי הקרן הינה אירופית במהותה ולא סינית, וכי מדובר בקרן שיש לה כספים להשקעה שלא במסגרת מוגבלת בזמן להשגת אקזיט ולמתן ההחזר למשקיעים.

מיד לאחר הבחירה בו לניהול הפנסיה

מיטב דש הנו בית ההשקעות השני בגודלו במשק, והוא מנוהל על-ידי אילן רביב. המיזוג המרכזי שהפך אותו למה שהוא הושלם במארס 2013, עם מיזוג בית ההשקעות דש איפקס, שהיה אז בשליטת אלי ברקת, למיטב של משפחת סטפק (שבעצמו מיזג לתוכו בשנים שקדמו את גאון ואת ישיר בית השקעות). לסטפק ולברקת יש הסכם לשליטה משותפת בחברה. בשנים 2013 ו-2014 היו לחברה הממוזגת הוצאות חד-פעמיות רבות וכבדות, אך ב-2015 זה השתנה, ומאז תוצאותיה השתפרו ו"הושגה הסינרגיה", כפי שאומרים בחברה.

בית ההשקעות פועל בניהול קרנות השתלמות, קופות גמל, קרנות פנסיה, תעודות סל ותעודות התחייבות, קרנות נאמנות ותיקי השקעות. כמו כן הוא עוסק בפעילויות כגון חבר בורסה וברוקראז', סוכנויות ביטוח, שירותי נאמנות וטיפול בתוכניות אופציות לעובדים, ומתן אשראי חוץ-בנקאי לחברות בינוניות וקטנות (דרך החזקה בפנינסולה). הוא מחזיק גם במכללה ללימודי שוק ההון. במהלך השנים האחרונות ביצעו החברה וחברות בשליטתה מספר מיזוגים ורכישות של גופים ופעילויות העוסקים בתחומי פעילותה.

המגעים בין בעלי השליטה במיטב דש לבין הקרן הסינית הפכו פומביים ימים ספורים לאחר שבית ההשקעות זכה בהליך בחירה של האוצר, שצפוי להשפיע מהותית על תוצאותיו. לאחרונה נבחרו קרנות הפנסיה של מיטב דש ושל הלמן אלדובי לנהל את קרנות הפנסיה ברירת מחדל לציבור בישראל, בתום הליך בחירה שהוביל משרד האוצר.

מדובר במהלך דגל של ראשי האוצר הנוכחיים: השר משה כחלון והמפקחת על הביטוח דורית סלינגר, ששמו את יוקרתם על הצלחת המהלך. מדובר בקרנות פנסיה שיהיו פתוחות לכלל הציבור בישראל ויהוו את ברירת המחדל האוטומטית לחיסכון של כל מי שלא נמנה עם קבוצה מרוכזת שזוכה לתנאים מיטיבים.

מיטב דש והלמן אלדובי זכו בהליך שהוביל האוצר, לאחר שהתחייבו לגבות מאותו קהל דמי ניהול נמוכים מאוד, הרבה פחות מהנהוג כיום בשוק. למול בכירי האוצר האמורים ומנהלי קרנות הפנסיה ברירת מחדל שנבחרו, ישנם רבים בשוק הפנסיה שטוענים כי מיטב דש והלמן אלדובי התחייבו למחירים נמוכים מדי, שיקשו עליהם לעמוד בהוראות האוצר, לספק שירות טוב ללקוחות לאורך זמן ולשמור תוך כדי על רווחיות נאותה. בצד זאת, מיטב דש ימזג לתוכו בקרוב את פעילויות הגמל והפנסיה של קבוצת הביטוח איילון.

בעלי בתי השקעות שמבססים שליטה

מול בעלי השליטה במיטב דש, ששוקלים לצאת מהתחום, לאחרונה נודע כי המתחרים מאלטשולר שחם - גילעד אלטשולר וקלמן שחם - דווקא ביססו את שליטתם בבית ההשקעות שייסדו, כשרכשו החוצה אחד משותפיהם. השניים קנו 25% מהמניות מידי משפחת דותן (בראשות בועז דותן, ממייסדי ענקית התוכנה אמדוקס), ובעקבות זאת הגדילו את החזקותיהם ל-90% ממניות אלטשולר שחם הפרטית, והיתרה, 10%, נמצאת בידי אשת העסקים רוני בר.

לסיום נציין כי ב-2017 צפוי להתחיל הליך למכירת בית השקעות גדול נוסף: פסגות, שבבעלות קרן אייפקס. כמו כן, בימים אלה יש לפחות עוד שני גופי פיננסים גדולים אשר נמצאים על המדף: כלל ביטוח, שבשליטת אי.די.בי, וקבוצת הפניקס, שכוללת גם את בית ההשקעות אקסלנס, ושנמצאת בשליטת קבוצת דלק.