צבי ויליגר ומשקיעים נוספים מנסים להשתלט על ויליפוד

מלבד ויליגר, גם פרופ' יוסף גרוס וקבוצת משקיעים מארה"ב מעוניינים לרכוש את השליטה ב-BGI ■ היקף ההצעות - עד 13.7 מיליון דולר ■ השבוע נחשף ב"גלובס" כי גם טעמן מתעניינת בויליפוד

צביקה ויליגר/צילום: איל יצהר
צביקה ויליגר/צילום: איל יצהר

לפחות 4 גורמים שונים מתחרים כיום על השליטה בחברת המזון ויליפוד  , דרך רכישת שליטה באחת או יותר מהחברות שנמצאות מעליה בפירמידה: ישראל 18 (הפרטית), BGI ו-BSD.

היום (ה') נחשף ב"גלובס" כי מדובר בצבי ויליגר, ממייסדי ויליפוד (שכבר ביצע יחד עם אחיו יוסי שני אקזיטים בהם גרפו מאות מיליוני שקלים ממכירתה); בקבוצת משקיעים שמייצג פרופ' יוסף גרוס; בחברת המזון טעמן של שלום חיים; וכן בצמד משקיעים מארה"ב, שאול קופלביץ ונחום לבובסקי, שאף הגיעו להסכם הבנות לרכישת השליטה בישראל 18. 

עורכי הדין ירון קייזר וחזי סידון ממשרדו של עו"ד יוסף שם טוב (גלוזמן ושות'), אשר מונה על-ידי בית המשפט כנאמן למניות השליטה ב-BGI ובחלק ממניות BSD, הגישו היום לבית המשפט בקשה בהולה למתן הוראות וסעד זמני על-מנת למנוע כל עסקה במניות הנאמנות.

עורכי הדין ביקשו ארכה של חודש ימים להשלים את מכירת המניות באופן מיטבי ולבצע התמחרות בין הצדדים ככל שתידרש. שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, אישר הארכת צו ארעי למניעת ביצוע כל דיספוזיציה במניות עד ל-25 באוגוסט, כלומר עוד שבוע.

לא מן הנמנע כי הצעות נוספות יגיעו בזמן הקרוב. לדברי הנאמנים, "מציעים נוספים הודיעו על כוונתם להציע הצעות גבוהות באופן משמעותי מהחוב למבקשים".

ויליפוד, הנסחרת בבורסה בתל-אביב בשווי של 180 מיליון שקל. עוסקת ביבוא, ביצוא, בשיווק ובהפצה של מעל 600 מוצרי מזון - שימורים, רטבים, קינוחים, משקאות, מוצרי חלב ועוד.

את השליטה בויליפוד רכשה BGI, באמצעות החברה-הבת BSD (לשעבר אמבלייז), לפני כשנתיים מידי האחים ויליגר, בפרמיה משמעותית על מחיר השוק ותמורת סכום של 268 מיליון שקל - פי שלושה לערך משווי השוק הנוכחי של המניות.

בראש הפירמידה, שחברת המזון היא למעשה הנכס התפעולי היחיד שלה, נמצאת חברה פרטית - ישראל 18 - בה מחזיק כיום גרגורי גורטובוי, לאחר רכש את השליטה בה ב-2015 תמורת סכום לא ידוע מאלכסנדר גרנובסקי.

בשנה האחרונה עלו חששות בנוגע לפיקדונות הקשורים לחברות הפירמידה, ויתרה מכך, נפתחה חקירת רשות ניירות ערך, שבמסגרתה נעצר גורטובוי בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב ועוד.

במקביל, ישראל 18 וגורטובוי היו אמורים לשלם חוב היסטורי לנפתלי שני, מייסד אמבלייז, אך לא העבירו את התשלום במועד. לפיכך פעל שני לממש את השליטה דה-פקטו על BGI, בטענה כי הבעלות על 67.7% ממניות החברה עברו לידיו כמניות בטוחה.

בחודש מאי הגיעו הצדדים להסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין, שלפיו אם לא יועבר סכום החוב לידי שני תוך פרק זמן מסוים, השליטה תועבר אליו. נקבע גם כי ככל שלא יועבר הסכום הראשון, עו"ד שם טוב יפעל למכירת המניות או מימושן בכל דרך שאפשר. הסכום לא הועבר, והנאמן ומשרדו החלו לאתר רוכשים למניות.

לפי הבקשה שהוגשה לבית המשפט, "בימים האחרונים התקבלו מספר הצעות מרוכשים פוטנציאליים במתווה כזה או אחר. ההצעות שונות זו מזו, אך המכנה המשותף המסתמן הוא כי כל אחת ואחת תכסה ותפרע את מלוא החוב למבקשים (נפתלי שני, ש' ח' ו'), וברמת ודאות גבוהה אף תישאר תמורה עודפת לטוענים לה".

אחת הסיבות להגשת הבקשה לבית המשפט הייתה החשש שאם יעבור התאריך האחרון לתשלום לשני (היום), הוא יוכל למכור את מניות הבטוחה תמורת סכום החוב שמגיע לו, ולא ינסה למקסם את התמורה מהמכירה. לפי הבקשה, "מטרתה היא למקסם את מכר המניות תוך השאת התמורה שתתקבל לטובת כלל הצדדים".

כמו כן, עורכי הדין כותבים כי מציעים שנפגשו עם שני "הבינו כי עדיף להם לחכות עד לאחר המועדים לתשלום התמורה, וכך יעלה בידיהם לקבל את המניות במחיר נמוך יותר". 

ויליפוד
 ויליפוד

עד 13.7 מיליון דולר

ההצעות שעל הפרק כוללות, כאמור, הצעה מטעם קופלביץ ולבובסקי, שחתמו על הסכם הבנות עם ישראל 18 לרכישת מניות הנאמנות ומניות נוספות המוחזקות על-ידיה. לפי ההסכם, המשקיעים וישראל 18 יקימו חברה משותפת שתוחזק 51% על-ידי המשקיעים ו-49% על-ידי ישראל 18. לחברה זו יועברו מלוא החזקות ישראל 18 תמורת 12 מיליון דולר; 9.6 מיליון דולר מהסכום ישלמו את החוב לשני, ועד 2 מיליון דולר יועברו לתשלום החוב לקרן פורטיסימו.

ההסכם כולל אופציה למכירת ה-49% הנוספים בחברה המשותפת תמורת 8 מיליון דולר. כהוכחת רצינות, המשקיעים העבירו 2 מיליון דולר לחשבון נאמנות אצל עו"ד ליפא מאיר.

הצעה שנייה הגיעה אתמול (ד'), ובה מציע צבי ויליגר לרכוש את מלוא מניות הנאמנות ב-BGI וב-BSD (כ-10% מההון; נזכיר כי לויליגר יש כבר החזקה ב-BSD, וכך גם לאחיו, יוסי ויליגר).

ויליגר, שמזכיר בהצעתו את החשיפה ב"גלובס" השבוע אודות המגעים למכירת השליטה ב-BGI לחברת המזון טעמן תמורת 12 מיליון דולר, מציע לשלם 13.5 מיליון דולר, כשמתוכם 9.8 מיליון דולר במזומן יועברו לתשלום החוב לשני. הוא מוסיף כי הוא מוכן להעמיד ערבות בנקאית בסך 15% מההצעה, וכי אם תוצע הצעה טובה יותר, הוא מבקש לערוך התמחרות.

הצעה שלישית, שאף היא הגיעה אתמול, היא של קבוצת המשקיעים שמייצג פרופ' יוסף גרוס. הצעתו היא לרכוש את מניות הנאמנות ב-BGI וב-BSD תמורת 13.7 מיליון דולר, וגם הוא מוכן להליך התמחרות.

ההצעה של טעמן, שעליה כאמור פורסם שלשום (ג') ב"גלובס", היא לרכוש את מניות הנאמנות ב-BGI ו-BSD תמורת 12 מיליון דולר, וזאת כחלק ממהלך נרחב יותר בו תרכוש טעמן את כל המניות של ישראל 18 ב-BGI וב-BSD. טעמן הפקידה 4.5 מיליון שקל בנאמנות להוכחת רצינות ומבקשת ארכה של 60 יום לבצע בדיקת נאותות לחברות.

לפי עורך הדין של טעמן, יעקב אמסטר, בין שאר מטרותיה של טעמן בכניסה לעסקה המוצעת ועל רקע עיסוקה בתחום המזון הקמעונאי, "ליצור גוף מסחרי שיגדיל את התחרות בענף המזון המרוכז בידי מעט חברות גדולות וחזקות, המונעות תחרות הוגנת לטובת הורדת המחירים לצרכן הישראלי".

עוד מוסיפה טעמן כי איחוד טעמן ו-ויליפוד ייצור גוף עם מכירות של כחצי מיליארד שקל בשנה, וכי "המשמעות היא לייצר גוף יעיל, רזה ומאוחד הכולל מערך מכירות, הפצה, שיווק ורכש אחד המשרת את שתי החברות הפועלות באופן סינרגטי, בשוק החרדי תחת מותג טעמן ובשוק החילוני תחת המותג ויליפוד" - כל זאת תוך שמירה על העובדים וזכויותיהם.