זו הסיבה שהמניה הזו זינקה אתמול ב-600% בוול סטריט

חברת מיקרובוט מוזגה לשלד בנאסד"ק - והמניה נסקה ■ מיקרובוט מפתחת רובוטים זעירים שהיישום הראשון שלהם הוא ניקוי צינוריות ניקוז המושתלות בגוף, החוסך את החלפתן בניתוח

חברת מיקרובוט הישראלית מתמזגת לתוך חברת הביומד האמריקאית Stem Cell. בעקבות ההודעה זינקה אמש מניית סטם סל ב-598% בנאסד"ק והחברה שנסחרה קודם לכן לפי שווי של 5.4 מיליון דולר קפצה לשווי של 30 מיליון דולר. מיקרובוט, המפתחת רובוטים זעירים, נוסדה על בסיס המצאותיו של פרופ' משה שהם מהטכניון - מייסד מזור רובוטיקה, שמנייתה נוסקת למחיר שיא המשקף לחברה שווי של כ-2 מיליארד שקל.

בעקבות המיזוג יחזיקו בעלי המניות של מיקרובוט 95% מהחברה הציבורית והנהלת מיקרובוט היא שתוביל את החברה הממוזגת. העסקה תלויה בכך שסטם סל תהיה נקייה מחוב ואף תגייס לפחות 4 מיליון דולר עד יום ביצוע המיזוג בפועל.

מיקרובוט היא אחת החברות המובילות שהוקמה בחברת ההשקעות מדקס, בראשות הראל גדות. עד היום גייסה מיקרובוט כ-6 מיליון דולר ממדקס וממשקיעים פרטיים. מוצר החברה נמצא בשלב הניסויים בבעלי חיים - שלב מוקדם יחסית עבור חברה בורסאית.

מניית סטם סל צנחה לאחר שהחברה נכשלה בניסוי שלב II בתרופה לפציעות עמוד שדרה. "חיפשנו חלופות אסטרטגיות רבות עד שמצאנו את מיקרובוט", אמר היום מנכ"ל סטם סל, איאן מאסי. מיקרובוט תצטרך להחליט כיצד, אם בכלל, ניתן ליישם את הטכנולוגיה של סטם סל או למכור אותה, במקביל לקידום הטכנולוגיה שלה עצמה. הראל גדות, מנכ"ל ויו"ר מיקרובוט, אמר בעקבות המיזוג כי: "המהלך יקנה לנו נוכחות בשוק ההון האמריקאי. אנחנו מודים לסטם סל על תרומתה לשיפור הבריאות האנושית לאורך השנים".

יישומים נוספים בעתיד

היישום הראשון של הרובוטים שמיקרובוט מפתחת הוא ניקוי של צינוריות ניקוז מלאכותיות המושתלות בגוף, למשל בצינורית השתן או במוח. צינוריות אלה נוטות להיסתם ואז יש להחליפן בניתוח נוסף. הרובוט הזעיר דומה בתפקוד שלו לרובוט ניקוי בריכה או בית - הוא עשוי טיטניום ויש לו זרועות שנעות סביבו. ניתן לשלוט בו מחוץ לגוף ולכוון אותו בתוך הצינורית כך שישחרר הצטברויות של לכלוך ויאפשר להן להישטף החוצה מן הצינור.

בעתיד המוצר עשוי להתאים גם לניקוי פלאק מכלי דם, כדי למנוע התקפי לב ושבץ מוחי, ולחסוך צורך עתידי בבלון או סטנט. יישומים רחוקים עוד יותר יכולים לכלול רובוט עם מצלמה לצילום בתוך הגוף (כמו הגלולה של גיוון אימג'ינג, אך בתוספת יכולת לשלוט במיקום ובזווית הצילום), או שחרור תרופה במיקום מסוים.

טכנולוגיה נוספת של מיקרובוט כוללת רובוט בשילוב בלונים שיכולים להתנפח באופן שיוצר ביניהם צינור חלול. דרך צינור כזה ניתן להעביר כלים ניתוחיים, למשל תיל של צנתור - ללא חשש לפגיעה בדפנות העורק.