חיים כץ: "צריך 100 מיליארד ש' לעזור לקשישים, אין לנו את זה"

שר הרווחה, חיים כץ, על מצבם הקשה של קשישים בישראל בראיון לגל"צ: "גם אני הייתי רוצה שבמדינת ישראל יפעילו 5,000 שקל כקצבת זקנה, מישהו חשב כמה זה עולה?"

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

"אני מכיר את מצוקת הקשישים, רק שצריך 100 מיליארד שקל בשביל לעזור להם": שר הרווחה, חיים כץ, התייחס הבוקר (א') לכתבה המטלטלת ששודרה ב"אולפן שישי" ששיקפה את מצבם הקשה של קשישים בישראל, שנאלצים לעבוד בניקיון ובשליחויות על מנת לשרוד - ואמר כי למשרדו אין די תקציב על מנת לסייע לאוכלוסיה זו.

"אני מכיר את זה מקרוב - 235 אלף איש, לצערי, מקבלים הבטחת הכנסה ואלו שמעל גיל 80, אם הם עריריים, זה 3,150 שקלים ואם זה זוג זה 5,000", אמר כץ בריאיון לגל"צ. "מה לעשות, גם אני הייתי רוצה שבמדינת ישראל יפעילו 5,000 שקל כקצבת זקנה".

"מישהו חשב כמה זה עולה? אם יכפילו מיליון כפול 3,500 שקלים שזה הפער בין 1,500 ל-5,000, כפול 12 חודשים - יתברר שמדינת ישראל צריכה לשים מאה מיליארד שקל לשנה. אם יש לנו זה בסדר, גם אני רוצה", אמר כץ. "אני אומר שאני מנסה לעשות כמיטב יכולתי - בתקציב הזה הגדלתי את קצבת ההכנסה ב-1.3 מיליארד שקלים, שזה יתרום עוד כ-300 שקלים מדי חודש", הוסיף השר.

"אני עושה מאמצים אדירים להעלות את התקציב אבל זה לא קל. המספר של אלו שעניים גדול יותר מאלו שמקבלים הבטחת הכנסה. 400 אלף קשישים חיים מתחת לקו העוני לצערי. אחת המחלות שלא מדברים עליה היא בדידות, שיש כ-65 אלף מתוך אלו שמקבלים קצבת הכנסה שהם עריריים".

"המספרים הם גדולים, ואין לנו את זה"

כץ התייחס בדבריו גם לסיפורו של ישעיהו אביינך מקונן, בן 83, שמועסק כמנקה בנתב"ג ושיש לו חוב של חצי מיליון שקלים: "לא יודע אם יש לו חוב, איך הוא הגיע לחוב הזה? צריך לבדוק. משרד המשפטים מפקח על ההוצאה לפועל".

"כל התקציב של משרד הרווחה היה 6.5 מיליארד שקלים, לצערי. יש לצערי 235 אלף או 400 אלף עניים מתוך הזקנים, ומדינת ישראל צריכה ללכת לפרויקט לאומי ולהגיד 'אנחנו למען הקשישים' וב-2017 צריכים לבוא ולהגיד 'אנחנו שנת רווחה'", אמר כץ. "זה המצב במדינת ישראל ואנחנו צריכים לנסות ולעזור ואם נצליח גם במעט. המספרים הם גדולים, ואין לנו את זה".

"אני צריך מאה מיליארד בשנה כדי להביא את מה שאותה גברת בכתבה אמרה - שזה בערך 30% מכל תקציב מדינת ישראל כדי לתת לזקנים 5,000 שקלים בחודש. אם לא נתעשת ולא ננסה למצוא פתרונות - המצב רק יילך ויחמיר", סיכם השר.