הערכות: חלק גדול מעובדי המערכת בכתר יפוטרו

לחלק מהעובדים בהוצאה שנרכשה ע"י מודן מוצע להישאר בשכר מופחת ■ הערכות: הפיטורים יתבצעו עוד לפני החגים ■ בין סופרי כתר הוותיקים שבוחנים כעת את עתידם: עמוס עוז וצרויה שלו

רגע לאחר הקלוזינג בסוף השבוע לעסקת רכישת הוצאת כתר על-ידי הוצאת מודן, נמצאת הרוכשת בדרך לפטר חלק גדול מעובדי מערכת כתר - כך מעריכים גורמים בכירים בשוק הספרים. בשלב זה מספר עובדים כבר זומנו לשימוע לפני פיטורים, ולאחרים הוצע לעבוד בשכר מופחת.

ככל הנראה, הפיטורים יתבצעו לפני החגים, מתוך רצון של מודן "לחסוך" תשלום שכר של חודש לעובדים, כאשר בפועל הם יעבדו בחלק קטן ממנו.

במערכת כתר יש 12 עובדים. בכל הנוגע לעובדי המחסן, יש סיכוי גבוה שרובם יישארו לעבוד גם לאחר הרכישה. טרם ברור מה יעלה בגורל אנשי השיווק של ההוצאה.

במארס האחרון דיווחה כתר הוצאה לאור על מכירת ההוצאה כתר ספרים שבשליטתה לידי הוצאת מודן. החברה הבורסאית, שבשליטת ארלדן של משפחת רשף, מכרה את הוצאת הספרים הוותיקה והמוערכת תמורת 21 מיליון שקל. יחד עם פירעון הלוואה של כתר ספרים מכתר הוצאה לאור, שווי העסקה הסתכם ב-26.5 מיליון שקל.

ביצוע העסקה התעכב חודשים ארוכים, בשל הצורך לקבל את אישור רשות ההגבלים למיזוג בין שתיים מההוצאות הגדולות בענף (אחרי כנרת זמורה ביתן וידיעות ספרים). אישור זה ניתן בתחילת השבוע שעבר, וכאמור, בהתאם לכך העסקה נסגרה בסוף השבוע האחרון.

מהלך הקיצוצים במצבת כוח-האדם מגיע כחלק מהשאלה הגדולה - מה תעשה מודן עם ההוצאה שרכשה? מודן כבר קנתה הוצאות ספרים בשנתיים האחרונות, כמו זיקית, אבל כתר היא בסדר גודל אחר.

עודד מודן, בעל השליטה במודן, דיבר למחרת היוודע העסקה בפני עובדי כתר ואמר כי התוכניות להתקשרות איתם הן לטווח ארוך וכוללות את שמירת כתר כהוצאה פעילה ועצמאית. מודן גם עושה כנראה מאמצים להשאיר אצלה את הסופרים הבולטים של כתר, שעמם נמנים בין היתר עמוס עוז, צרויה שלו, סייד קשוע, ירון לונדון, מתן חרמוני ורונית מטלון.

אבל לא בטוח שכולם ימשיכו להוציא ספרים במודן לאחר הרכישה. את הסטטוס שלהם בימים אלה ניתן להגדיר כ"מודאגים ומחוזרים". המחזרות הן הוצאות הספרים האחרות.

למרות ההצהרות מצד מודן, בכירים בשוק הספרים מעריכים כי מודן מעוניינת בעיקר בבק ליסט של כתר (הזכויות על הספרים שיצאו במסגרתה לאורך השנים), כאשר יתר הפעילות, בדגש על המערכת, יקוצץ באופן משמעותי.

אם כך הם פני הדברים, אחד הגורמים בענף מפקפק בכדאיות המהלך: "מה יישאר מכתר? אמי רובינגר. עמוס עוז הרי מוכר בשנה רק 200-300 עותקים מ'סיפור על אהבה וחושך'. זה לא בק ליסט. בק ליסט זה 'מעשה בחמישה בלונים', כזה שאתה מוכר אלפים בשנה. אין בק ליסט בספרי מבוגרים.

"גם מהצד של מודן, לא בטוח שעם מגבלת התצוגה הוא ירצה להוציא ספרים שלא יהיה לו היכן להציגם (בגלל המגבלה שלא מאפשרת לה להציג את ספריה ביותר מ-22.5% מהתצוגה בצומת ספרים, שהיא מחזיקה בשליש ממנה). גם היום במודן נאלצים להוציא ספרים שלהם מהתצוגה כדי לשים ספרים של כתר. לאורך זמן, היקף המכירות של שתי ההוצאות שהתאחדו יהיה קטן מזה של שתיהן יחד היום".

ממודן נמסר כי "מכל עובדי כתר, עד כה זומנו 5 עובדים לשימוע. במקביל, צורפו עוד עובדים כדי לסייע למעבר והאיחוד של כתר ומודן, ושיחות שכר טרם נעשו עם מי מהעובדים".