מתי כבר תקום להם תחרות? סכסוך עבודה בנמלי ישראל

סכסוך העבודה - "לנוכח סירוב הנהלות הנמלים לכבד את הסכם המסגרת עם העובדים שבו תוספות שכר" ■ ניסנקורן: "לא אסכים לעיכוב ההסכם"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הכריז היום (ג') על סכסוכי עבודה בנמלי הים באשדוד ובחיפה, על רקע תוספות השכר לעובדים שלא התקבלו במסגרת הסכם המסגרת במגזר הציבורי. ניסנקורן טוען כי הוא התריע כבר לפני כשבוע וחצי בפני משרד האוצר על כוונתו להכריז סכסוך בנמלים, לנוכח העיכוב ביישום ההסכם שאמור היה להיכנס לתוקף כבר ביולי.

בהסתדרות מוסרים כי הנהלות הנמלים מסרבות לחתום על הסכם המסגרת בנוסח מותאם שגובש בין יו"ר ההסתדרות לבין משרד האוצר למרות שהושגו הסכמות בנושא.

משמעות הדבר שאם הסכסוך לא ייפתר, בעוד 14 יום יוכל ארגון העובדים להודיע על השבתה מלאה או חלקית בעבודה ברציפי הנמלים, ממש לפני החגים - דבר שיסב נזק חמור ליבואנים ויצואנים לאור העובדה שיותר מ-90% של הסחורות שנכנסות ויוצאות מהנמלים עוברות דרך נמלי ישראל.

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "תקופה ארוכה, ובהתאם למדיניות שאני מוביל, עובדי הנמלים נוהגים באחריות ובאיפוק אך לא אתן לפגוע בזכויותיהם - לא אסכים לעיכוב הסכם המסגרת בנמלים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי: "כולי תקווה כי הנהלות הנמלים יתעשתו בהקדם". אדרי קרא למנכ"ל חברת נמל אשדוד יצחק בלומנטל ולמנכ"ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן "להפגין אחריות, לכבד את העובדים וליישם את ההסכם באופן מיידי. ללא פתרון למשבר בזמן הקרוב, ההסתדרות תפעל בכל הערוצים שעומדים לרשותה, לרבות השבתה מלאה של הנמלים".

כזכור, באפריל נחתם הסכם המסגרת במגזר הציבורי, לאחר תקופה ממושכת של דיונים בין ההסתדרות לבין המדינה ומעסיקים נוספים בשירות הציבורי. לפי ההסכם, בחמש השנים עובדי המגזר, ובתוכם גם עובדי הנמלים, יקבלו תוספת שכר בשיעור 7.5% ומענק בגובה 2,000 שקל (אשר מחציתו הראשונה כבר חולקה למרבית העובדים בינואר 2016). 

ההסתדרות טוענת כי הנהלות הנמלים לא מכבדות את ההסכם וכי אין בכוונתן לחתום עליו.