הצצה לפארק חווייתי חדש ויוצא דופן שנפתח לאחרונה

באחוזתו המיתולוגית בת 140 הדונמים של צ'רלי צ'פלין, על גדות אגם ז'נבה בשווייץ, נפתח לאחרונה פארק יוצא דופן שנבנה במשך 16 שנים בסכום-עתק וכולל שלל אטרקציות מיוחדות ומרהיבות ■ קבלו הצצה

"עולמו של צ'פלין" הוא מוזיאון חווייתי יוצא דופן, שנפתח לאחרונה באחוזתו של צ'רלי צ'פלין בעיר וֶוֶה (Vevey) על גדות אגם ז'נבה. מדובר באחוזה בת 140 דונם אותה רכש צ'פלין תמורת 600 אלף פרנק שווייצרי, אשר שוויה מוערך כיום ב-15 מיליון פרנק. צ'פלין התגורר באחוזה ב-25 השנים האחרונות לחייו עם אשתו ועם 8 ילדיהם.

הפרויקט "עולמו של צ'פלין," שכולל למעלה מ-30 אתרי צילום משוחזרים מתוך סרטיו, התחיל להתגלגל בשנת 2000, כשמי שעומד מאחורי המיזם עומד המוזיאולוג הקנדי איב דוראן, שיחד עם המשפחה הקים מוזיאון על חייו ויצירתו של צ'פלין, מוזיאון שהוא למעשה מרכז תרבות, שבו אפשר לא רק לצחוק ולחוות את צ'רלי הליצן, אלא גם להכיר דרך עבודותיו את התקופה, את החברה של אז ונושאים חשובים שטיפל בהם בסרטיו, כמו המשבר הכלכלי, רעב, דיכוי ופאשיזם, נושאים שמעסיקים אותנו גם כיום.

למיזם של דוראן הצטרפה Grévin - חברה צרפתית שמפעילה אתרי נופש ופארקי שעשועים. כך, בהשקעה של 60 מיליון פרנק שווייצרי יצרו את המרכז שכולל בין היתר את ארכיון סרטי צ'פלין, 15 אלף צילומים ו-200 אלף מסמכים.

הקמת המרכז נמשכה 16 שנה בגלל שכן אחד שהתנגד. אולם בסופו של דבר "עולמו של צ'פלין" מתפרס על פני 3 מתחמים: בית המשפחה, שמפגיש את המבקר עם החיים הפרטיים של משפחת צ'פלין; המתחם המוקדש לסרטיו; והפארק היפהפה הענק, שמשקיף אל הנוף האלפיני של רכסי Dents du Midi ו-Le Grammont.

מתחם הסרטים הוא לב העניין. הביקור מתחיל באולם קולנוע, בצפייה בסרט קצר, מעין פתיח. בסיומו המסך עולה, ומאחוריו מתגלה שחזור של סמטה לונדונית של סוף המאה ה-19 - זירת ילדותו של צ'פלין, ומכאן פשוט נשאבים פנימה אל חללים שופעי קסם של אתרי סרטים משוחזרים, מלאים בדמויות בגודל טבעי של צ'פלין ושפע של דמויות מסרטיו, וגם דמויות של אישים ידועים שהוא היה ההשראה ליצירתם - פליני, בניני, מייקל ג'קסון ו-וודי אלן. במקום תמצאו גם את החליפה המקורית של דמות הנווד המיתולוגית שמבוטחת בסכום של חצי מיליון דולר, הנעליים והמגבעת המקוריים מ"זמנים מודרניים" שנרכשו ב-120 אלף דולר מזוג אספנים ניו-יורקים.

המתחם כולו מלא מסכי וידאו שמקרינים קטעים מסרטי צ'פלין וקטעי תעודה שונים. נוגעים במיוחד הם הסרטים המשפחתיים, שנמסרו על-ידי ילדי צ'פלין ומוקרנים בכל פינה בבית המגורים. גם שם צ'פלין הוא צ'פלין, לא יכול להתאפק. עושה פרצופים, מדלג, מדגדג וגונב את ההצגה. הסרטונים המשפחתיים האלה בסלון, בחדרי השינה ובחדר העבודה יוצרים אצל המבקר תחושה של קרבה אל דיירי הבית.

"עולמו של צ'פלין" מיועד בראש ובראשונה למשפחות ומותר לגעת בדמותו של צ'רלי. מבקר מן השורה יבלה שם שעתיים-שלוש, אבל מוקיריו של צ'פלין יבלו כאן כנראה הרבה יותר.

עם פתיחת המוזיאון צצו ועלו גם אתרים נוספים בעיירה שמשתמשים במותג, כמו חנות שוקולד בה תוכלו לאכול את נעליו של צ'פלין אשר עשויות משוקולד, שני בניינים עם ציורי ענק של דמויותיו של צ'פלין ומלון "זמנים מודרניים" - מלון 4 כוכבים חדש ביציאה לכביש המהיר מוֶוֶה.

צ'פלין נפטר ב-1977, אונה ב-1991, והם קבורים זה לצד זה בבית העלמין הקטן של קורסייה-סור-ווה, שגם הוא, מן הסתם, יזכה עכשיו למבקרים רבים יותר.