בית משפט ברוסיה: גוגל היא מונופול שמגביל את התחרות

בית המשפט הרוסי מורה לחברה האמריקאית לצמצם את תלותו של מצב ברירת המחדל באנדרואיד במוצרי גוגל וליידע משתמשי אנדרואיד קיימים כי ביכולתם לחדול מהשימוש, למחוק או לשים קץ למינוי שלהם לשירותי גוגל שונים

חברת גוגל / צילום: בלומברג
חברת גוגל / צילום: בלומברג

החלטת בית משפט שהתקבלה לאחרונה עלולה לצמצם משמעותית את נתח השוק של גוגל בתחום החיפושים המקוונים ברוסיה. כמו כן עלולות להיות להחלטה זו השלכות על תביעה דומה בגין הפרת חוקי התחרות באיחוד האירופי - כך טוענת ינדקס (Yandex), יריבתה העיקרית של גוגל ברוסיה.

אלכסנדר שולגין, סמנכ"ל התפעול של ינדקס, אמר כי ינדקס צפויה לרשום צמיחה "גבוהה משמעותית מ-50%" בתחום החיפושים המקוונים במכשירי אנדרואיד, שמהווים 85% מכל המכשירים הניידים ברוסיה, לאחר שגוגל הפסידה בערעור השני נגד גוף הפיקוח הרוסי שמשימתו היא מניעת היווצרות מונופולים. החברה דיווחה כי נתח השוק הנוכחי שלה עומד כעת על 40% מהחיפושים באנדרואיד.

בית המשפט תמך בצו שהוציא גוף הפיקוח לגוגל ב-2015, ושבו הוא מורה לחברה האמריקאית לצמצם את תלותו של מצב ברירת המחדל באנדרואיד במוצרי גוגל וליידע משתמשי אנדרואיד קיימים כי ביכולתם לחדול מהשימוש, למחוק או לשים קץ למינוי שלהם לשירותי גוגל שונים.

גוגל תיאלץ לחתום על חוזים חדשים עם יצרניות, שיאפשרו ליצרניות אלה להתקין במסך ברירת המחדל של מכשירי טלפון אנדרואידים יישומים של יריבותיה של גוגל, וזאת לאחר שגוף הפיקוח קבע כי עסקאות שנחתמו בעבר מעניקות ליישומי גוגל יתרון על פני יריבותיה, ולפיכך אינן עסקאות הוגנות.

גוגל  גם תיאלץ לשלם קנס בסך 438 מיליון רובל (6.8 מיליון דולר) מתוקף פסק דין נפרד שניתן בשבוע שעבר בפרשה, בעקבות תלונה שהגישה ינדקס לגוף הפיקוח. לאחרונה הכריזה ממשלת רוסיה על מהלכים שיינקטו נגד אפל, שאותה מאשימה הממשלה בקשירת קשר לביצוע תיאום מחירים עם אזרחים רוסים שמוכרים מכשירי אייפון 6 ואייפון 6 פלוס.

גוגל זכאית לערער על פסק הדין, אך היא חייבת להתחיל ליישם את המלצות גוף הפיקוח תוך 8 ימים, והדבר מאשש את הצפי של שולגין לשינויים דרמטיים בשוק הסמארטפונים הרוסי. "זה משנה באופן דרמטי את מאזן הכוחות", אמר שולגין, "מרבית צמיחתה של גוגל נובעת מאנדרואיד".

 

ינדקס, שהוקמה בשנות ה-90, חלשה במשך זמן רב על שוק החיפושים בשפה הרוסית, עם 56% מסך החיפושים, על-פי נתוני liveinternet.ru. אך בשנים האחרונות החלה גוגל לשחוק את מעמדה. באפריל הביסה החברה האמריקאית לראשונה, וביתרון צר מאוד, את ינדקס במונחי סך מספר המשתמשים החודשי, לדברי חברת מחקר השוק TNS, שייחסה זאת לדומיננטיות של גוגל בשוק הסמארטפונים. כ-60% מהמשתמשים הרוסים של גוגל משתמשים בשירותיה בנייד, בעוד שמשתמשי ינדקס נוטים יותר לבצע חיפושים באמצעות מחשבים שולחניים, לדברי TNS.

שולגין ציין כי לינדקס יש נתח שוק של 45% בחיפושים בשפה הרוסית בדפדפן כרום של גוגל, שבו מותקן מנוע החיפוש של גוגל כברירת מחדל. לדברי שולגין, זוהי דוגמה לפוטנציאל הצמיחה של ינדקס בעקבות פסק הדין. "אנשים סקרנים והם כן עוברים משירות לשירות", הוסיף שולגין.

ינדקס כבר תכננה לערוך במועד מאוחר השנה קמפיין לשכנוע יצרניות אנדרואיד לעבור לצדה.

"גוגל אינה ארגון צדקה", הדגיש שולגין. "הם באמת מונופול, והם באמת מגבילים את התחרות".