תיעוד מזעזע: התעללות בקשישים סיעודיים בבית אבות

מצלמה נסתרת בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10 חשפה התנהלות לא פחות משערורייתית, לכאורה, בבית אבות סיעודי שיקומי "עמל טבריה"

בית אבות שיקומי/ ציללום: מתוך הוידאו , הכל כלול
בית אבות שיקומי/ ציללום: מתוך הוידאו , הכל כלול

תיעוד מזעזע ומטריד במצלמה נסתרת חשף התנהלות לא פחות משערורייתית, לכאורה, בבית אבות סיעודי שיקומי "עמל טבריה".

בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10 נחשפה התנהלות מחפירה לכאורה של צוות בית האבות: בתו של אחד המטופלים שביקרה במקום באופן יומיומי טענה בפני מצלמות התוכנית על התעללות בקשישים הסיעודיים על בסיס יומי, הזנחה פושעת, יחס מזלזל וניקיון לקוי, וגם התנהלות מקצועית לקויה - מניעה ועיכוב של טיפולים, מטפלים לא מנוסים, היעדר רופא במקום בכל יום, המתנה ארוכה לאוכל ומקלחות ועוד.

עוד לדבריה, המטפלים משתמשים במוצרים האישיים של המטופלים, גונבים להם חפצים, מאיימים ומקללים אותם. אחד המטופלים אמר למצלמה הנסתרת שנתנו להם מכות וגרמו להם לפציעות בשל טיפול לקוי. 

והגרוע מכול - המצלמה קלטה מטופל סיעודי שמשתמש בכסא גלגלים, כשהוא פשוט קשור לקיר זמן ארוך בשרשרת ברזל ולא יכול לזוז עם הכסא - וזאת כי הוא "מפריע" לצוות. 

כשהבת ניסתה להתערב והעירה לצוות - אמרו לה להתעסק בעניינה. כשהיא עימתה אותם עם ההאשמות, הם הכחישו כמובן מכל וכל.  

מבית האבות השיקומי "עמל טבריה" נמסר בתגובה ל"הכול כלול", כי "בכתבתכם הוצגה תמונת שווא שאיננה משקפת את הנעשה בבית החולים". בהתייחס למטופל הקשור עם כיסא הגלגלים לקיר נמסר, כי "מדובר במטופל עם הפרעות התנהגותיות, דבר המסכן את עצמו ואת הסביבה ובשל כך ננקטו הפעולות המתאימות. הדייר שרואיין במצלמה הנסתרת הוא דייר עם בעיות פסיכיאטריות, ולכן התמונה שהוצגה איננה נכונה ומעוותת את המציאות.

"צוות העובדים של עמל טבריה עובד ימים כלילות במתן טיפול אוהב, מחבק, ומכבד לכול דיירי הבית, צוות העובדים הינו מקצועי ומיומן ועובר הכשרה ובקרה יומיומית. לצערנו המציאות שהוצגה אינה מציגה מצב אמת, אנו נמשיך וניתן את היחס המקצועי החם והאיכותי לכול מטופלינו. אנו פועלים בשקיפות מלאה מול משפחות המטופלים ומול משרד הבריאות".

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר: ⁠"⁠⁠מדובר במקרים חמורים שלא נוכל להשלים עימהם. אנו אמונים על שמירת כבוד האדם, בייחוד אנשים קשישים, קשיי יום, ביניהם חסרי ישע וזקוקים לסיוע וחלילה מלאפשר לפגיעה בהם. הוריתי על בדיקת הענין לעומקו ומשרד הבריאות פועל מיידית לבחינת המקרים והתלונות. נוודא שמקרים מעין אלו לא יקרו במערכת הבריאות, השואפת לחמלה ולאיכות בטיפול בסיעודיים וקשישים".

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות רואה בחומרה את התלונות. המוסד 'עמל' סיעודית בטבריה מצוי תחת בקרה ופיקוח תכופים. מיד עם קבלת התלונות נשלח צוות מקצועי למוסד מנפת טבריה. במידה והתלונות יימצאו מוצדקות משרד הבריאות ישקול להפסיק אשפוזים במוסד זה. משרד הבריאות ימשיך במעקב אחר מוסד זה".