צדיק בינו נערך ל-2019: יוכל למכור מניות פז דרך הבורסה

פז עצמה קיבלה היום היתר שליטה בבית הזיקוק אשדוד שיאפשר לה להמשיך להפעילו ללא גרעין שליטה בחברה

צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת
צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת

איש העסקים צדיק בינו נערך לאפשרות שיחליט לוותר על ההחזקה בחברת תחנות הדלק פז נפט , בשל דרישות חוק הריכוזיות. היום דיווחה פז כי קיבלה מראש הממשלה ושר האוצר היתר לשליטה בבית הזיקוק אשדוד שבבעלותה, וזאת בנוסף להיתר שניתן לבעל השליטה בה, בינו. משמעות ההודעה היא שפז נפט תוכל להמשיך ולהחזיק בבית הזיקוק באשדוד, גם אם תיוותר ללא בעל שליטה.

בינו ושותפיו, משפחות אבלס וליברמן האוסטרליות, מחזיקים כיום במניות השליטה (30.15%) בחברת פז נפט בשווי של 1.9 מיליארד שקל, וכן בגרעין השליטה (69.61%) בחברת פ.י.ב.י, ששולטת בבנק הבינלאומי הראשון עם החזקה ב-48.34% ממניותיו בשווי של 2.36 מיליארד שקל.

חוק הריכוזיות, שנכנס לתוקפו בסוף 2013, קבע כי על בינו ושותפיו לבחור עד סוף 2019 בין המשך ההחזקה בנכס הריאלי (פז נפט) להמשך ההחזקה בנכס הפיננסי (הבנק הבינלאומי). אלא שאם עד כה, היו בינו ושותפיו מחויבים למכור את השליטה בפז למשקיע או קבוצת משקיעים שיהיו מקובלים על מוסדות המדינה (בגלל הבעלות על בית הזיקוק באשדוד), במקרה שיחליטו להמשיך ולהחזיק בבינלאומי, הרי שהאישור הנוכחי יאפשר את מכירת מניות השליטה בפז לכלל הציבור באמצעות הבורסה. על רקע אפשרות זו, ירדה היום מניית פז נפט בכ-2% במסגרת המסחר בבורסה.

מפז נמסר כי היתר השליטה שקיבלה, ייכנס לתוקף רק אם שיעור ההחזקה של בעלי השליטה בה יירד אל מתחת ל-30%. במסגרת ההיתר נקבע כי היא לבדה תחזיק בבית הזיקוק, וכי ייאסר על כל אדם להחזיק ביותר מ-5% ממניות פז, למעט גופי השקעה מוסדיים שיקבלו אישור להחזיק עד 10% ממניותיה. כמו-כן, נקבע כי יו"ר פז נפט, המנכ"ל וכלל הדירקטורים, יהיו אזרחי ישראל ובעלי סיווג ביטחוני והתאמה לתפקיד.

מדובר בהסדר רגולטורי דומה לזה הקיים כיום בענף הבנקאות בישראל, ואשר מאפשר מכירה של גרעיני שליטה בבנקים בדרך הבורסה והשארת הבנקים ללא בעלי שליטה. כך, שהסדר הנוכחי משאיר לבינו את שתי האופציות פתוחות (ומשווה ביניהן מבחינת דרכי המכירה), בטרם יידרש להחליט בעוד כשלוש שנים באיזה מבין שתי החזקותיו לבחור.

פז נפט מחזיקה כאמור בבית הזיקוק באשדוד ועוסקת במקביל בשיווק ומכירה של תזקיקי נפט, בעיקר באמצעות תחנות הדלק פז. החברה פרסמה היום גם את תוצאותיה לרבעון השני של 2016. החברה דיווחה על ירידה של 22% בהכנסות ל-2.8 מיליארד שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וכן על התכווצות של 34% ברווח הנקי ברבעון השני ל-161 מיליון שקל. בחברה ציינו כי הירידה במכירות לעומת הרבעון המקביל, נבעה מירידת מחירי הנפט ותזקיקיו, וכי על הרווח הנקי השפיעו ירידת מרווח הזיקוק והפרשי עיתוי בגין הגנות מלאי שמחזיק בית הזיקוק באשדוד.