חיים סבן ינסה לגייס 200 מ' ד' לחברת בלאנק צ'ק בוול סטריט

החברה, Saban Capital Acquisition, הגישה אמש טיוטת תשקיף ראשונה לרשות לני"ע האמריקאית ■ עשויה למזג לתוכה חברות ישראליות אך לא ציינה עדיין באלו סקטורים תתמקד

מתחילת השנה הונפקה בשוק ההון האמריקאי חברה ישראלית אחת קטנטנה: Cellcet Bio, חברת ביומד שכבר נסחרה בשוק ההון הישראלי, ופנתה לאמריקאי כדי לגייס 8.4 מיליון דולר. וזהו. הפעילות בשוק הראשוני האמריקאי, ולא רק בגזרה הישראלית, מדשדשת מתחילת השנה בין היתר על רקע התנודתיות של שוקי ההון ולמרות שאלו, ובמיוחד האמריקאי, נושמים אוויר פסגות.

מה שכן קורה - ואפשר להגיד שעושה קאמבק - אלו הנפקות של חברות בלאנק צ'ק (Blank Check) דהיינו צ'ק פתוח. חברת צ'ק פתוח היא חברה ללא פעילות, שמגייסת הון בשוקי ההון מתוך מטרה למזג לתוכה פעילות או מספר פעילויות של חברות פרטיות וכך לאפשר להן להפוך לציבוריות בדלת האחורית. מכשיר הבלאנק צ'ק הוא מכשיר השקעה די פופולרי בוול סטריט, אך יעילותו בטווח הארוך עדיין מוטלת בספק. כך או אחרת, זהו מכשיר שמשגשג בתקופות גאות כמו הנוכחית, ובעיקר בתקופות שבהן הכסף הוא זול, כלומר כשהריבית היא אפסית.

עכשיו מתברר כי לא אחר מחיים סבן (71) אחד הסמי-ישראלים העשירים בעולם - שווי הון של 3.6 מיליארד דולר לפי דירוג "פורבס" האחרון - ינסה להרוויח מאפיק השקעה זה. אמש (ג'), חברת הבלאנק צ'ק שנקראת על שמו, Saban Capital Acquisition, הגישה לרשות לני"ע האמריקאית טיוטת תשקיף ראשונה לקראת גיוס בוול סטריט של 200 מיליון דולר - לא פחות ולא יותר.

סבן קפיטל אקוויזישן, שהתאגדה במקלט המס של איי קיימן, תנסה להנפיק 20 מיליון יחידות לפי מחיר של 10 דולר ליחידה כאשר כל יחידה כוללת מניה רגילה אחת וחצי מאופציה לרכישת מניה רגילה לפי מחיר מימוש של 11.5 דולר. כמו כן, החברה מעניקה לחתמי ההנפקה, בנקי ההשקעות דויטשה בנק וגולדמן זאקס (שניים מהאריות של וול סטריט ואולי הוכחה מקדימה לסיכויי הצלחת ההנפקה) את האופציה לרכוש 3 מיליון יחידות נוספות וכך לגייס 30 מיליון דולר נוספים. סבן יכהן כיו"ר החברה בעוד אדם צ'רנוף (50), מנהל עסקיו של סבן, יכהן כמנכ"ל.

סבן, נזכיר, חי בארה"ב כבר מעל 30 שנה ובנה את הונו מהפאוור ריינג'רס, סדרת הטלוויזיה המצליחה. לפני 21 שנה מיזג את עסקי המדיה שלו עם אלו של Fox Kids מקבוצת News Corp של איל המדיה רופרט מרדוק. יותר מאוחר, סבן ומרדוק מכרו את הפעילות המשותפת שבנו לוולט דיסני, וסבן לקח את ההון שזו יצרה לו וייסד את חברת ההשקעות סבן קפיטל. סבן תמיד היה ציוני נלהב, והשקיע ומשקיע בישראל. ההשקעה הכי מפורסמת שלו היא רכישת גרעין השליטה ב"בזק" מהמדינה, יחד עם קרן אייפקס ומורי ארקין - השקעה עליה הרוויח הרבה.

למרות הציונות של סבן, הבלאנק צ'ק לעיל לא מציינת בטיוטת התשקיף שלה כי תשקיע אך ורק בחברות ישראליות אך רומזת בעקיפין כי ייתכן וכן תתמקד בחברות ישראליות. "ייתכן כי נשקיע בכל חברה ובכל סקטור, אך נעדיף להשקיע בחברות שיוכלו להרוויח מהניסיון של ההנהלה שלנו בהשקעות בצפון אמריקה, אירופה, אסיה וישראל", נכתב בטיוטה.

כך או אחרת, אם אתם צריכים הון ורוצים להרוויח מהניסיון של סבן ואנשיו - אולי כדאי שתרימו אליו טלפון.