שטייניץ הכריע: תחנות הפחם בחדרה יושבתו בתוך 6 שנים

יחידות 1-4 המזהמות בתחנת הכוח בחדרה יעברו למודל של פעילות בשעת חירום בלבד, וזאת - לאחר שיוקמו תחנות כוח חדשות שיופעלו בגז

תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי
תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי

במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר משרד האנרגיה, הודיע השר יובל שטייניץ שכי יחידות 1-4 בתחנת חדרה, שהוקמו בשנות ה-80 של המאה הקודמת ופועלות בפחם, ייסגרו, ובמקומן יוקמו תחנות גז. ביחידות הכוח 5-6, החדשות יותר, יותקנו סולקנים. התחנות הישנות יעברו למודל של הפעלה בעת חירום. בהחלטתו, שר האנרגיה למעשה אימץ את עמדת המשרד להגנת הסביבה בנוגע להמשך הפעילות של התחנות הפחמיות, ואכן אמרו שם היום כי "מדובר על החלטה אמיצה, שתוביל בעוד כמה שנים להפסקה מוחלטת של זיהום תחלואה ותמותה כתוצאה מיחדות מזהמות אלה".

תחנות הכוח 5-6 החדשות ותחנת הכוח הפחמית באשקלון ימשיכו לפעול ללא שינוי (אך יותקנו בהן סולקנים) כדי לשמור על ביטחון אנרגטי מסוים בתחום הדלקים, כטענת שטייניץ.

תחנות הכוח הפחמיות יושבתו בתוך 6 שנים, לאחר חיבורם של מאגרי הגז הטבעי לוויתן, כריש ותנין לחוף וסיום הקמתן של תחנות הכוח החדשות שיופעלו בגז. לא ברור עדיין מי יבנה את התחנות החדשות - הסקטור הפרטי או חברת החשמל, אבל לדברי שטייניץ לא חברת החשמל תפעיל אותן בעתיד.

"מדובר בתוכנית נועזת", אמר השר במסיבת העיתונאים. "לאחר שיקולים רבים ובחינות והתלבטויות, הכרעתי באותו קו מדיניות כללית שהנהגתי קודם: מינימום אנרגיה פחמית, מקסימום ביטחון אנרגטי. אנחנו הולכים בכיוון הזה. האחריות על הביטחון האנרגטי של המדינה מונחת על כתפיי. ההחלטה הגיעה לגיבוש רק כאשר השתכנעתי לחלוטין על הגעה לרמה סבירה של ביטחון אנרגטי בתוך הפחתה של שימוש בפחם. זו החלטה לא פשוטה ולא קלה, אך לא מדובר בשינוי במדיניות שהייתה נהוגה במשרד האנרגיה זה עשורים להפחתה של 15% בשימוש בפחם לייצור חשמל בתחנות הכוח בישראל. ההחלטה התקבלה מתוך דאגה לבריאות הציבור, לאיכות הסביבה ולעקרון ברזל של שמירה על ביטחון אנרגטי. זאת במקביל לדיון בתרחישים שונים בנוגע לסולקנים הקיימים והתפתחות במאגרים תנין וכריש שקורמים עור וגידים. המטרה היא להשתמש יותר בגז טבעי גם בייצור החשמל, גם בתחבורה וגם בתעשייה".

"פניית פרסה"

נזכיר שלפי דוח של המשרד להגנת הסביבה ניתן להשבית את היחידות הישנות והמזהמות בתחנת אורות רבין ולשמרן בעתודת חירום אסטרטגית באופן שניתן יהיה להפעילן מחדש בתוך פחות משבועיים. לפי אותו דוח, השבתת היחידות, המייצרות כיום כ-1,440 מגה-ואט, עשויה לחסוך למשק כ-12.5 מיליארד שקל, בהשוואה לחלופה של הארכת חיי היחידות והתקנת סולקנים בהן.

לפני כשבועיים גם משרד הבריאות פנה למשרד האנרגיה בדרישה לסגור את תחנות הכוח הללו, בתוך הסתמכות על מחקרים המצביעים על נזקים בריאותיים משמעותיים לתושבי האזור הנגרמים כתוצאה מהפליטות המזהמות של תחנות 1-4. לפי המשרד, משמעות המשך הפעילות של התחנות לאחר התקנת הסולקנים היא תמותה עודפת של 50 בני אדם בשנה באזור חדרה, נוסף על תחלואה צפויה בדרכי הנשימה, מחלות לב וכלי דם וסרטן.

עוד עשויים להרוויח מההחלטה בעלי המאגרים תמר, לוויתן, כריש ותנין, ותעשיות האנרגיה הירוקה.איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל מסרו היום כי "השר שטייניץ מוביל פניית פרסה היסטורית בכל הנוגע לקידום אנרגיה ירוקה בישראל".

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל מברכת על החלטת השר שהסיר את אי-הוודאות סביב אופן ייצור החשמל בתחנת הכוח אורות רבין. חברת החשמל הצהירה בעבר וכך גם היום: ההחלטה לגבי אופן ייצור החשמל ביחידות הייצור 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין היא עניין של מדיניות משק החשמל. החברה הציגה עמדתה בפני הגורמים הרלוונטיים כשלנגד עיניה סוגיות של אמינות אספקה, ביטחון אנרגטי, התמודדות עם איומים והבטחת אספקת חשמל יציבה ונקייה. חברת החשמל תיערך ליישום מדיניות השר".