לאן נעלמו 30 מ' ש' שיועדו לילדים?

מי החליט להעביר את הכסף שהיה מיועד למשפחתונים למטרות אחרות, עלומות?

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

כשהתיישבתי הבוקר לכתוב את הטור הזה, היה לי בראש את אהוד ברק ובנימין נתניהו, נושא שתמיד מעניין, ובוודאי בימים אלה כשהשניים מתחרים ביניהם על תואר ראש הממשלה הגרוע ביותר. אבל אז נתקלתי בידיעה על 30 מיליון שקל שהוקצבו להקמת משפחתונים לילדים בגיל הרך - ושמסתבר כי לא הגיעו ליעדם. נעלמו. התאיידו. אף אחד לא יודע לומר איפה הם. החלטתי שזה הרבה יותר חשוב, שאי אפשר לעבור על כך לסדר היום, אפילו בשביל ברק וביבי. מה גם שהשניים הללו לא הולכים, למרבה הצער, לשום מקום.

"הכסף הועבר לדרעי?"

איך נודע על 30 המיליון האבודים? חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס העלתה את הנושא בוועדת הכספים (יחד עם הח"כים יעקב אשר ואראל מרגלית). במהלך הדיון דווח לוועדה כי בחמש השנים האחרונות לא נפתח ולו משפחתון אחד. ואז הוטלה לחדר הדיונים פצצה עם ריח לא טוב. רכז התעסוקה באגף התקציבים של האוצר, מורן מזור, אמר: "30 מיליון השקל שהוקצו למשפחתונים הועברו אל אריה דרעי כשזה עזב את משרד הכלכלה לטובת המשרד לפיתוח הנגב והגליל". דרעי מכחיש, אולם באוצר מתעקשים שהכסף כבר הועבר (למשרדו של דרעי). זה אומר "אינו אצלי", וזה אומר "אינו אצלי" ("הארץ", היום).

בהמשך לגילוי זה הציגה לוי-אבקסיס שאלה עקרונית: שר שיוצא (ממשרד הכלכלה) לוקח איתו נדוניה?

גפני (בציניות) : עכשיו תהיה הכותרת: אריה דרעי.

לוי אבקסיס: מה זה משנה? נלקחו מהמשפחתונים 30 מיליון. למה נותנים אותם כדי לפצות שר שעובר משרד? יכול להיות שהילדים שלנו הם פיצוי לפוליטיקאים?

דרעי מכחיש

דרעי מכחיש שהתקציב עבר עמו. במכתב לממונה על התקציבים הוא מוחה נמרצות על "מסירת נתונים לא מדויקים לוועדת הכספים". לנוכח זאת לוי-אבקסיס פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לנסות לאתר את הכסף. וזאת הסיבה העיקרית לכתיבת המאמר הזה. אני מבקש להוסיף את קולי לפנייתה של לוי-אבקסיס, ולהפציר ביועץ מנדלבליט להתייחס בכל הרצינות לפניית חברת הכנסת. ראשית חייבים לגלות איפה נמצאים 30 מיליון השקל. זה לא רק עניין ציבורי, אלא גם פלילי בעליל.

אליך, היועץ מנדלבליט

יש כאן כמה שאלות יסוד באיכות השלטון אצלנו. מי החליט להעביר את הכסף שהיה מיועד למשפחתונים למטרות אחרות, שבינתיים הן גם עלומות. איפה הכסף? האם זה נוהל מקובל לפצות שר שעובר למשרד אחר? רצוי והוגן שהיועץ המשפטי יסיים את החקירה עוד לפני סיום החופש הגדול, אולי עוד אפשר יהיה לעשות משהו כדי לתקן לפחות חלק מהנזק שכבר נגרם.