הפסדי דוראד קטנו ברבעון השני בכ-44% לכ-31 מיליון שקל

זאת בצל גידול בהכנסות ובעלויות הפעלת תחנת הכוח הפרטית וירידה ניכרת בהוצאות המימון ■ ההכנסות הסתכמו בכ-517 מיליון שקל

תחנת הכוח דוראד / צילום: יגאל גורן
תחנת הכוח דוראד / צילום: יגאל גורן

תחנת הכוח הפרטית דוראד אנרגיה הציגה ברבעון השני ב-2016 גידול בהכנסותיה, שכבר הסתכמו בכ-517 מיליון שקל. ואולם, גידול בשיעור דו-ספרתי בעלויות אנרגיה ובעלויות אחרות, הוביל את החברה להציג ירידה של כ-5% ברווח הגולמי כמו גם ברווח התפעולי, וקיטון ניכר אף יותר, בשיעור של כ-10% בשולי הרווח מהפעלת התחנה והרווח התפעולי ביחס להכנסות. ואולם, הודות לירידה ניכרת, בשיעור של כ-34%, בהוצאות המימון הרבעוניות, רשמה תחנת הכוח קיטון בהפסד הרבעוני, שהסתכם ברבעון השני השנה בכ-31 מיליון שקל.

זאת, לעומת הפסד של כ-55.6 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. עוד נציין כי הרווח ברבעון השני ב-2016 הושפע לחיוב מהטבת מס של כ-10 מיליון שקלים ברבעון השני. נציין כי ברבעון השני אשתקד נהנתה דוראד מהטבת מס בשיעור כפול, של כ-20 מיליון שקל.

במחצית השנה הראשונה של 2016 רשמה דוראד קיטון של כ-3.5% בהכנסות, כשבשורה התחתונה היא הציגה רווח של כ-12.6 מיליון שקל המהווה כ-1.1% מההכנסות שצברה. במחצית השנה הראשונה של 2015 רשמה דוראד אנרגיה רווח נקי של כ-9.8 מיליון שקל, שהיווה כ-0.8% מהכנסותיה באותה תקופה. נציין כי הפער השקלי בין הרווח במחצית הראשונה השנה לזה שנרשם במחצית המקבילה נובע מהפער בין המס ששולם אשתקד להטבת מס שניתנה השנה. בכל אופן, בדוראד מסבירים ש"לעונתיות וכן, לשינויים במדד המחירים לצרכן השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות של דוראד".

דוראד מפעילה תחנת כוח פרטית המוסקת בגז טבעי וממוקמת באשקלון, על קרקע שבשליטת חברת קצא"א הממשלתית. דורי אנרגיה מקבוצת דורי שבבעלות קבוצת לוזון מחזיקה יחד עם אלומיי קפיטל שבשליטת שלמה נחמה, חמי רפאל ורן פרידריך, ב-18.75% ממניות דוראד, בדומה להחזקה של חברת אדלקום, המחזיקה 18.75%, ולצד קצא"א (שמחזיקה ב-37.5%) וחברת זורלו הטורקית (25%).

הקמת התחנה הסתיימה באפריל 2014 והפעילות המסחרית שלה החלה במאי אותה שנה. עלות הקמת הפרויקט עומדת על 1.1 מיליארד דולר (קרוב ל-5 מיליארד שקל). ככלל, מאז החלה לפעול ועד כה התוצאות הכספיות של דוראד מעידות על רווחיות נאה, בדרך כלל.

עוד נציין כי בחודש שעבר, כ-5.5 שנים לאחר מועד הסגירה הפיננסית, ביצעה דוראד החזר ראשון של הלוואות הבעלים, בסך כולל של 350 מיליון שקל.

דוראד נמצאת בימים אלה במרכזו של סכסוך בעלים, במסגרתו משמיעה קבוצת דורי טענות נגד חברת אדלקום של אורי אדלסבורג בדבר חוזה ההקמה של תחנת הכוח הפרטית דוראד, תוך שהגישה בקשה לאישור תביעה נגזרת בטענה שאדלקום וחברת זורלו הטורקית רקחו קנונייה יחד עם חברת וודגרופ האמריקאית, שנבחרה כקבלן ההקמה של תחנת הכוח, לצורך ניפוח סכום חוזה ההקמה של התחנה.

זאת, תוך קבלת חלק מההפרש בסך כולל של כחצי מיליארד שקל "בדלת האחורית", באמצעות נאמנות הרשומה באיי הבתולה. אדלסבורג טוען כי הדברים הללו היו ידועים בזמן אמת לכל השותפות בדוראד ומקובלים עליהם.